Bab 21

42 2 0
                                    

"umi, err... ni kawan Maya" Maya pelik melihat berubah riak uminya itu. hey! what's going on? Shuhaila hanya menunduk melihat kakinya. aikk... diam seribu bahasa pulak?

"mai duduk dulu. nanti makcik buat kan air." umi cepat² bergerak ke dapur dengan perasaan bercampur baur. bersalah + malu + terkejut = (@_@;)

Maya cepat2 menarik Shuhaila ke sofa berdekatan.

"wehh... aku nak balik la." Shuhaila merengek dengan muka yang penuh harap.

"alaa.. kau nii. kejap laa. umi aku tengah buat air kat kau, kan?" Maya tidak memandang wajah sahabatnya itu. takut2 sekiranya ego nya tercalar. tahu benar dia akan kuasa mata sahabatnya itu yang mampu mencairkan hati sesiapa saja. so, toksah tengok, tak cair laa

tetiba telefon bimbit Shuhaila berbunyi. Shuhaila tersentak sambil menyembunyikan senyumannya. dia cepat² mencari telefon bimbitnya di dalam poket seluarnya. dia hanya menunjukkan isyarat mahu menyambut panggilan tersebut dan cepat² beredar ke luar rumah.

pelik benar dengan tingkah Shuhaila. macam ada something nii. takkan la segan sangat nak jumpa umi , sampai nak lari balik. haishh...

"mana Shuhaila?" umi datang sambil meletakkan dulang minuman

"jawab call. dia ada di luar. nanti masuk lah tu." umi mengangguk perlahan

"mana umi tahu nama dia Shuhaila?" Maya melihat ke dalam anak mata umi yang macam gelabah semacam jeaa

"laa... tadi... kan, Maya dah kenalkan pada umi" umi melihat ke arah pintu.

hah?!! aku dah kenalkan kea?? (only readers know the answer)

"ohh ya kaa?? hmm... umi pernah terserempak dengan dia ke sebelun ni?" Maya cuba memancing uminya yang terlihat jelas kegusaran di matanya

perbualan mereka terhenti apabila Shuhaila terkocoh-kocoh menghampiri mereka.

"maaf lah, Maya. aku ada hal urgent ni. mama aku call tadi. emmm... mama, Shuhaila balik dulu, yaa." Maya pantas menyalam tangan umi dan beralih lalu menguis hujung hidungku.

telinga aku tak silap, kan? tadi Shuhaila panggil umi, mama???!!!! wait a minute! ahh... serabut

belum sempat Maya membalas, Shuhaila dah pun sampai di hujung pintu dan melambaikan tangannya. Maya membalas dengan senyuman hambar dan dia mula mengalih ke arah umi. umi juga seperti cepat² bangun dari sofa dengan dulang di tangan. tinggal Maya keseorangan yang kebingungan

AYAHH!!!

*********

Maya nekad memgambil keputusan untuk bertanyakan hal semalam kepada ayah. puas dia membodek, memancing Shuhaila untuk menceritakan segalanya tetapi hampa. seriusly, dia dapat hidu something dengan umi yang semalam tidak turun makan malam. dia ingin menghantar makanan ke dalam bilik umi tetapi ayah tak bagi. katanya, i nak ambil ketenangan. hmm... why so sudden?

ayah yang sedang termenung jauh di hadapan sebuah kolam ikan, dihampiri Maya dengan berhati-hati. mata melingas mencari kelibut umi. tidak mahu sekiranya umi terdengar perbualan mereka tadi. umi takde. line clear..

"ayah, busy tak?" Maya bersuara dengan teragak-agak.

"ehh, Maya. duduklah. takde nya busy² nii. merenung masa lampau" Maya semakin berkerut mendengar tutur kata ayah yang kemudian diikuti dengan tawa kecil daripada ayah. Maya mengambil tempat di sebuah buaian yang terletak berhampiran dengan kerusi yang ayah duduk.

Maya melihat sebelah sisi ayah yang ternyata mula melakukan aktivitinya tadi iaitu 'merenung masa lampau'.

cemana nak pancing ayah ni? kenapa tetiba nak merenung masa lampau. teringat kan irvan, kah? irvan!! no news untill now. umi pun dah kurang masuk bilik irvan untuk mencuci apa yang patut. ayah tahu kah pasal irvan? aduii semak perut laa. okaykay. firstly, settle kan pasal misteri Shuhaila dulu. nama ayah Shuhaila, apa ntah??? jap3 flash back. Nurul Shuhaila binti Tengku Azman!! ya kahh??

"emm... ayah kenal tak dengan Tengku Azman?" Maya bersuara dengan teragak-agak.

ternyata, ayah terkejut dengan pertanyaan Maya. membulat matanya memandang Maya. rahangnya diketap.

Maya yang melihat perubahan besar ayah cepat² menunduk. gilaa! tadi relax je, sekarang macam nak telan orang pun ada. aduii.. ayah berdehem kecil lalu Maya memberanikan diri untuk mengangkat muka. ayah kelihatan lebih tenang tetapi masih tersembunyi riak² ketegasan dan kemarahan yang terlindung

"mana Maya jumpa dia? dia ada apa-apakan Maya tak?" ayah bertanya dengan tegas. sepanjang Maya berada di sini, tak pernah lagi melihat ayah marah² seperti itu.

"emm.. tak jumpa pon. Maya ada kawan dengan anak dia. Shuhaila namanya." Maya cepat² menjelaskan perkara yang sebenar. nampak macam, ayah Shuhaila bermusuh dengan ayah..

"ohh.. Shuhaila dan adik beradiknya, macam mana? perniagaan ibunya pulak?" Maya terkejut dengan pertanyaan Ayah. wow! tak sangka ayah caring dengan mereka sekeluarga. bila bab Shuhaila dibuka, ayah dah tak marah dan mula melemparkan pandangannya entah ke mana.

ayah ada something dengan ibu Shuhaila, kah? aduii. takkan la ayah ada mistress. entah² betui pa. sebab ayah bencikan ayah Shuhaila tetapi caring dengan ibu Shuhaila. jap!!! maybe cerita dia macam ni.. ayah dan ibu Shuhaila bercinta tapi ayah kena kahwin dengan umi dan ibu Shuhaila kena kahwin dengan ayah Shuhaila. then, ayah still berhubung dengan ibu Shuhaila bukan dalam erti kawan tetapi as a couple of the world. until now?!!!! umi tahu tak pasal semua ni. mesti rahsia pernah terbongkar sebabnya umi macam gelisah bila jumpa Shuhaila semalam. and then, ayah dan umi bergaduh pastu irvan jadi mangsa. irvan tak tahan dengan semua nii! and then, dia keluar dari rumah ni!! omg!!

***************************

okay, kejutan buat para readers. kali nii sis nak keluarkan satu buku baru iaitu Dia... Lelaki Sensitif. ianya hanya cerpen pendek tapi tak pendek laa. hahaha. but, i am not going to write the whole story. jalan ceritanya, ada dalam tangan readers. so, check out your own messages. there are something that will knock you out. sis akan bagi peluang ni pada sesapa yang support cerita sis nii <3

Cinta The VolcanoWhere stories live. Discover now