BAB 22

7.8K 218 1
                                    

Cinta mula berputik.malam itu,Rayyan gembira dengan perubahan dirinya sendiri.Maryam juga semakin selesa dengannya.hubungan mereka penuh dengan bunga-bunga cinta.

Maryam pula turut berasa gembira.mungkin Rayyan mahu memperbaiki hubungan mereka.dia bersyukur
***

Keesokan harinya,Mereka dikejutkan dengan kedatangan Dato luqman dan Datin Diana serta Melissa.Maryam paling terkejut.sudah lama dia tidak mendengar khabar tentang keluarganya itu.Maryam melihat reaksi Rayyan yang berubah mendung.

"Hai,tak nak jemput masuk ke.dah lenguh dah berdiri ni"sapa Dato Diana sinis.Maryam terus mempersilakan keluarganya masuk.Maryam memegang tangan Rayyan dengan kuat meminta semangat dari Rayyan.

"Pergi buat air dulu.biar aku uruskan"kata Rayyan.Maryam mengangguk lalu berlalu ke dapur.

Rayyan mengambil dia sofa yang masih kosong.baru sahaja dia duduk,suara petir Datin Diana sudah menyapa telingannya.

"Bahagia nampak!.jangan lupa pulak perempuan tu perempuan murah.sebab itulah aku jual dia pada kau dan mesti kau dah merasa bekas orang kan.kesian sepatutnya kau layak yang terbaik.dah nak buat macam mana nasib badan".ejek Datin Diana.Dato luqman dan Melissa ketawa sinis.

"Mestilah saya bahagia dengan orang yang saya sayang.patutnya Datin dengan Dato yang saya kasihankan.yalah,anak sendiri dikatakan murah.jadi selama ini Datin mengandungkan Anak yang murah.macam tu.ohh patutlah Maryam dilayan macam sampah rupa-rupanya keluarga dia sendiri yang sisihkan dia."kata Rayyan selamba.hilang semua senyuman sinis di bibir keluarga Maryam.

"Aku datang sini bukan nak cari gaduh.aku cuma nak bagi kad ni.kalau ikutkan aku tak jemput dia.tapi aku masih ada rasa malu.nanti kalau orang tanya,aku nak jawab apa".sampuk Dato Luqman.Rayyan tersenyum sinis.

"Kenapa pula nak rasa malu.hina,maki isteri saya tak malu pulak?.jawab saje lah apa yang korang semua selalu dekat Maryam.perempuan murah,anak sial.kenapa nak sorokkan.sedangkan Dato sendiri sedang memijak maruah keluarga Dato sendiri."kata Rayyan.Dia tidak betah ingin memanggil keluarga Maryam dengan panggilan Mama dan papa.terkedu Dato Luqman.

"Heh,jangan nak bela sangat perempuan tak guna tu.dia cuma nakkan harta kau sahaja.kau belum tahu taktik dia.dia unpama sampah di mata kami."kata Datin Diana sinis.Melissa mengangguk mengiakan kata-kata mamanya.

"Mama,sampai hati mama cakap macam tu dekat Maryam.kalau anggap Maryam sampah kenapa masih ada dekat sini.kenapa lahirkan Mar kalau hanya melepaskan rasa benci?hah.Mar tak sangka keluarga yang Maryam sanjung selama ini.buat Mar macam ni."jerit Maryam dia tidak betah mendengar kata hinaan ibu bapanya sendiri.

"Pintu dekat sana.Mar bukan nak halau tapi tak nak ibu bapa Mar tambah dosa lagi "Setelah Berkata-kata Maryam terus sahaja berlalu.Rayyn terkedu.

"Heh,kami pon tak hadap nak datang sini laa.buat kotor kaki sahaja"jerit Melissa geram.mereka bertiga terus sahaja keluar dari rumah mewah ini dengan hati yang mendongkol geram.

Rayyan mengeluh.dia mencari Maryam.kedengaran suara tangisan yang kuat di tingkat atas.hatinya turut pilu.

Maryam duduk memeluk lututnya di satu sudut dalam biliknya.Rayyan merapati memegang tangan Maryam.tangisan Maryam semakin kuat.resah Rayyan dibuatnya.

Rayyan kemudian memeluk isterinya.dia mengusap belakang isterinya untuk meredakan keperitan yang dirasai Maryam.Maryam pula melepaskan tangisannya di bahu Rayyan.nafasnya terasa tidak teratur.kemudian pandanganya kelam dan..

"Maryam!"





Apa yang terjadi kepada Maryam?

Jangan lupa vote dan komen
Salam sayang
Hafizah Syahirah

Cinta MARYAM HANANIAWhere stories live. Discover now