Musuh Jadi Partner In Crime...

Von Reyyy_d

399K 21.1K 3K

Setiap orang ada cita citanya sendiri. Begitu juga dengan Aria Effa yang bercita cita untuk menjadi K-Idol se... Mehr

Cast
Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
Bab 51
Bab 52
Bab 53
Bab 54
Bab 55
Bab 56
Bab 57
Bab 58
Bab 59
Bab 60
Bab 61
Bab 62
Bab 63
Bab 64
Bab 65
Bab 66
Bab 67
Bab 68
Bab 69
Bab 70
Bab 71
Bab 72
Bab 73
Bab 74
Bab 75
Bab 76
Bab 77
Bab78
Epilog
The Old Epilogue
Special Parts: IRYAN EQSAN × AIDA SARI ❤
Special Parts : ARYAN × UMMI❤
Special Parts :AE vs EN&NE❤
Special Parts ❤
Strychnine and Violence❤
Gallery❤
Book 2 !

Special Parts : ZAFRAN FHAZIL × SYAFIQAH AQILAH ❤

3.2K 144 60
Von Reyyy_d

" Xu YÈ ! Tēn wo ! [ Tunggulah saya ! ] " Jerit Mi Ran dari jauh. Penat dia mengejar jejaka pujaan hatinya itu. Dia berhenti di hadapan jejaka itu lalu mendepakan tangannya. Mahu menahan jejaka itu dari ke mana mana.

" Nì yao shen me? Wo yi zhe suo le , Wǒmen yǔ jīnglǐ hé yǎnyuán de guānxì. Gòule, Mi Ran. Rúguǒ nǐ hái zài zhe yang de hua, wǒ xiǎng zhǎo yī wèi xīn jīnglǐ. [ Apa yang kau nak ? Kan aku dah kata , hubungan kita setakat manager dengan pelakon saja. Cukuplah , Mi Ran. Kalau kau masih lagi macam ni , aku nak cari manager baru.] " Ugut Zafran.

Kini Zafran sudah berjaya menjadi salah seorang pelakon terkenal di China. Semenjak kematian tunangnya , Zafran bertekad mahu meninggalkan Malaysia dan mencari pekerjaan di China memandangkan dia boleh berbahasa mandrin dan kantonis .

Disebabkan bakat semula jadinya , Zafran ditawarkan watak utama dalam drama bersiri yang diarahkan oleh seorang pengarah yang terkenal. Dan kini , dia dikenali sebagai seorang pelakon yang bernama Xu Yè. Zafran mengambil kunci keretanya dan meninggalkan Mi Ran di belakang. Sungguh dia sesak dengan perangai Mi Ran yang semakin menjadi jadi.

Dia memandu tanpa hala tuju. Cuba menghilangkan rasa sesak di dalam fikirannya. Dia terkenangkan kenangan dulu. Sewaktu pertama kali dia berjumpa dengan arwah tunangnya , Syatilia Aqilah. Aqilah , wanita bertudung yang pertama berjaya memikat hatinya. Perilaku yang sopan dan tutur kata yang lembut.

Namun , semuanya bertukar tragedi apabila arwah tunangnya diculik serta dibunuh oleh si penculik yang terdesak mahukan wang. Zafran tahu Aqilah anak kepada jutawan kosmetik Vadlor tetapi siapalah dia mahu menidakkan takdir. Dia redha dengan ketentuan-Nya.

Sedang asyik mengelamun , tanpa dia sedar ada seseorang yang sedang melintas. Zafran segera memberhentikan keretanya apabila dia terlanggar seseorang. Dia keluar dari kereta dan cuba untuk membantu .

" Xiâo jie, ni mei she ba? [ Cik , cik okey ke ? ] " Ujarnya gelisah. Pertama kali dia melanggar seseorang tanpa sedar. Dalam erti kata lain , mengelamun.

" Ah yes, I'm okey..auch! " Gadis itu menggosok kepalanya yang terasa sakit itu. Tudung yang dipakai sudah senget. Khinzir punya manusia. Tak reti tengok lampu isyarat ke ? Macam manalah boleh dapat lesen.

Zafran hanya membatu disini. Nak pegang memang tak boleh sebab dia dan gadis itu muslim. Malah di dalam drama yang dibintanginya juga tiada adegan sentuh menyentuh ini. Zafran mengosok lehernya dengan janggal. Nak tolong macam mana ni ? Matanya terpandang cecair yang mengalir di dahi gadis itu.

