Hot Duda 54

13.4K 430 36
                                    

Abiy mengusap perutnya yang kian membesar. Kandungannya sudah mencecah 5 bulan, tapi besar perutnya macam orang yang dah nak beranak. Well, someone is going to have twinnies! Ternyata tidak salah keputusannya untuk menetap di kota London, tenang dia di sini. Sekurang-kurangnya tiada sudah aura Jarred di sini.
"Mana pula Danish ni?" Abiy menggumam sendirian. Janji Danish memang janji yang tak boleh percaya langsung. Nak kenalkan sikit, Danish ni sepupu Abiy .. Yang tinggal di London.
"Belum sampai lagi ke Danish tu?" Tanya Mak Jah yang tiba-2 muncul dari dapur. Oleh sebab risaukan kehidupan Abiy di sini, papa nya mengarahkan maid dan driver mereka untuk mengikut Abiy ke sana. Mula-2 Abiy menolak, tapi kalau dah arahan papa. Tak kan ada kompromi. Abiy mengeluh sambil menggeleng. Kalau ikutkan hati, nak saja dia drive sendiri. Tapi drivernya sudah awal-2 sembunyikan kunci kereta. Arahan siapa? Papa nya lah.. Urghh..
"Abiy, kalau mak jah tanya, jangan marah ya.."
"Apa dia mak jah?"
"Bila Abiy nak balik Malaysia?" Teragak-agak juga mak jah bertanya. Dari kecil dia bekerja dengan keluarga Abiy, dia tahu bagaimana perangai Abiy. Cuma selepas berkahwin, memang dia berubah menjadi lebih matang.
"Mak jah jangan risau.. Lepas Abiy habis pantang, kita balik." Itu jaminan yang Abiy berikan kepada mak jah. Dia tahu tidak selamanya dia boleh lari. Cuma dia ingin menikmati kehamilannya dengan tenang di sini.
Pin! Pin! Bunyi hon kedengaran di luar rumah. Terus dengan penuh keterujaan Abiy bangun dari sofa.
"Budak ni! Bangun elok-2 boleh tak?" Marah mak jah sambil menampar perlahan bahu Abiy. "Abiy tu bawa perut,, dah lah perut tu dah macam mak buyung.." Sempat lagi mak jah meleteri Abiy. Abiy pula, hanya menjelirkan lidah sambil mengajuk gaya mulut mak jah yang sedang menyampaikan lecture.
"Abiy tahu la mak jah.. Dah Abiy nak jalan dulu.. Ingat, jangan bagitahu mama dengan papa.." Pesan Abiy. Mak jah hanya mampu menggeleng kepala. Budak perangai Abiy pun, tak lama dah nak jadi mak budak.

---------------------

Datin Rose agak terkejut dengan kehadiran tetamu yang muncul di depan pintu awal pagi ini. Tetamu yang tidak dijangka dan tidak diundang merangkap menantunya. Haih.. Kalau dah begitu perangainya, menantu ka hantu?
"Mama.."
"Siapa mama kau?!" Terus saja Datin Rose menjerkah. Tengok saja muka si Jarred ni, memang bernanah terus hatinya. Memang terus terbayang tangisan dan penderitaan Abiy di mindanya. Menyesal pun ada aku restu kau kahwin dengan anak aku.
"Apa jerit-2 tu Rose?" Datuk Gary bertanya dari dalam.
"Ni ha.. Menantu kesayangan you ni datang. Tak tau lah dia nak apa lagi." Jarred menundukkan wajahnya. Bukan main lagi ibu mertuanya menyindir, sehabisnya perkataan kesayangan itu menyindir.
"Bagi lah dia masuk.."
"Ha.. Suka lah tu laki aku bagi kau masuk, masuk lah cepat.. Buat apa lagi berdiri macam tunggul kat sini?!" Datin Rose 'menjemput'. Terkocoh-2 Jarred memasuki rumah itu. Kelihatan Datuk Gary sedang membaca surat khabar. Tiba-2 seram pula rasa, masa kau sakitkan hati Abiy kau tak fikir semua tu Jarred.
"Duduk Jarred." Arah Datuk Gary. Jarred hanya menurut.
"You jangan nak berlembut sangat dengan dia ni. Bukan boleh percaya sangat mulut manis dia tu."
#sentap! Memang sentap dan deep setiap sindiran Datin Rose terhadap Jarred.
"Rose, you pergi masuk dapur."
Datin Rose mengetap bibir tanda geram tapi arahan suami dituruti juga.
"Apa tujuan Jarred datang sini?" Datuk Gary memulakan bicara. Surat khabar sudah dilipat dan diletakkan di atas meja.
"Kalau papa benarkan, Jarred nak jumpa Abiy.."
"Bukan papa tak benarkan, papa takda hak pun nak larang kalau Jarred nak jumpa dia, tapi Abiy dah takda kat sini.."
Berkerut dahi Jarred. "Apa maksud papa?"
"Kita ni lelaki Jarred, bercakap bukannya berbunga-bunga. Papa terus terang saja lah, dah dekat 3 bulan Abiy tak da kat sini. Dia pergi jauh untuk mencari ruang untuk tenangkan fikiran dia." Panjang lebar penjelasan Datuk Gary. Bagai gelap dunia Jarred seketika. Apa yang Jerich dan Jessie jangkakan sudah berlaku.
"Dia pergi mana pa?" Terketar-ketar suara Jarred bertanya. Tidak keruan hatinya detik ini.
"Papa tak boleh bagitahu Jarred."
"Pa, Jarred merayu.. Tolong bagitahu Jarred." Jarred merayu. Tangan Datuk Gary dicapai. Memohon simpati.
"Jarred. You are a father, so am i. Macam mana Jarred nak protect Ruth, macam tu juga papa nak protect Abiy. Dari kecil papa besarkan dia dengan tangan papa ni, dengan kasih sayang papa, dan Jarred senang-2 buat dia menderita. Papa tak pernah tau buat Abiy menangis, apapun kesalahan yang dia buat, papa tetap maafkan dia. Papa tak pernah berniat nak pukul dia, dan Jarred pula hampir tampar dia. Walaupun dia dah jadi isteri Jarred, selamanya she is my princess." Kekecewaan seorang ayah, kesedihan seorang ayah, terlukanya hati seorang ayah, itu yang sedang Datuk Gary luahkan. Walaupun seorang ayah itu jarang menunjukkan kasih sayang melalui kata-2, tapi kasih sayang mereka itu priceless.
"Jarred minta maaf pa.. Jarred minta tolong sangat, bagitahu Jarred Abiy kat mana, jarred nak cari dia."
Datuk Gary menggeleng. "Show some effort, pergi cari dia.. Kalau papa bagitahu, Jarred takkan serik.."
Abigail.. Di mana i nak cari you ni. Di bumi 7 benua yang luas ini, where on earth is you sayang. Jarred meraup rambutnya ke atas. Perasaan yang bercampur baur menyelebungi hati, rasa bersalah, bodoh, marah dengan diri sendiri.. Semua rasa itu bersatu di hatinya. Iphone dikeluarkan, pantas dia menyemak akaun media sosial Abiy, semuanya sudah ditutup. Abiy, where are you sayang?

*haaaa.. Nampaknya Jarred dah sasau.. Deep tak kata-2 papa Abiy? Huhuhu.. Vote and comment!

I Wanna Marry That Hot DUDA! Onde histórias criam vida. Descubra agora