HER GUARDIAN ANGEL

By afiadz

185K 15.9K 1.4K

"Kenapa awak perlu buat semua ini?" - TENGKU HANNAH MEDINA "I'm your guardian angel. Bear in your mind, young... More

BAB 1
BAB 2
BAB 3
BAB 4
BAB 5
BAB 6
BAB 7
BAB 8
BAB 9
BAB 10
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
BAB 15
BAB 16
BAB 17
BAB 19
BAB 20
BAB 21
BAB 22
BAB 23
BAB 24
BAB 25
BAB 26
BAB 27
BAB 28
BAB 29
BAB 30
BAB 31
BAB 32
BAB 33
BAB 34
BAB 35
BAB 36
BAB 37
BAB 38
BAB 39
BAB 40
PROMOTE
BAB 41
BAB 42
BAB 43
BAB 44
BAB 45
BAB 46
BAB 47
BAB 48
BAB 49
BAB 50
BAB 51
BAB 52
EPILOG

BAB 18

3.4K 329 14
By afiadz

HANNAH BERTUNGKUS LUMUS menyiapkan laporan. Banyak kerja yang tertangguh kerana dia telah bercuti lama. Sekarang merupakan waktu rehat tetapi dia tidak turun membeli makanan. Sempat dijamah sebungkus roti sebentar tadi yang dibawanya dari rumah bagi mengisi perut yang lapar. Pelipis yang sedikit berdenyut diurut perlahan. Minyak angin dibubuh pada tempat yang sakit.

Beep. Satu mesej masuk. Siapa pula yang menghantar pesanan pagi-pagi waktu bekerja ini. Dikerling sekilas nama penghantar yang tertera.

Melihat sahaja nama Mr.Black muncul di skrin telefon, laju sahaja Hannah membuka mesej lalu membacanya. Sudah beberapa hari mereka tidak berhubung sejak pulang dari hospital hari itu. Sudah diagak oleh Hannah perkara sebegini akan terjadi kerana tiada perkara penting untuk dibincangkan.

"Free tak malam ni?" Hannah membaca satu persatu perkataan yang dihantar. Dia baca berulang-ulang kali kerana berasa tidak percaya. Betul ke Rayyan yang dingin dan beku tanya soalan seperti ini?

Setelah berfikir-fikir sejenak barulah Hannah membalas mesej tersebut, itu pun ringkas sahaja, "Kenapa?"

"A dinner? Three of us."

Hatinya berbunga-bunga bahagia. Walaupun firasatnya kuat mengatakan bahawa Rayyan mengajak mereka makan malam sekali kerana dia rindu dan mahu berjumpa dengan Fateh tetapi bukan dirinya, namun dirinya tetap dilanda rasa seronok. Memikirkan bahawa dia bakal menatap seraut wajah jejaka kacukan arab yang kacak itu, terpancar sinar bahagia di wajahnya.

"Hai. Senyum sorang-sorang. Teringat boyfriend ke?" Suara seorang perempuan yang menegur dengan sedikit pelat Cina membuatkan Hannah mengangkat mukanya.

Dahi Hannah berkerut sedikit kerana dia tidak mengecam wajah wanita yang berdiri di kubikel bersebelahan dengannya itu. Seorang wanita berbangsa Cina berusia sekitar 20-an seperti dirinya, berkulit cerah, rambut yang lurus diikat gaya ekor kuda. Kelihatan sangat sopan saat pertama kali dipandang apabila dia memakai busana baju kurung bercorak batik berwarna biru lembut.

"I Mei Ling. Panggil Mei. Cikgu baharu yang baru sahaja masuk pada minggu lepas." Cikgu Cina itu memperkenalkan dirinya sambil menghulurkan tangan untuk bersalaman sebagai tanda perkenalan.

Hannah menyambut huluran tangan tersebut, "Hai Mei. I Hannah Medina. Boleh panggil Hannah." Baru dia perasan, meja guru di sebelahnya yang kosong sebelum dia mengambil cuti panjang telah dipenuhi dengan barang-barang. Leka sangat buat kerja sedari tadi sehingga tidak sedar akan perubahan yang berlaku di sekeliling.

