BAB 9

7K 265 7
                                    

"Nah,ini bantal dan selimut kau.kau tidur ajelah dekat mana-mana.aku tak kisah"kata Rayyan Amsyar selamba.dia sudahpun berada di atas katil yang empuk itu.

"Apa hal pulak saya kene tidur dekat bawah.ini bilik saya tahu takk.kata jijik.tapi masih nak tidur atas katil bekas saya ni dah kenapa.dah saya tak kira awak tidur bawah."balas Maryam dengan berani.dia menolak Rayyan dengan kakinya.sebenarnya Rayyan sengaja pulang ke rumah keluarga isterinya.

Gedebusssshh.rayyan sudah pon berada di bawah.muka rayyan dah merah ,Maryam tidak peduli.dia kemudian berbaring di atas katil.

Rayyan juga  tidak mahu mengaku kalah.dia juga berbaring di atas katil.akibat terlalu penat mereka mengambil keputusan untuk tidur sahaja di atas katil itu.

***
Sayup-sayup azan kedengaran menandakan sudah masuk waktu subuh.Maryam terjaga.

Dia cuba untuk bangun tetapi gagal kerana tangan Rayyan berada di pinggangnya.beberapa kali,dia mencuba tetapi gagal.

Maryam buntu.dia kemudian menolak Rayyan dengan menggunakan kakinya dengan kuat dan Bukk!Rayyan sudahpun berada di atas lantai.Maryam mendengus.guna tangan tak bergerak.guna kaki ambik kau.Maryam kemudian bergegas masuk ke dalam bilik air.

Rayyan pula mengaduh kesakitan.dia masih mamai.kenapa aku ada dekat bawah ni??desisnya.kemudian dia terdengar bunyi air dibuka di dalam bilik air.perempuan tak guna!!

Kemudian Beberapa minit selepas itu,Rayyan memandang Maryam keluar dari bilik air selamba.

"Kenapa kau tolak aku?, kau dengar sini perempuan.kau cuma isteri atas kertas sahaja.dan kau kena ingat suatu benda kau dibeli.aku dah bayar sejumlah wang dekat abang kau.kau kena ingat itu kau jangan macam-macam."kata Rayyan sinis.Maryam mengalirkan air mata.

"Bila,tak ade istilah beli isteri sendiri dalam islam.awak kene ingat tu.saya tak kisah kalau awak nak seksa saya tapi ingat apa yang saya kata tempoh hari."kata Maryam pula.Rayyan tersenyum lagi.

"Yes aku masih ingat.tapi kau pun tahu apa hukum isteri meinggikan suaranya pada suami.aku nak kau kemas barang-barang kau.kita pindah.kau akan duduk dalam neraka buatan aku".Rayyan ketawa jahat .kemudian dia berlalu ke dalam bilik air.Maryam terduduk apabila mendengar kata-kata kejam suaminya itu.

"Ya Allah,kau bantulah hambamu yang teraniaya ini"sendu Maryam menghadap ilahi.apa lagi yang perlu dia lakukan.dia pasrah.

"Keluar pon kau,aku ingat nak buat rumah ni macam hotel".tiba-tiba suara lantang Dati Diana menyapa telinga Maryam yang menuruni anak tangga itu.Maryam mengeluh satu hal lagi.

"Selamat pagi,Mama"kata Maryam selamba.Datin Diana yang mendengarnya itu berang lalu menarik rambut anaknya itu tanpa belas kasihan.

"Ma,apa ni.apa yang Mar buat lagi?".Maryam menyeringai kesakitan.

"Kau tanya apa salah kau.hei betina,kurang ajar kau sekarang.bongkak bila dah kahwin eh.".kata Datin Diana.

"Ma,mesti Akak Mel yang mengadu ni kan.sampai mama sanggup buat Mar macam ni"kata Maryam.dia sudah hilang sabar.

"Kau jangan lupa eh.kalau dia tak mengadu pon. Aku tetap akan buat macam ni jugak.kau cuma anak pungut.sial.aku nak kau berambus dari sini."herdik Dato Diana.Maryam terkedu.suara Dato Diana terlalu kuat sehingga dapat didengari oleh Rayyan yang baru sahaja selesai mandi.terkocoh-kocoh dia memakai baju.

Keluar sahaja,dia melihat isterinya sudah terjelopok di anak tangga sambil menangis.Rayyan terkejut.begitu kejam ibu mentuanya.kalau ikutkan hatinya dia ingin memeluk isterinya,tetapi egonya menghalang.dia hanya memandang tanpa perasaan.


Sila vote dan komen
Salam sayang
Hafizah Syahirah

Cinta MARYAM HANANIAWhere stories live. Discover now