bab 56

581 19 0
                                    

Tangan humaira ditarik kasar ke dalam bilik bacaan saat anak2x sedang lena diulit mimpi. Wajah ustaz syukur ketika itu kemerahan menahan marah yang teramat sangat. Macam mana humaira boleh begitu mesra melayan lelaki bukan muhrim pagi tadi. Dia bernasib baik sebab gelanggang itu agak jauh dari block pentadbiran.
"Boleh tolong jelaskan tak apa yang berlaku pagi tadi?"soal ustaz syukur cuba untuk berlembut namun sikap humaira yang masih membisu menyakitkan hati. "Tolongla jawab..kenapa tiba2x dah jadi insan istimewa semenjak kebelakangan ni ha?tolonglah maira..saya tanya awak sekarang ni kan?"😒wow..dah hilang perkataan sayang pak janggut ni...dah mula panggil aku maira...memang hotttt👿 humaira hanya menjeling. "Maira..tolonglah..awak sengajakan nak sakitkan hati saya. Cuba awak berterus terang apa yang awak tak puas hati sekarang. Sekarang awak dah berlagak seperti gadis yang masih belum dimiliki. Seolah2x awak belum berkahwin..awak sedar tak awak sekarang sudah menjadi ummi?!awak sekarang tidak boleh sesuka hati bergaul dengan bukan muhrim..apa nak jadi dengan awak...!!"jelingan mata humaira berkaca. Kesalahan aku je ye..sekejab. "saya sedar siapa diri saya..saya tahu dimana saya berada..saya sedar saya sudah bekeluarga..saya sedar saya sudah menjadi seorang ibu..saya sedar semua itu. Tapi..saya cuma insan biasa yang tak pernah lari dari melakukan kesilapan😣😟. Ye saya akui pagi tadi saya cuma nak melepaskan geram je dan..""kebetulan budak zai tu datang dan menghiburkan..mengurangkan tahap tension awak macam tu?"wah..semakin panas pulak pak janggut ni. "Ye..dia mampu mengurangkan sedikit tekanan saya..tapi awak jangan risaulah yee..saya takkan halang awak..awak teruskanlah dengan keinginan awak tu..awak maklumkan kepada saya bila awak sudah bersedia nanti"kata2x yang diluahkan oleh humaira mengandungi maksud tersirat. Ustaz syukur terduduk tidak faham dengan kehendak humaira yang tiba2x dingin. Tiada lagi kata2x manja untuknya.
Selepas kejadian itu ustaz syukur mengelak untuk mengawal kemarahan yang masih berbaki. Tiada siapa yang menyangka disebalik kejadian itu ustaz syukur terleka dibuai godaan 😈😈😈dia menghabiskan masa dengan melayan sumaiyah lebih kerap.
Namun sebaliknya kepada humaira lebih menghabiskan masa bersama anak2x dan bff.
"Maira kau dan pak janggut ada masalah ke?"soal adawiyah sambil mengigit buah jambu. "Tak ada apalah2x.."jawab humaira lagi. Isk minah ni apa dia ingat mata aku ni dah rabun ke?hampir semua staf tahu sumaiyah lebih rapat dengan ustaz syukur. "Kau pasti ke faz..mereka macam ni bukan sebab aku?"soal khuzairi seraya matanya ligat memerhati humaira yang sibuk bergurau senda dengan anaknya. "Aku rasa taklah zai..manusia..kita manusia biasa zai..jangan lupa tu..kita tak sesempurna mana pun..siapa yang tak digoda dan tak tergoda bila terus didesak..perwatakan sue tu boleh meruntuhkan iman kau tahu tak?"seloroh cikgu fazli dan disambut gelak oleh khuzairi. "Tapi sikap sue tu tak mengoda aku la faz...aku terus terang kat kau..aku kalau dengan minah brutal sana tu aku ada rasa something tau..!"sikap terus terang khuzairi membuatkan cikgu fazli bisu seribu bahasa. Gila mamat ni...selamba je buat pengakuan nasib ustaz syukur tak dengar.