"Macam mana kaki you? Dah okay?" Ramah Mei bertanya.

"Eh? You tahu?" Terkejut Hannah.

"Ya, cikgu Latifah yang beritahu I kelmarin." Terang Mei.

"Alhamdulillah, dah okay. I makan ubat yang doktor bagi sambil urut sikit-sikit. Sekejap je lah baiknya." Hannah menerangkan dengan panjang lebar.

"Wah, baguslah kalau macam tu. Kalau sakit kaki lama-lama pun susah nanti nak bergerak ke sana ke mari." Kata Mei.

"Betul tu." Hannah sekadar menganggukan kepala.

"You lama dah kerja sini?" Soal Mei.

"I tak adalah lama mana bekerja di sini. Adalah dalam 3-4 tahun. Kalau you ada apa-apa masalah atau you nak tanya apa-apa, boleh je tanya I. Nampak je I ni macam garang orangnya, tapi I tak makan orang tau." Hannah berseloroh.

Mereka sama-sama tergelak.

"By the way, welcome to SK Sri Putra." Rasanya masih belum terlambat untuk dia mengucapkan selamat datang kepada guru baharu itu.

"Terima kasih. Buah cempedak di luar pagar, ambil galah tolong jolokkan. Saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan." Usai Mei berpantun, sekali lagi tawa mereka pecah. Entah apa yang menggeletek hati sedari tadi.

"Pandai you bergurau ya." Puji Hannah.

"You pun apa kurangnya." Mei juga tidak mahu kalah berbalas pujian.

Akhirnya, mereka bertukar nombor telefon dan berkenalan antara satu sama lain. Berbagai-bagai cerita dibualkan bagi mengisi masa lapang yang ada sebelum waktu rehat tamat sebelum mereka kembali menjalankan tugas sebagai seorang guru untuk mendidik anak bangsa.


DI DALAM KELAS, Hannah mengarahkan murid-muridnya untuk menyiapkan kerja yang diberikan di papan putih. Latihan membina ayat majmuk. Disuruh mereka menyiapkan dalam masa sejam, jadi masing-masing begitu tekun menyelesaikan latihan yang diberi. Sesekali ada murid yang mengangkat tangan dan menyoal perkataan yang tidak diketahui makna. Hannah mengajar mereka dengan penuh tabah dan sabar. Tidak sedikit pun dia meninggi suara mahupun memarahi meskipun dihujani dengan berbagai-bagai soalan. Malahan dia bertambah suka kerana dia boleh melihat kesungguhan untuk menuntut ilmu dalam diri anak-anak muridnya.

Hannah berjalan mendekati Naufal yang berada di meja yang paling belakang. Dia duduk di sebelah Naufal kerana kerusi itu kosong. Dia sedar bahawa rata-rata kawan sekelas memulaukan Naufal kerana kekurangan serta kelemahan diri yang ada pada dirinya.

Dia memerhatikan Naufal yang seakan-akan tidak sedar dengan kehadirannya di sisi. Budak itu dilihat seperti bersusah-payah hendak membaca dan menulis perkataan-perkataan tersebut atas bukunya. Firasat Hannah kuat mengatakan bahawa Naufal mempunyai disleksia namun dia masih belum mengambil apa-apa tindakan untuk memberitahu kedua ibu dan bapa Naufal. Kanak-kanak yang mempunyai disleksia menghadapi kesukaran untuk belajar disebabkan mereka payah untuk membaca dan menulis.

"Naufal, cikgu nak pinjam buku kamu sekejap ya." Hannah meminta izin lantas dia menulis sesuatu di buku tersebut setelah mendapat izin daripada anak muridnya.

"Saya suka makan nasi." Usai menulis, Hannah menyebut satu persatu kosa kata yang tertera pada buku bergaris satu itu.

