The Secret Instafamous✓

De queenz_isya

225K 21.3K 1.1K

Mengisahkan tentang seorang gadis yang sangat merahsiakan status sebenarnya. Big spek, nerd? Itulah imejnya... Mais

CAST
TSI 01
TSI 02
TSI 03
TSI 04
TSI 05
TSI 06
TSI 07
TSI 08
TSI 09
TSI 10
TSI 11
TSI 12
TSI 13
TSI 14
TSI 15
TSI 16
TSI 17
TSI 18
TSI 19
TSI 20
TSI 21
TSI 22
TSI 23
TSI 25
TSI 26
TSI 27
TSI 28
TSI 29
TSI 30

TSI 24

4.8K 575 20
De queenz_isya

Adrian dan Aira berada di rooftop bangunan akademik, di mana angin sempoi-sempoi bahasa menampar mereka.

Adrian merehatkan tangan di atas reel besi sebagai penghadang. Manakala Aira hanya berdiri di sebelahnya tanpa bersuara.

"Are you avoiding me?" Soal Adrian tanpa membuang masa.

Mendengar soalan Adrian, Aira mengangkat wajahnya memandang Adrian.

"Kenapa awak cakap macam tu? Awak rasa macam tu ke?" Soal Aira tenang.

"Yes, sebab kau tiba-tiba tak datang sekolah after that incident. Senyap atau sebab lain?" Adrian menoleh memandang Aira. Dia mahukan jawapan buat semua persoalannya.

"Sebab lain?" Sebelah kening Aira terangkat memandang Adrian dengan  ekspresi bingung.

"Stop pretending, Aira. Kau buat-buat tak tahu atau kau memang tak tahu?"

"Tak yang awak macam nak marah saya kenapa? Sebab saya tak tahu la saya tanya" entah mengapa Aira tidak dapat mengawal dirinya. Sya'a mula menguasai dirinya.

"Kau nampak dah berubah, Aira" perlahan Adrian menuturkan kata-katanya. Kedengaran tadi gadis di hadapannya bukan seperti gadis pada mula-mula dia jumpai.

"What do you mean, Adrian? Apa yang saya pretending? Is this about your confession?" Tebak Aira. Dia tidak memerlukan masa yang lama untuk mencari jawapan. Dia yakin semua ini gara-gara itu.

"You look different after a week, Aira" balas Adrian langsung tiada kena mengena dengan soalan daripada Aira.

"I'm sorry but it is a no. My answer is no" tutur Aira.

Air muka Adrian berubah. Dia seolah-olah memahami jawapan yang diberikan Aira walaupun ringkas.

"Awak tak ada apa-apa kekurangan Adrian. Jadi kalau orang lain mungkin mereka akan terima awak. Tapi tidak bagi saya. Bagi saya, awak ialah kekurangannya, Adrian. Sebab apa? Sebab saya tak sesuai untuk berada di samping awak"

"Apabila saya di samping awak, saya akan jadi kekurangan awak Adrian. Saya tak nak orang lain nampak saya as kekurangan. Awak terlalu hebat untuk saya. Jadi mungkin awak perlu lupakan semua ni" tambah Aira lalu beredar meninggalkan Adrian sendirian di situ.

Adrian melepaskan keluhan berat selepas mendengar semua penjelasan yang keluar dari mulut Aira sendiri.

'Aku pilih kau sebab aku nak jadi macam kau. Kehidupan kau'

Namun, rahsia masih belum terungkai. Kebenaran masih menjadi satu persoalan. Manakala persoalan itu pula masih menjadi satu rahsia.

'Bukan apa yang kau nampak itu ialah realiti, Adrian'

Kehidupan Aira hari demi hari di sekolah berjalan dengan lancar semenjak kejadian itu. Manakala Adrian pula mula berubah sikap. Lelaki itu kelihatan semakin dingin. Perubahan itu pula disedari Aira setelah apa yang terjadi antara mereka beberapa hari lalu. Mungkin kata-katanya telah melukakan sekeping hati Adrian.

"Aira, I nak tanya sikit boleh?" Soal Hani. Rasanya dia juga menyedari perubahan angin Adrian selepas lelaki itu kembali ke dalam kelas selepas bercakap dengan Aira. Sangkaannya mungkin Aira tahu puncanya.

"Apa dia?" Soal Aira.

"You dengan Ad ada apa-apa yang terjadi ke?" Soal Hani pelik.

Aira terdiam. Pergerakannya terhenti.  Pen jatuh di atas buku selepas mendengar soalan Hani.

"Sebab I tengok lepas je dia cakap dengan you, dia nampak dingin. I tak berani nak tegur" ujar Hani. Lama juga dia ingin bertanya tetapi tidak terluah pula.

Mahu mengelak dari menjawab semua soalan itu, Aira hanya menjongketkan bahunya tanda tidak tahu. Dia menafikan semua itu kerana dirinya.

Sukar untuk dipercayai Hani, dia memandang ke arah Adrian yang dudjk diam di tempatnya dengan Airpods pada kedua-dua cuping telinga.

Syaf melihat kereta Adrian laju meluncur meninggalkan kawasan sekolah. Dia hanya melihat melalui cermin pandang belakang sementara menunggu Aira di bahu jalan tidak jauh dari pintu pagar utama sekolah kakaknya.