"Liushue? Ah xiaojie ! Lai wo song zhu ni zhu eyyuen! Wo long ni tau liushue le.   [ Darah ? Eh cik ! Mari saya bawa cik ke hospital. Sampai darah bagai saya buat ni. ] " Nadanya bertukar risau. Buatnya si gadis itu amnesia macam mana ? Lagi parah !

" Okey. "

........

" Terima..... ah! Ha xiexie ni wei le pangmang wo.[ Terima...... eh ! Ha terima kasih sebab tolong saya. ] " Ujar gadis itu setelah selesai mendapatkan rawatan yang diperlukan. Dia menunduk 90 darjah .

" Malaysia ? " Soal Zafran . Jarang dia dapat lihat pelancong Malaysia di China .

" Ah, yes. " Gadis itu membalas dengan nada yang teruja. Mungkinkah ......

" Laa , saya pun orang Malaysia. Cuma kerja dekat sini . Cik nama apa ? Saya Zafran. Tapi dekat sini orang panggil saya Xu Yè. " Zafran membalas dengan ramah. Sekali sekala elok juga dia berbahasa melayu. Nanti pulang di Malaysia tidaklah begitu kekok memandangkan dia sudah menetap di China lebih daripada 4 tahun .

" Xu Yè? Macam pernah dengar. Tapi tak apalah. Saya Syafiqah Aqilah. Encik boleh panggil Qeyla. " Qeyla tersenyum manis. Cuba berbasa basi dengan Zafran.

" Awak baru pindah sini ke or holiday ? "

" Saya pelajar universiti dekat sini tapi minggu depan dah nak balik Malaysia. Minggu ni kira nak jalan jalan jugalah. Kenapa encik tanya ? "

Zafran hanya menganguk. Patutlah gadis ini tidak mengenalinya. Kebiasaan di China , pelajar di Universiti kebanyakkannya tidak menonton drama ataupun filem filem yang ada. Hal ini kerana mereka mahu mengejar pointer yang bagus untuk melanjutkan pelajaran mereka atau mahu mendapatkan pekerjaan yang bagus.

"Halo? Wo zai eyuen. Meiyou shen me she. Wo den yi xia hui. Pai pai. [ Hello ? Saya dekat hospital. Tak ada apalah. Kejap lagi saya balik eh ? Bye bye . ] " Qeyla menutup telefon bimbitnya. Dia beralih ke arah Zafran yang sedang memandangnya.

" Encik , saya kena pergi dulu. Terima kasih sebab bawa saya sampai hospital. Kalau ada jodoh kita jumpa lagi ya. Maaf , saya betul betul kena cepat ni. " Qeyla terus mengambil barangnya dan berlalu pergi.

Zafran menghantar kelibat Qeyla dengan pandangannya. Seketika kemudian , otaknya mula terfikirkan sesuautu. Dia segera berlari ke arah Qeyla yang baru saja mahu masuk ke dalam teksi.

" Qeyla ! Your number- " Malangnya teksi itu sudah bergerak ke destinasinya. Zafran mengeluh. Dia teringatkan seseorang.

Aqilah dan Qeyla. Mereka berdua mempunyai personaliti yang sama walaupun wajah berbeza. Hatinya bercelaru. Dia gembira tetapi rasa bersalah kerana dia mengkhianati perasaannya pada Aqilah.

Dia.... rindukan Aqilah.

........

Zafran bermain main dengan telefonnya. Fikirannya melayang pada pertemuan tadi. Qeyla...... gadis itu menjentik hatinya yang sudah lama tertutup. Gadis itu juga seperti tunangnya. Tetapi , takkanlah dia mahu membayangkan Aqilah di dalam diri Qeyla ? Itu namanya menempah maut kerana mereka berdua orang yang berbeza.

" Xu Yè , ze ke si xing de jiaoben.  [ Xu Yè , ni skrip untuk drama baru. ] " ujar Mi Ran yang masuk ke dalam pejabatnya tanpa mengetuk pintu. Riak Zafran berubah. Langsuir punya manager.

" Yao wo zhiang duo shao ci, Mi Ran? Xian da men. Wo tong ni she wo de manager dan she bangmang   baoshou wo den yinsi. Wo ying kai shi cau nan shen de manager.[ Berapa kali aku nak kata dekat kau , Mi Ran ? Ketuk dulu. Aku tahu kau manager aku tapi tolong jaga privasi aku. Lebih baik aku cari manager lelaki . ] " Zafran mengurut pelipisnya. Makin hari , makin berani Mi Ran melakukan sesuatu yang tidak disukainya.