"Naufal cuba ikut apa yang cikgu baca. Naufal pandang sini." Jari telunjuk ditunjukkan ke bibirnya. Dia ingin anak muridnya melihat bentuk bibirnya supaya dia mudah mengingati bunyi kosa kata yang ditulis dan disebut olehnya.

Hannah ada bertanyakan Encik Google mengenai cara untuk merawat budak kecil yang mempunyai masalah disleksia. Jalan paling mudah adalah dengan membawa mereka yang menghidap disleksia berjumpa dengan orang yang lebih pakar bagi mendapatkan rawatan. Namun sebagai seorang guru, Hannah cuba membantu sehabis baik apa sahaja yang boleh dilakukan.

"S... a... sa..." Hannah menyebut satu persatu huruf dan membunyikan kosa kata tersebut. Dia menyuruf Naufal memandang bibirnya dan mendengar apa yang disebutkan. Kemudian, dia menyuruh Naufal mengulang kembali apa yang disebutkan. Ini merupakan salah satu cara rawatan untuk penyakit ini. Kelima-lima pancaindera haruslah digunakan sebanyak dan sebaik mungkin bagi menarik perhatian dan minat mereka.

"Y... a... ya..." Sambung Hannah lagi.

"Sa... ya..." Dia menyebut dengan lengkap. Naufal turut sama melakukan perkara tersebut.

"S... u... su..."

"K... a... ka..."

"Su... ka..."

Perkara sama diulang sehinggalah Naufal mampu membaca ayat penuh yang ditulis di atas buku sebentar tadi. Kemudian, Hannah menulis ayat yang lain pula serta menggunakan cara yang sama untuk mengajar Naufal.

"Saya sayang ibu ayah."

"Saya mahu main bola."

Sesekali, kanak-kanak itu tersalah sebut. Ada kalanya dia tersasul. Namun, dia langsung tidak berputus asa. Diteruskan juga pembacaan meskipun sukar. Hannah bertambah seronok untuk mengajar. Meskipun dia perlu meletakkan usaha yang lebih sedikit untuk membolehkan Naufal membaca dengan betul, dia tidak kisah. Apa yang dia tahu, dia inginkan anak muridnya berjaya seperti orang lain dan tidak lagi merendah diri.

Di akhir pengajaran, dia memberikan tepukan gemuruh serta kata-kata pujian kepada Naufal bagi membakar semangatnya di samping berasa teruja dengan perubahan Naufal. Senyuman kegembiraan yang terpancar di wajah Naufal membuatkan Hannah turut sama berasa gembira. Selepas ini, akan ada beberapa cara yang akan dia lakukan. Jika penyakit Naufal tidak pulih, sekurang-kurangnya ada sedikit perubahan yang positif, itu sudah memadai dan membuatkan Hannah suka.

Guru pelita hidup. Memberi cahaya dalam kegelapan umpama lilin yang membakar dirinya.

Suatu kerjaya yang sangat mulia. Terima kasih cikgu!

Selain daripada kisah cinta antara Rayyan & Hannah, akan saya bawakan juga cerita mengenai jerih perih yang dihadapi oleh seorang guru. 

Terima kasih sebab komen dan vote!

Continue Reading

You'll Also Like

303K 14.3K 54
Known as Beautiful Memories TENGKU HATTA JONATHAN, kacukan Melayu-Thailand itu semestinya seorang yang suka mengusik orang. Encik Mafia tak cukup mat...
511K 12.5K 47
Selepas kematian isterinya,Haris Adham menjadi seorang yang pemarah dan lelaki dingin..Sedingin salju.. Perkahwinan yang dipaksa oleh mama,Haris Adh...
502K 42.2K 40
Tawanan Series; || || || Peristiwa hitam itu datang lagi. Si dia yang dulunya menghilang kini bertindak sebagai watak utama. Ini bukan kisah sesiapa...
206K 6.3K 68
Tengku Zarif & Mikayla. "You don't know me Zarif." - Mikayla "You are just outsiders, watching through glass window. You have no rights to judge me...