Sedang mereka berempat duduk bersantai tiba2x khuzairi dikejutkan dengan tumbukan padu menyebabkan khuzairi tersungkur. Cikgu fazli bangkit "ya allah ..ustaz ..bawa bertenang..zai kau ok ke?"soal cikgu fazli seraya menahan ustaz syukur dari bertindak di luar kawalan. Namun humaira lebih bertindak cepat Papssss😡!!!!wajah lembut itu terasa bingit ..tangan lembut itu dicemarkan dengan menampar wajah ustaz syukur tanpa dapat dikawal. "Hello pak janggut..berfikir dulu sebelum bertindak..sikap awak tu tak mencerminkan identiti awak. Tolong kawal kemarahan awak tanpa usul periksa terus nak menghukum. Khuzairi tak bersalah..dia sekadar menemani..bukan berdua tapi kami berempat. Tolonglah pak janggut..anak2x awak sedang membesar..jangan biarkan pandangan mereka tercemar dengan sikap membuta awak ni. Saya mohon buat masa terdekat ini saya tak nak membebankan diri awak mahu pun saya.biar keadaan tenang. Berfikirlah secara relevan..saya akan terima apa jua keputusan awak. Tapi jangan menyalahkan orang lain diataz kesalahan diri sendiri. Jangan sakiti hati insan lain yang kini sudah mula menyayangi diri awak pak janggut. Buatlah pilihan bijak.."😳dengan senyuman penuh tersirat humaira memeluk tubuhnya dan berlari anak mendekati adawiyah dan anak2x. Cikgu fazli dan khuzairi turut beredar membiarkan ustaz syukur bertafakur sendirian.
Humaira mengambil cuti panjang selepas kejadian itu. Menjauhkan diri dari ustaz syukur yang kini sendiri di sekolah walaupun sudah mula cuti penggal pertama.
Khuzairi:awak ok ke?baby macam mana
Cikgu fazli:amboi kau zai😈ambik kesempatan nampaknya
Adawiyah:woi ..agak2xlah kalau nak buat lawak antarabangsa tak berapa nak menjadi tu..
Humaira:aku ok la korang tak payah risau cuma mama asyik bising..sebab dah 1 minggu cucu2x dia tak jumpa abah mereka. Aku tak retilah nak jelaskan macam mana aku tak nak mereka rasa bersalah pulak
Khuzairi:lebih elok berterus terang..jika disembunyi lama sangat nanti memudaratkan
Cikgu fazli:aku setuju cadagan zai tu maira..kau jelaskan kat mereka hal sebenar..
Adawiyah:😭😭jahatlah pak janggut kau tu maira baik kau buat dia korban taun ni ambik pahala..tak pun aqiqah untuk anak aku nanti je la
Humaira:amboi..bahasa kau ada..nasib baik kau jauh😠😬kalau dekat dah lama aku tenyeh kau cukup2x..sesuka hati jek..habis kau je yang buat aqiqah jadi anak2x aku ni macam mana?dari bazirkan pak janggut tu jadi mangsa korban kau lebih baik dia ambik pahala untuk anak2x aku hwaa.,hwaa..berkat lagi tau..
Cikgu fazli &khuzairi😠😠😠terasa dipermainkan
main2x pulak budak 2 orang ni  menyakitkan hati je
"Ye ummi..maira sibuk..ada kerja kami tak boleh nak balik cuti ni"
Kamu tok sah nak tipu ummi along..ummi dapat rasakan pasti ada benda yang berlaku kat sana..cuba terus terang kat ummi..
Demi rasa hormat kepada ummi dan ayah ustaz syukur berterus terang keadaan sebenar sehinggakan dengan hadirnya sumaiyah mengisi masa dan hatinya yang bercelaru itu. Pada mulanya ustaz syukur kena basuh cukup2x. Bersabar je la mendengar leteran kedua2xnya.

Ye Ke UstazWhere stories live. Discover now