" Dui bu chi okay? [ Sorry okay ? ] " Pujuk Mi Ran. Dia cuba mendekati Zafran yang sedang duduk tetapi di tahan dengan jelingan yang diberikan oleh Zafran.

" Stop there. Wo yao ni pangmang wo yike shi.[ Stop there. Aku nak minta tolong kau something. ] "

"Pangmang shen mo? [ Tolong apa ? ] " Mata Mi Ran sudah bersinar. Entah entah Zafran mahu dia menjadi fake girlfriendnya atau fake wifenya. Seronoknya ! Mi Ran tersengih sendirian. Rasa teruja pula tiba tiba.

"Pang wo cau zhike Sha Fei Ke xuesheng de university. Ran hou, ka wo rukuo ni cau tau le. [ Carikan maklumat student dekat universiti nama Sha Fei Ke. Pass dekat aku bila kau dah dapat semuanya. ] " Wajah Mi Ran berubah. Sha Fei Ke ?

Itu nama perempuan. Kenapa Zafran mahukannya ? Rasa cemburu mula meluap luap. Tetapi reaksinya cuba disembunyikan. Tidak mahu menunjukkan bahawa dia tidak suka dengan pertolongan ini.

" For what ? " Suaranya berubah nada .

" Ha you something wo yao. Rukuo ke ye, wo yao ni cau kuaitiab. Koule! Bu yao wen duo. Ni cuo pa liao wo yao de she cing.[ Dia ada something yang aku nak. Kalau boleh aku nak cepat. Sudah ! Jangan banyak tanya. Kau buat je apa yang aku suruh.] " Arah Zafran.

Mi Ran keluar sambil menghentakkan kakinya. Tetapi dia buat juga seperti mana yang disuruh oleh Zafran. Dia tidak mahu Zafran berburuk sangka dengannya. Selama ini , dia cuba memikat hati Zafran tetapi tidak berhasil. Sekarang , dia tidak akan berputus asa.

You're mine , Xu Yè !

......

"Fei Ke, you ren song ni Fei Ke[ Fei Ke , ada orang hantar kau surat. ] " ujar salah seorang rakan biliknya. Qeyla mengambil surat itu dan membukanya. Keningnya dijongketkan sebelah.

Cik Qeyla , boleh kita jumpa ? Dekat Disneyland kalau boleh. Jangan risau , semua saya tanggung. Saya harap kita dapat berjumpa sebelum Cik Qeyla balik Malaysia. Kalau ada apa apa , call saya . **********

Zafran.

" Who's that? "

" Someone ! " Qeyla terus menyorokkan surat itu. Buatnya rakan biliknya baca bagaimana ? Walaupun tidak faham , tetapi Qeyla tetap tidak mahu memberikan rakan rakannya baca surat itu.

Qeyla berbaring di atas katil. Dia tersengih sendirian. Rasa tidak sabar pula mahu berjumpa dengan jejaka itu. Tetapi bagaimana jejaka itu tahu di mana dia tinggal ? Kut kut stalker ?! Tapi tak apalah , janji semuanya free dia okey. Save duit !

Hari yang ditunggu tunggu oleh Qeyla dan Zafran sudah tiba. Qeyla bersiap dengan ala kadar. Tudung shawlnya dililit dengan kemas. Dia mengambil teksi dan berlalu pergi ke Disneyland.

Zafran menunggu Qeyla di depan pintu masuk. Topinya di rendahkan agar tiada orang mengecam wajahnya. Dia tidak mahu mendedahkan dirinya sebagai seorang pelakon di tempat awam seperti ini .

" Encik Zafran ! Maaf buat awak tertunggu tunggu. " ujar Qeyla tercunggap cunggap.

" Takpa. Panggil saja saya Zafran. Tak perlulah berencik encik dengan saya. " balas Zafran.

Qeyla mengambil nafas sebelum tersenyum. Dia mengikut jejak langkah Zafran masuk ke dalam kawasan Disneyland itu. Tempat pertama yang ditujunya adalah tempat di mana semua permainan lasak berada .

Mereka meluangkan masa seharian bersama. Apabila menjelang petang , Zafran dan Qeyla mengambil masa untuk berehat dan menjamu selera.

