Bab 23

77 3 4
                                    

"ayah dengar jeritan Maya semalam. Ayah cepat2 keluar mencari arah suara Maya. tak sangka Maya dan Irvan sanggup berdua-duaan dalam bilik. tengah2 malam. sebenarnya, ayah dan umi dah lama tahu dengan kehadiran irvan dalam rumah ni. kejap ada, kejap hilang. dan kami sendiri memberi kebenaran untuk irvan bebas keluar dan masuk dalam rumah ni. tapi, ini tak bermakna irvan akan conteng arang atas muka kami sendiri. masih terngiang-ngiang lagi ayat irvan yang terakhir! irvan akan bertanggungjawab kan? setelah apa yang irvan buat pada Maya. tiada dalih2 lagi, hujung bulan ni kita pergi rumah Maya dan pergi merisik dan meminang. ayah nak irvan bertanggungjawab kepada Maya setelah apa yang berlaku" Maya seperti hendak pengsan dengan apa yang didengarnya. muka tegang ayah dilihatnya tanpa kelip

"jangan risau. aku akan bertanggungjawab!!"

itulah ayat2 terakhir yang djeritkan oleh irvan time aku keluar dari bilik dia. maknanya, umi dan ayah mesti fikirkan yang bukan2. macam mana ni???

"baiklah. irvan bersedia menerima tanggungjawab menjaga Maya." kata putus daripada irvan itu mengejutkan aku. aku memandang wajah tenang irvan tanpa kelip.

dia boleh tenang lagi time2 ni?? seriusly, aku nak pengsan. kitorang akan kahwin? ASAP. hujung bulan tunang, pastu kahwin. then, ada anak. besarkan anak. ada cucu pulak.

jap! bukan nii kea yang aku nak? kata rindu, sayang, cinta dengan irvan. so, ni lah peluang kau. hidup dengan dia hingga hujung hayat. cintai dia sepenuh hati. lihat wajahnya setiap hari. bangun, tidur, semua dengan dia. besarkan anak sama2. lalui zaman tua dengan irvan. this is my dream. my dream will come true!

tanpa disedarinya, Maya menghasilkan sebuah senyuman yang sangat lebar bersama lamunannya. ketawa kecil daripada umi menyentakkan lamunan nya. ayah tersenyum melihat Maya. Maya mengalihkan pandangan ke arah Irvan. senyuman yang lebar dihadiahkan kepada Maya. the most handsome guy, ever!

senyuman Maya yang tadinya berkurang kerana malu kini mekar semula melihat senyuman manis irvan. ayah tergelak besar. diikuti oleh irvan dan akhirnya diikuti oleh ketawa kecil umi. bahagia! tiada kata yang dapat menggambarkan perasaannya kini.

Maya yang kembali sedar, terus mengangkat punggung dan berlari masuk ke bilik. malu. rasanya merah mukanya tadi. ahh!! hujung bulan nii!! omaigad. can't wait

*********

"babe! kau okay tak ni? sorang2 boleh jadi." Maya tersengih malu. opss tertangkap. adoii laa.

nii semua angkara irvan. lepas dah dapat restu umi dan ayah, berani ye hantar mesej macam2 ehh. amboi!

"see. kau senyum lagi?" Maya sekali lagi tersengih malu

"kau ni ahh. saja je nak ngusik aku." Maya tertawa kecil sambil menampar kuat bahu Shuhaila. Shuhaila mengaduh sakit.

"aku usik apa? kau ni laa. macam2. dah terpikat dengan mana2 lelaki ke? bahagia semacam je kau nii." Maya hanya tertawa kecil mendengar soalan Shuhaila.

"aku cerita nii, kau jangan gitau sesapa tau. nii baru plan kay." Shuhaila mengangguk laju. maybe this is the right time. kebahagiaan yang dirasainya tidak boleh dipendam lagi. dia harus menceritakan pada seseorang. kalau tak, mahu pecah dadanya. hahaha

"okay. ade la someone nii. dia datang rumah aku. emmm... merisik maybe. entah. but, he is so gentle. hahaha." senyuman Shuhaila perlahan-lahan pudar. aikk?? pulak dah. aku punya la happy. dia nii pehal? ohhh wait. hari tu, dia.. umi.. ayah.. something.. what?

"kau ni dah kenapa? tetiba je diam. ni semua pasti ada kaitan dengan parents aku, kan? jap. kebelakangan ni, aku terfikir apa yang terjadi ek antara kau dengan parents aku. ayah aku siap soal macam2 pasal kau. aku pelik ahh. kau boleh explain tak? please." Maya memegang kedua belah bahu Shuhaila. ayah taknak bagitahu. umi pon taknak. Shuhaila je la yang patut jawab

"aku tak suka ahh kau sedih2 camni" Maya cuba lagi memujuk Shuhaila

"ehhh. aku sedih sebab kau dah nak kawin laa. kau nii. nanti kau kawin, sapa nak kawan dengan aku? kau still nak kawan dengan aku ke?" Shuhaila membuat muka kesian. haishhh kawan ohh kawan

"kau nii. aku ada je dengan kau. ishh laa. sekarang nii, aku nakkan jawapan kau tu. "

" hah! tu lecturer dh masuk. nanti2 aq cerita"

"pulak dah. hmm... okayy. janji?"

"ye laa"

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Mar 20, 2016 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Cinta The VolcanoWhere stories live. Discover now