AxM 21

8K 241 9
                                    

adelxmashah 21

¤¤¤

        ''OKAY sayang take care okay, lepas jumpa kawan tu balik rumah terus,''

Tersenyum saja bibirnya. Sudah sepuluh kali Mashah menitip pesan padanya. ''Yes I will, don't worry I balik rumah terus nanti. '' terus talian dimatikan. Iphonenya di letak berhati-hati atas meja.

Sesekali keluar keluhan dari bibirnya, dia paling tak suka orang yang tak menepati janji sebab dia paling benci menunggu.

Jam di tangan di kerling sebelum kerusi di depanya ditarik, Adel mendongak '' lain kali suruh je I datang pukul satu tak payah I nak tunggu lama-lama, ''

Zaidan senyum sinis saja langsung tak terkesan dengan kata-kata Adel. '' dari rumah I nak ke sini about two hour mrs Mashah, I ajak you jumpa dekat damansara you taknak so tunggu je lah. ''

Adel menjeling. Ini lah orang yang dia tunggu dari pukul 12 tadi, satu jam lebih menunggu siapa yang tak marah. Dah lah terpaksa tipu Mashah cakap dia nak jumpa Ayaa dan Aliya.

''Masalahnya you yang nak jumpa I so why I should go to you?'' Malas sebenarnya dia nak melayan sepupu jauhnya ini. Memang dari dulu dia tak pernah sukakan keluarga uncle Zuhaimi yang baginya sangat bongkah dan sombong cuma papa dan mamanya saja yang terlalu baik dan selalu mengalah dengan mereka. Sehinggakan uncle nak ambil alih syarikat atuk pun papa mengalah je, nasib baik Mashah datang dalam hidup atuk.

Zaidan gelak kuat. '' I rasa you akan tarik balik apa yang you cakap tadi bila you tahu apa yang I nak kasi tahu you ni. '' Ada niat jahat disebalik ungkapannya.

''So bagitahu I cepat apa yang you nak bagitahu '' Perutnya diusap perlahan, perut yang membawa tanda cintanya bersama Mashah.

Zaidan merenung perut Adel. '' are you sure about that? '' Soalnya kemudian.

Adel terpinga. ''About what?''

Mulut Zaidan muncung ke arah perut Adel yang besar. '' Mengandungkan anak suami you, ''

Adel berkerut dahi. Bodoh ke apa dia ni. ''Of course, his my husband and I love him,'' Tiada apa yang perlu dia sembunyikan kerana itu apa yang dia rasa sekarang, kalau boleh dia nak satu dunia tahu.

Zaidan ketawa terbahak cuba menyakitkan hati Adel. ''You should know him better before you make decision to carry he's baby,''

''Apa maksud you ni?!'' Tinggi suaranya melantung. Cara Zaidan seolah mengatakan dia salah untuk percaya pada suaminya.

''Adel, Adel... you know what? I rasa... you just kena tipu hidup-hidup dengan dia.'' Bibirnya menyunggil senyum senget.

Panas hati Adel. ''Kau nak cakap apa sebenarnya?!'' Matanya tajam menikam anak mata Zaidan. Bertukar terus panggilannya dari I-U ke aku-kau. Nafasnya mula turun naik menahan debar di dada.

''Nah, take and look.'' Sambul coklat yang Adel tak perasan pun ada sekali dengan Zaidan di hulur padanya.

Dengan rasa penasaran yang membuak terus dicapai sampul itu. Dengan cekap tanganya membuka lipatan dan mengeluarkan isi didalamnya.

Terbeliak matanya. Turun naik nafas menahan rasa. Merah padam muka dan matanya serentak. Dia tak percaya dengan apa yang dia tengok.

''A..pa ni?'' Bergetar bibirnya mengeluar butir, dadanya senak saat itu juga terasa air matanya nak mengalir namun ditahan jua.

''Your husband and his girlfriend, ''

Sakit. Itu yang dia rasa sekarang. Dua manusia yang saling bertatapan dan berpegangan tangan dengan mesra ditatap dengan bermacam perasan yang mula terbit didadanya.

Rasa kali kedua diperlakukan begini.


''I won't do the same...''

''Can I believe you?''

''Sure can dear,''


''Lagi satu I nak kasitau you pasal suami you..''

Adel pejam mata, suara Zaidan bagaikan racun yang cuba membunuh hati dan mindanya serentak. Hatinya mula membentuk perkataan benci! Benci pada lelaki yang mengatakan cinta padanya.