" Awak nak aiskrim ? " Zafran bertanya.

" Boleh juga. Tapi ada yang halal ke Zafran ? " Zafran mengangguk. Qeyla mengambil tempat duduk manakala Zafran pergi membeli aiskirm.

" Nah. Perisa mint. Awak suka ? "

" Suka sangat ! Terima kasih Zafran sebab belanja saya semua ni . Tak tahulah nak balas macam mana. " Qeyla menjilat aiskrim yang sudah mula mencair. Reaksinya tidak dapat di tahan lagi. Kelazatan aiskrim itu membuatkannya gembira.

" Eh comot tu. Mari saya lap. " Zafran mengambil tisu dan mendekati Qeyla. Qeyla pula sudah kaku di tempat duduknya. Wajahnya berbahang.

Apabila wajah mereka semakin dekat , tiba tiba ada angin kuat yang menerbangkan topi yang dipakai oleh Zafran. Keadaan semakin janggal apabila mata mereka bertemu.

" Aaa... bi..biar saya lap sendiri. Terima....kasih .... sebab kasi tahu. " Qeyla merampas tisu daripada tangan Zafran dan mengelap bibirnya yang sedikit comot.

Zafran pula mencari topi yang diterbangkan sebentar tadi. Matanya dapat lihat lensa kamera yang menangkap gambarnya tadi. Senyuman sinis mula terukir. Pasti hal ini akan menjadi berita terhangat pada esok hari.

" Qeyla , dah habis makan ? "

Qeyla mengangguk. Dia mengemaskan meja dan membuang sampah di tempat yang disediakan . Mereka mula bergerak pulang apabila hari semakin gelap .

......

" What is this Xu Yè?! How dare you ! " Mi Ran menghentakkan surat khabar di atas meja Zafran. Zafran membaca tajuk besar di hadapan muka surat khabar itu. Dia tersenyum gembira.

" Shenme? You shenme shezhing zhuo ah? I think everything just fine.[ Kenapa ? Ada apa apa masalah dengan tajuk ni ? Aku rasa semuanya okey. ] "ujarnya selamba. Dia sukakan berita ini .

" Are you serious ?! You know about my feelings toward you. And this is all you can say? You hang out with a student and then take a emergency leave all for this thing?! What's wrong with you, Xu Yè?! This is not you! I want the old Xu Yè back!" Mi Ran mula memberontak.

Dia kecewa. Kecewa dengan sikap Zafran yang ambil mudah. Pernahkah sekali Zafran menjaga hatinya ? Selama ini dia gembira apabila hanya dia saja wanita yang berjaya mendekati Zafran walaupun hanya sebagai seorang pengurus. Dia malu. Sudahlah dia memberitahu rakannnya tentang 'hubungan' mereka.

" I don't care about your feelings. You know what. You think I don't know that you said we are in love together? Enough, Mi Ran. Me and you have nothing special. Stop loving me. You and I are not fated to be together. "  ujarnya.

Mi Ran mengelap air matanya yang mengalir. Sakit. Sakit dengan kata kata yang terpacul pada bibir Zafran. Bodoh !

Qeyla yang baru saja selesai memakai pakaiannya tiba tiba saja disergah oleh rakannya. Wajahnya terpina pina. Nasiblah dia sudah memakai pakaian. Kalau naked macam mana ? Boleh jadi model bikini tak ?

" Fei Ke ! "

" What ? "

" Read this. " Rakannya menghulurkan surat khabar itu. Mata Qeyla terbeliak apabila melihat gambar mesranya dengan Zafran. Pelakon ?!

Oh mai , Ai famous you alllllls !

Tangan Qeyla mula mengigil. Dia segera mencapai telefonnya dan terus menghubungi Zafran. Dia harus mendengar penjelasan jejaka ini tentang tajuk utama di surat khabar itu.

" Hh..Hello ? Zafran ! "

" ...... "

" Boleh kita jumpa ? "

" ..... "

" Nanti saya send location. "

......

Qeyla menyepak batu batu kecil sementara menunggu Zafran tiba. Hatinya terasa tertipu tetapi juga risau dengan kecaman netizen di media sosial. Mujur account media sosialnua private. Itupun request followersnya di Instagram semakin menaik setiap jam.

" Qeyla ? "

" Zafran ! "

" Saya...saya minta maaf pasal gosip tu. " Zafran menunduk. Sedikit serba salah kerana dia tidak memikirkan kesan buruk yang berlaku pada gadis itu.

