Bab Empat .

1.4K 88 0
                                    

Petang itu sampai saja di rumah , tiga orang jejaka itu terus saja naik ke bilik untuk membersihkan diri dan menunaikan solat .

Setelah siap menunaikan solat , mereka turun untuk minum petang apabila di panggil oleh ibunya .

" Evening , omma " ucap si bongsu , Tengku Danish Raykal . Dia memberikan ciuman di pipi kanan Puan Rayna .

" Evening , dear . Come " dia menuangkan air ke dalam cawan anak anaknya .

" Where's appa , omma ? " tanya Rayziq . Atau nama penuhnya Tengku Danial Rayziq , putera sulung keluarga ini .

" Appa ada hal katanya . Dia kena pergi office kejap " Jawab Puan Rayna . Dia menghirup sedikit air di dalam cawannya .

Kembar itu menganggukan kepala . Faham .

" Omma .. " Panggil Raykal manja . Cuba menarik perhatian ibunya .

Dia ingin memberitahu kepada ibunya tentang lawatan ke Malaysia minggu hadapan . Mereka mesti mengikuti lawatan itu kerana mereka telah ditanggungjawabkan oleh pengetua .

Sebab ? Mereka pun tak tahu . Tetapi , memang selama ini jika ada apa apa program semestinya mereka yang akan dipertanggungjawabkan oleh guru guru . Mungkin guru guru mempercayai mereka bertiga .

" Nae ? " Jawab Puan Rayna . Walaupun dia orang melayu asli , tetapi dia juga tahu sedikit demi sedikit bahasa Korea . Iyelah , dah jadi orang Korea mesti kena belajarkan ?

" Maa , minggu depan kami ada lawatan " Sambung Raykal . Dia memandang kedua abangnya . Rayyan hanya memerhati . Rayziq memberikan isyarat untuk terus memberitahu kepada ibunya .

" Lawatan ? " Tanya Puan Rayna pula . Dia memandang anak anaknya .

" Yaa . Lawatan . Boleh tak kami nak pergi , omma ? " Rayziq pula bercakap dengan ibunya .

" Lawatan ke mana ? "

" Ke ... Kee .. " Tergagap gagap Rayziq cuba untuk menjawab soalan ibunya .

" Ke Malaysia " Jawab Rayyan selamba . Lambat sangat menunggu abangnya menjawab . Tergagap gagap !

" Malaysia ? Dah lama omma tak balik Malaysia . Hmm " Tiba tiba Puan Rayna teringatkan kampung halamannya di Malaysia .

Semenjak dia berkahwin dengan suaminya , dia hanya balik ke Malaysia dua kali setahun sahaja . Itupun sebelum dia mengandungkan anak anaknya . Selepas dia melahirkan kembar itu , barulah mereka ada balik ke Malaysia . Itupun kerana mereka melawat bayi anak kawan mereka yang baru lahir . Kembar seperti anak anaknya juga .

Lagipun Puan Rayna tiada siapa siapa lagi di Malaysia kecuali rakan rakan dan saudara mara jauh . Ibu bapanya meninggal dunia beberapa bulan selepas dia berkahwin . Dia tiada adik beradik kerana dia adalah satu satunya anak kepada pasangan Tengku Rizal Azri dan Tengku Riana Ryaza , ahli peniagaan yang berjaya .

" So boleh tak kami nak pergi ? "

" Hm ? Tanya appa dulu " Puan Rayna tidak dapat memberikan kata putus kepada anak anaknya .

" Alaa . Omma , omma tanyakan tak boleh ke ? " Pujuk Raykal . Dia membuat muka comel .

Dia sungguh excited apabila Encik Lee memberitahu mereka tentang lawatan ke Malaysia tempoh hari .

" Omma ? Arraseo omma tolong " Putus Puan Rayna . Kasihan melihat muka muka berharap ketiga tiga anaknya . Terutama Rayyan . Diam diam dia , apa yang dia buat mesti berkesan . Jarang tak berkesan !

Rayziq dan Raykal menjerit kegembiraan . Rayyan ? Hanya memerhati sambil tersenyun . Jarang mendengar dia menjerit kecuali bergaduh dengan Rayziq dan Raykal .

###

Tepat jam sebelas malam , mereka semua naik ke bilik masing masing untuk tidur dan inilah masa untuk Puan Rayna menanyakan perkara yang anaknya beritahu tadi petang .

" Abang .. " panggil Puan Rayna di hadapan cermin .

" Hmm " itu saja yang di balas oleh suaminya , Encik Han atau nama melayunya Encik Danny . Dia sedang kusyuk membaca buku bisnes di atas atas katil .

" Oppa ! " Note suaranya telah naik noktah apabila panggilannya tidak di sambut oleh sang suami . Dia pon memusingkan badan ke arah katil .

" Nae , Chagi ? " Encik Danny segera menutup buku dan memandang ke hadapan . Memandang muka isterinya . Takut bila tidak di layan , isterinya akan menjadi ' singa betina ' pula .

Puan Rayna tersenyum . " Abang , Ray ada benda nak cakap ni "

" Hm ? Pasal apa ? " Berkerut dahi Encik Danny mendengar bicara isterinya .

Encik Danny sangat fasih berbahasa melayu semenjak dia berkahwin dengan isterinya . Bicaranya sebijik macam orang melayu bercakap tanpa sedikit pon pelat korea .

" Minggu depan kita balik Malaysia nak ? " Encik Danny terkejut mendengar kata kata isterinya . Malaysia ?!

" Awak demam ke ? "

" Apa awak ni .. mana ada saya demam . Sebenarnya macam ini , anak anak teruna awak bertiga tu ada rombongan ke Malaysia minggu hadapan . So , apa kata kita balik Malaysia sekali ? Kan minggu depannya dah mula cuti , bolehlah kita stay Malaysia " terangnya panjang lebar .

Encik Danny menganggukan kepala dengan mulut ternganga berbentuk ' o ' .

" Boleh tak , bang ? "

" Kerja banyak , chagi " Bukan dia tak nak balik ke Malaysia . Tetapi , kerja di pejabatnya berlambak !

" Alaa oppa jebal ? Bukan selalu kita dapat balik Malaysia . Dah 20 tahun kita tak balik . Saya rindu rumah arwah mama dan papa . Saya rindu Salwa dan Zafran sekeluarga . Boleh laa , abangg . "

" Aish yelah yelah , chagi . Nae . Minggu depan kita balik Malaysia " Akhirnya dia mengalah dengan isterinya . Kasihan melihat muka si isteri yang rindu akan kampungnya .

Lagipun , dia juga rindu tanah Malaysia dan sahabat baiknya , Zafran . Apa khabar dia sekarang ya ? Bagaimana keadaan dia ?

Puan Rayna tersenyum gembira . Mesti anak anaknya juga gembira jika mendengar berita ini .

" Ini yang Ray sayang abang lebih ni . Oppa saranghae " Bukan selalu dia menjadi begini .

Encik Danny hanya tersenyum sambil mengelengkan kepala . Budak budak ! Patutlah anaknya pun tak matang juga rupanya sama je perangai macam ibunya . Ahahahahaa . Nasib sayang .

Yeahh done Bab Lima setelah sekian lama aye menghilang . Ececeh . Ahahahaa sorry gais idea taknak keluar . Orite teruskan membaca yaa . Comments juga jangan lupa . Sorry if ada typo :')) .

Cinta Si Kembar . Where stories live. Discover now