         ''Ya Allah... Adel kenapa ni?'' Puan sri Ameena cuba menahan Adel dari membaling semua pakaian dan barangan Mashah keluar dari biliknya.

Walaupun tengah sarat tindakanya tetap cepat, dihumban terus bag baju Mashah keluar. ''Mulai saat ni Adel taknak tengok muka dia dekat dalam rumah ni!'' Air mata yang membanjir di pipi di biarkan. Hatinya sangat sakit saat ni.

''Adel bawa mengucap, bagitahu mama apa yang jadi ni?'' Dia bimbang sebenarnya dengan keadaan Adel yang sarat macam ni.

Adel meraung kuat. Lepaskan semua perasaan geram dan sakit dalam hatinya.

''Adel benci dia! Aku benci kau!'' Dua belah tanganya sudah digenggem bentuk penumbuk.

Puan sri Ameena datang mendekat dan memeluk bahu Adel erat. Dia membawa Adel duduk di berai katil. '' Adel jangan macam ni, kesian dekat anak Adel kat dalam ni. '' Puan sri Ameena memujuk perlahan.

''I hate him!'' Adel teresak dalam dakapan mamanya. Puan sri Ameena mengosok belakang anaknya perlahan bagi meredakan perasaan marah yang menguasai jiwa Adel, tak baik untuk bayi dalam kandungan Adel. '' Istighfar sayang~ ''

''Sampai hati Mashah buat Adel macam ni___I believe him,''

Puan sri Ameena sayu mendengar suara anaknya. Dia tak tahu apa yang sudah jadi tapi dia tak nak Adel sakit lagi seperti beberapa tahun yang lepas.

'' kenapa orang yang Adel sayang buat Adel sakit? '' masih lagi teresak suaranya. Puan sri Ameena mengemaskan pelukannya. ''Adel jangan macam ni, mungkin dia ada penjelasan kita tunggu Mashah balik ye sayang.''

Pantas Adel angkat kepala. '' No! Adel taknak tengok muka dia, Adel cakap Adel benci dia mama faham tak?! ''

Puan sri Ameena beristighfar dalam hati. Dia tahu ini bukan perkara yang baik akan berlaku, dia pernah hadapi Adel saat ini dulu. Dia tak nak semua ni terjadi lagi. '' Okay takpa Adel tak payah jumpa dia, tapi remember yang Adel tengah mengandung sekarang ni '' dia juga takut Adel bakal menderhaka pada suaminya saat dirinya mengandung kini. Dia perlu selesaikan masalah anak menantunya ni.

Adel abaikan saja bicara mamanya. '' boleh kalau mama nak bagi dia tinggal sini, tapi... jangan bagi Adel nampak muka dia or... mama tak akan jumpa lagi Adel! '' Dia yakin dengan cara ni saja Mashah tak akan menganggunya, mamanya boleh menghalang Mashah dari bertemu dengannya.


         ''Ma, Adel macam mana?'' Risau dia dengar Adel mengamuk tadi, nak menanya mamanya menegah.

Puan sri Ameena mengeluh. ''Ntah lah pening mama, tak tau lah apa lagi nak jadi. '' Dia bersandar sepi dikepala sofa. Adelan duduk sebelah mamanya. '' Mama sabar lah ye, kita cuba tenangkan Adel ''

Puan sri Ameena mengurut pelipisnya. '' Mama takut Adel jadi macam dulu, dan mama takut juga dia jatuh jadi isteri derhaka. Dah lah dia tengah sarat mengandung tu, '' Macam-macam boleh jadi dalam keadaan Adel macam ni.

'' Insha Allah sekejap je tu, '' Yakin tak yakin saja dia menuturkan itu. Dia juga sama seperti mamanya takut apa yang menimpa Adel dulu terjadi kembali.

Puan sri Ameena mengangguk lemah, dia juga berharap begitu. ''Lan dah call Mashah dan papa?''

Adelan mengangguk. '' Dah. Tapi Lan tak cakap Adel mengamuk, Lan just suruh diorang balik cepat je. ''

Mamanya mengangguk lemah. Dalam hati berdoa semoga tak terjadi apa-apa pada hubungan Adel dan Mashah. Dia takut hati Adel yang semakin lembut kini bertukar menjadi keras, lebih keras dari dulu.

Vote and comment for next update..

Wasiat Cinta (adelmashah)Where stories live. Discover now