" Tapi kenapa saya , Zafran ? Kenapa awak tipu ? Dan kenapa juga awak nak berhubung dengan saya lepas peristiwa dekat hospital tu ? " soalnya sedikit merayu. Qeyla bermain main dengan hujung bajunya. Dia tidak memandang pada wajah Zafran.

" I'm sorry , Qeyla. Perangai awak... sama macam arwah tunang saya. Saya - "

" Jadi awak dekat dengan saya sebab perangai saya sama dengan arwah tunang awak ? Saya ingat awak ikhlas kawan dengan saya , Zafran. Tapi ini niat awak sebenarnya ? Awak tahu Zafran. Saya dengan arwah tak sama dan saya takkan pernah jadi macam arwah . Saya kecewa dengan awak. " sampuk Qeyla. Dia berura ura mahu meninggalkan tempat itu tetapi di tahan oleh Zafran.

" Dengar dulu cakap saya , Qeyla. Mula mula saya dekat dengan awak memang sebab arwah. Tapi dalam minggu ni , niat saya berubah. Saya nak kenal dengan awak sebab diri awak yang sebenarnya. Bukannya sebab arwah. Saya minta maaf sebab tak kasi tahu tentang kerja saya. Saya cuma nak tengok sama ada awak ikhlas atau tidak. Dan selebihnya sebab.... " Zafran tidak meneruskan kata katanya.

Dia mendekati Qeyla yang sedang menunduk. Matanya meliar melihat wajah bersih Qeyla. Dia tersenyum .

" Sebab apa ? " Qeyla mengangkat wajahnya dan mata mereka bertembung.

" Wo ai ni. "

" Wo...wo ai ni ? " ujar Qeyla gagap. Zafran mengangkut. Niatnya kian jelas.

Mulai dari saat ini , dia akan memiliki gadis itu. Mulai dari saat ini juga nama Syatilia Aqilah di ganti dengan Syafiqah Aqilah. Suri hatinya .

........

Setahun sudah berlalu. Zafran dan Qeyla sudah mendirikan rumah tangga selepas Qeyla menamatkan pembelajarannya . Dan kini , Qeyla baru saja melahirkan sepasang kembar lelaki dan perempuan sebentar tadi.

" Apa nama anak kita ? " Soal Qeyla sebaik saja Zafran melangkah masuk ke dalam wad.

" Disebabkan kita dekat China , hubby letak boy , Xu Wei Lin dan girl Xu Mei Lin. And nama melayu diaorang Syazwan Akid dan Zahra Farlya. Sedapkan ? " Zafran duduk di sebelah isterinya. Qeyla mengangguk. Nurse yang baru masuk membawa masuk bayi mereka diletakkan di sebelahnya.

Syazwan berada di sebelahnya manakala Zahra berada di dukungan Zafran. Zafran mencium cium pipi lembut anak gadisnya itu.

" Lepas diaorang 10 tahun , kita pindah Malaysia." Ujar Zafran.

" Kenapa kena tunggu 10 tahun ? "

" Hubby nak diorang kenal dengan tempat lahir diaorang and tempat kita bertemu. Sweetkan ? " Zafran membuat muka comel .

" Dah tua pun ada hati nak sweet bagai. Puih . "ujarnya.

" Hish dia ni. Sudahlah tidur. Wo ai ni. "

" Love you too. "

Btw , thanks untuk my Lala qeylalala sebab tolong translatekan ayat dalam bahasa Cina tu . Lav ya <3

Weiterlesen

Das wird dir gefallen

1.4K 113 21
First book *Might be cringe becoz it's the first story that i write💀. *Banyak kesalahan bahasa, kosa kata, simpulan bahasa. *Happy reading~~~~ ...
61.4K 1.9K 21
Terbanglah rama-rama ku Mencapai awan biru Andai badai menimpa Ingatlah yang aku sentiasa ada Pada Orkid, cinta itu perasaan yang suci. Menginginkan...
637K 3.2K 3
Versi belum edit ‼️Penulisan tak matang, masih malu dan segan kalau ada yang membaca cerita ini. Tapi harap korang terhibur >< penulisan masa umur 14...
71.8K 8.6K 16
"Airis dah terlanjur dan sekarang Airis mengandung." Siapakah yang menanggung semua ini jikalau bukan gadis muda ni. Belum sempat Airis memberitahu p...