Bab 15

200 5 0
                                    

BAJU warna turquoise yang berada di tangannya aku pandang dengan perasaan yang sangat teruja. Designnya sungguh memukau mataku. Sebuah gown labuh berlengan panjang berwarna turquoise dan manik menaikkan lagi seri baju itu. Ribbon belt warna putih diletakkan di sekitar pinggang. Walaupun simple tetapi menarik!

"Cantiknya! Untuk siapa?" Aku memandang wajahnya sekilas sebelum memegang kain baju itu. Softnya!

"For you. Malam ni pakai." Dia meletakkan baju itu di atas bahuku. Aku membulatkan mata. Untuk aku? Oh my god! Baju yang lawa ni aku punya?! Oh, heaven!

"Biar betul? Aku tak de duit nak bayar balik. Kalau kau nak aku bayar jugak, tunggu aku balik dulu. Aku minta dekat ayah aku." Kataku dengan bersungguh-sungguh. Duit aku dah makin berkurang. Aku duduk kat Langkawi ni dah berapa hari. Mestilah tinggal sikit. Lagi-lagi sebab kena bayar duit sewa hotel dua kali.

"Kalau kau tak pakai malam ni memang kena bayar." Jawabnya selamba.

"Eh, wait wait. Kenapa kau beriya sangat nak belikan aku baju ni? Malam ni ade event besar ke? Kau pun dijemput ke?" Mukaku aku kerutkan. Iyalah, aku tak adalah beriya sangat nak beli baju segala. Dia pulak yang lebih-lebih!

"Tak adalah besar sangat.. Just nak kau pakai baju yang senonoh sikit untuk majlis tu. Takkanlah kau sorang je pakai baju kurung. Kenalah bergaya sikit.. And one more, siapa bos dekat resort tu? Mestilah aku kena pergi!" Aku mencebik. Eleh, nak bangga lah tu!

"Fine..! Aku tau aku tak sekaya kau."

"Tau pun!"

Eiii! Belagak betul!

"Dah, jom!" Aik, cepatnya. Dia ajak aku keluar just nak ambil baju ni je? Cis, baik tak payah!

MEGAT membelokkan keretanya memasuki kawasan Underwater World. Mata aku dah liar melihat sekeliling. Eh, kenapa dia bawa aku dekat sini? Aku ingat ambil baju terus balik.

"Weh, kenapa pergi Underwater World ni?" Dengan nada selamba aku bertanya. Mataku meliar melihat ke luar tingkap.

"Kita jalan-jalan sekejaplah.." Dia membalas selamba sambil memakir keretanya di tempat parking yang kosong. Aku membuka tali pinggang keselamatan perlahan-lahan sambil memandang dia di sebelah.

"Apesal kau tengok aku macam tu? Aku bukan culik kau pun.." Orang asing itu tergelak kecil sambil membuka pintu kereta lalu keluar dari kereta. Aku turut keluar dari kereta.

Orang asing itu sudah berjalan meninggalkan aku di belakang. Aku mencebik geram. Eish dia ni! Kot ye pun, tunggulah aku ni! Aku berlari anak mendekatinya yang sudah jauh di hadapan.

"Wei! Tunggulah!" Orang asing itu memberhentikan langkahnya. Dia berpusing memandang aku di belakang dengan sengihan di bibir. Sengaja je tinggalkan aku dekat belakang!

"Kau ni kan!" Aku kecilkan mata memandangnya. Dia tergelak.

"Lawaklah kau buat macam tu. Dah, jom." Aku mengetap gigi. Siap kau orang asing!

Dengan langkah tergesa-gesa, aku menyaingi langkahnya masuk ke dalam bangunan Underwater World.

"EII!! Comelnya!" Aku mengomel seorang diri sambil melihat penguin yang sedang berjalan ke arahku. Cara jalan dia comel betul! Geram aku tengok!

Tiba-tiba penguin itu jatuh ke dalam air! Sibuk sangat tengok muka aku sampai tak perasan ada air dan dinding kaca yang memisahkan aku dengan dia. Terkekeh-kekeh aku ketawa seorang diri. Kalau orang sedang perhatikan aku betul-betul ni, sah orang tu ingat aku baru balik dari Tanjung Rambutan. Hadoi..

You're Mine! No One Else!Where stories live. Discover now