Bab 2

6.3K 379 17
                                    


"Aku benci kau sebab kau rampas ibu abah daripada aku. Sepatutnya kau tu mati. Dan sepatutnya sekarang aku anak emas diorang bukannya kau. Dan sebab kau la ibu mati tahu tak!"

Aku terjaga. Peluh mengalir di dahiku. Aku meraup wajahku. Nafasku tercungap cungap. Aku memandang keadaan di sekelilingku. Aku di atas katil dalam bilik. Aku menghela nafas lega.

Mataku tertancap pada sekujur tubuh yang berada di sebelahku. Siapa yang tidur dengan aku ni? Hakimi tidur di bilik sebelah. Dan.....kenapa berbungkus dalam selimut?

Perlahan lahan aku cuba memberanikan diriku. Aku menarik sebahagian selimut dan menampakkan kepala. Dia menoleh ke arahku.

Lol...dia rupanya.

"Wey,bangun la". Aku menggoncang tubuhnya. Dia membuka matanya. Senyuman dibibirnya tak pernah lekang. Aku mengusap lembut pipi Hakimi lalu




















Pang!!!

Satu tamparan yang tak beberapa nak kuat aku hadiahkan padanya. Hakimi terus bangun lalu mengusap pipinya.

"Kau pahal doe?!"marah Hakimi. Sepatutnya aku yang tanya soalan tu.

"Kau tidur sini pahal? Bilik kau sebelah kan".marahku.

"Alaa kau ni. Aku nak teman kau tidur pun tak boleh".jawab Hakimi.

"Umur aku 25 tahun bukannya 5 tahun. Tak payah la kau nak teman aku bagai. Aku bukan penakut pun. Dah aku nak mandi. Kau blah bilik sebelah. Dahh shuhh!" Aku menolak Hakimi keluar dari bilikku.

T-shirt putih serta jeans hitam aku kenakan. Aku terpandang pada baju yang tergantung dalam pada tingkap itu. Sudah enam tahun aku tak pakai baju tu. Aku menapak ke arah baju itu.

"Daniel!! Woi!! Cepat lah!! Lapar ni!!"jerit Hakimi dari bawah. Niatku serta merta terbatal untuk memakai baju itu. Aku terus turun ke bawah. Secara automatik aku mengetuk kepala Hakimi.

"Sakit lah! Kau ni lepas tampar nak main ketuk pula! Lepas ni apa? Bunuh aku?!"bebel Hakimi sambil menggosok kepalanya yang sakit.

Aku tersentak. Bunuh?

"Kau bunuh bakal ayah mertua aku kan!"

"Wey kau dengar tak apa aku cakap tadi?" Hakimi menghentikan lamunanku. Aku terloading di situ.

"Dah la. Aku lapar sekarang ni. Jom la pergi makan".dalihku.

"Eh mamat ni. Aku siku juga kang".gumam Hakimi.

Aku menunggu Hakimi di luar rumah. Pandanganku teralih pada rumah di sebelahku. Aku menghampiri rumah itu. Perasaan ingin tahu membuak buak dalam diriku.

Sebiji(?)bola melantun ke arahku. Aku menangkap bola itu. Seorang budak lelaki berlari ke arahku.

"Abang,nak bola tu".pintanya. Aku menghulurkan bola itu padanya lalu dia terus berlari masuk ke dalam rumah.

"Nampaknya dia dah pindah".kataku dalam hati. Hakimi menekan hon keretanya dan membuatkan aku terjongket sedikit.

"Tadi cakap lapar...cepat la".ujar Hakimi. Sabar la awak. Saya nak naik kereta la ni. Haishh...kacau daun betul lah mamat ni.

Hakimi memarkirkan keretanya di hadapan sebuah cafe. Kami menapak ke dalam cafe itu. Aku hanya pesan coffee sementara itu Hakimi memesan apa entah tapi banyak la juga.

"Baik kau beli cafe ni je terus".perliku.

"Semalam aku tak makan so hari ni aku nak makan puas puas".jawab Hakimi.

"Bukan semalam kau pergi dating ke?"tanyaku.

"Memang la tapi girlfriend aku je yang makan aku tak....aku nak belanja dia makan je sebenarnya. Nak tunjuk gentle".kata Hakimi.

Poyo betul la mamat kerek depan aku ni.

"By the way,siapa girlfriend kau? Kau tak pernah tunjuk pun pada aku. Dan macam mana kau boleh kenal dia?"soalku.

"Nanti aku bawa kau jumpa dia. Aku kenal dia pun secara tak sengaja. Dia ada cakap yang muka aku ni macam boyfriend dia dulu".terang Hakimi. Aku sekadar meng'oo'kan saja.

*****

The Killer (2)Where stories live. Discover now