BAB 5

7.2K 255 3
                                    

"Apa semua ni,apa lagi yang papa dan mama tak puas hati dengan Mar."sergah Maryam apabila melihat ibu bapanya sedang minum petang di gazebo.

"Apa yang kami buat.jangan kau persoalkan.aku memang tidak puas hati dengan kau dah lama tau".balas Datin Diana selamba.

"Kenapa korang seksa Mar macam ni.kenapa suruh Mar kahwin.sebab harta.macam tu.sanggup korang buat Mar macam ni."rintih Maryam.

"Ouhh.jadi kau dah tahu.memang aku nak kau kahwin sebab harta.kau tu cuma perempuan murah.aku muak tengok muka kau dekat sini.jadi apa salahnya kami kahwinkan kau"kata Dato Luqman pula.

"Mar tak nak kahwin dengan siapa-siapa pun."jerit Maryam.dia sudah cukup tertekan dengan perkara ini.

"Jangan membantah,kau hanya perlu ikut kalau tidak mahu jadi anak derhaka.jangan bimbang semuanya sudah diselesaikan.minggu kau akan jadi isteri Rayyan Amsyar bin Dato Khalid."putus Dato Luqman.dia bangun diikuti Datin Diana.tinggallah Maryam seorang diri.menangis teresak-esak.dia memegang kepalanya yang pening.dia bergegas berlari ke biliknya.

******

"Aku nak jumpa kau bersebab.kalau bukan mak bapak kau jual kau tak hingin aku nak memperisterikan kau.kau ibarat kuli pada aku.mulai hari esok,kau tak datang kerja.kau cuma akan orang gaji sahaja di rumah aku."kata Rayyan Amsyar selamba.Maryam hanya mendiamkan dirinya.

"Dan.untuk pengetahuan kau.hubungan kita cuma di atas kertas semata-mata.Faham.sekarang aku nak bawak kau jumpa keluarga aku."sambung Rayyan Amsyat apabila melihat Maryam yang mendiamkan diri sedari tadi.

"Lantaklahh.saya tak kisah.saya pun tak hingin jadi isteri awak.awak nak suruh saya jadi orang gaji.okayy.saya redha.cuma awak kena ingat satu benda.dosa atas apa yang buat ini.awak yang akan tanggung.jangan salahkan saya kalau dekat padang mashyar nanti ditanya mengapa saya nusyuz dan tidak menjalankan tanggungjawab saya sebagai seorang isteri."balas Maryam sinis.terkedu Rayyan Amsyar mengdengarnya.ambik kau.

Maryam bangun menuju ke arah parkir.kemudia dia menoleh melihat Rayyan Amsyar yang kebingungan itu."cepatlahh"teriaknya.

Rayyan Amsyar seperti tersedar dari mimpi.terus bergegas ke arah keretanya.lalu kereta itu dipandu laju  ke Villa Maria.sepanjang jalan mereka hanya berdiam diri.melayan perasaan yang lara..





Sila vote dan komen
Salam sayang
Hafizah syahirah
@syahazah

Cinta MARYAM HANANIAWhere stories live. Discover now