"Laju betul" gumam Syaf.

Pada masa yang sama, Aira kelihatan sedang berjalan ke arah keretanya sambil melihat keadaan sekelilingnya, risau ada pelajar lain yang ternampak.

Cepat-cepat dirinya masuk ke dalam kereta. Takut ada yang memerhati dari jauh tanpa sedar.

"Laju betul Adrian tadi" ujar Syaf sambil menukar gear. Aira di sebelah sudah membuang kaca matanya dan getah rambut.

"Hah" tidak dapat menangkap apa yang dikatakan Syaf sebentar tadi.

"I said Adrian" tutur Syaf sepatah demi sepatah. Jika gadis itu tidak memahaminya, nampaknya dia perlu la pula mendaftar Aira ke kelas belajar membaca.

"Why? Kenapa dengan dia?" Soal Aira tidak mengerti.

"Haih kau ni. Tak ada apa-apa la. Macam cakap dengan dinding"

"Yah!" serentak tangan Aira naik memulas telinga Syaf.

"Woi!" terkejut Syaf dibuatnya lalu segera merayu untuk dilepaskan. Dengan keadaan dia sedang memandu, haih mulutnya memang menempah maut. 

"Lain kali cakap lagi macam tu cakap lagi" perli Aira memulas kuat telinga si adik lalu melepaskannya. Puas dia melepaskan geramnya. 

Syaf kembali memandu dalam keadaan tenang walaupun telinga kelihatan merah padam. Manakala Aira tenang bermain dengan telefon pintarnya selepas mencederakan telinga si adik tanpa rasa bersalah. 

'Nasib je kau kakak aku tahu tak'

"I hear you Shafiq Edwin. Don't curse me in silence"  tutur Aira mengerling Syaf melalui ekor matanya. Tersentak Syaf dibuatnya. Mungkin kerana mereka merupakan kembar jadi mereka mempunyai pemikiran yang serupa. 

Kereta diberhentikan di bawah garaj kereta berbumbung. Adrian keluar dari keretanya lalu menutup pintu.  Datin Khaleeda yang sedang menyiram pokok bunga melihat anak terunanya sedang berjalan masuk ke halaman utama di hadapan rumah mereka. 

"Isyraf" panggil Datin Khaleeda lalu meletakkan watering can di atas meja. 

"Yes mom" balas Adrian menukar arahnya, menghampiri Datin Khaleeda. 

"Malam ni ikut mom and dad pergi dinner dekat rumah kawan, okay?" tutur Datin Khaleeda dengan harapan anaknya bersetuju untuk mengikuti mereka pada malam ini.

Adrian berfikir sejenak.

"Hrm— okay" balas Adrian memandangkan dia tidak ke mana-mana pada malam ini. 

"Okay honey, thank you" tutur Datin Khaleeda senang. 

"Sya, Syaf!" laung Puan Sri Ara dari ruang bawah kerana dia tahu anak kembarnya sedang lepak di gaming room mereka di hall tingkat tiga. 

Aira yang sedang duduk di atas sofa yang terletak di tepi dinding kaca yang membolehkan dia melihat Puan Sri Ara menjenguk mama-nya di bawah. 

"Yes, ma" balas Aira. 

"Malam ni jangan keluar pergi mana-mana. Kawan mama nak datang dinner sekali" pesan Puan Sri Ara sekeligus memberi peringatan kepada anak kembarnya. 

"Okay, ma" balas Aira.

"Syaf mana tak jawab mama pun" 

Syaf yang sedang duduk bermain di hadapan computer terus menjawab. Manakala Aira sudah tersenyum mengejek. Memang menjadi kebiasaan dari kecil lagi mama mereka akan menyuruh mereka memberi respond jika disoal walaupun mereka memberikan jawapan yang serupa. 

"Okay mama!" balasnya kuat lalu memberikan perhatiannya semula pada game play-nya. 

"Good job twins"  berpuas hati dengan jawapan anak-anaknya dia kembali masuk ke dapur bagi menyediakan bahan-bahan memasak untuk makan malam mereka bersama tetamu. 

"Siapalah yang mama ajak tu?" soal Aira yang sedang baring sambil melihat telefon pintarnya. 

Syaf melihat si kakak melalui ekor matanya lalu menjongket bahu. 

"Jarang-jarang mama jemput kawan dia sebab papa selalu outstation" balas Syaf mengingatkan kembali yang jarang ada orang di rumah mereka kerana orang tua mereka selalu sibuk bekerja manakala Syaf pula tinggal di asrama meninggalkan Aira sahaja di rumah bersama pembantu dan pemandu mereka. 

Tunggu sahaja siapa tetamu misteri mereka yang bakal tiba pada malam ini. 

TO BE CONTINUED

Continue lendo

Você também vai gostar

599K 29.6K 70
[ C O M P L E T E D ] Mengisahkan kerjasama 6 orang gadis yang bergelar TGT, dalam menaikkan Music World di Emerald Highschool. Turut terlibat, TF...
14K 1.3K 30
"Live a happily ever after? Ayat itu hanya wujud dalam cerita dongeng barat. Tidak semua cerita berakhir dengan bahagia. Mungkin hidup kita serba ser...
393K 18.3K 55
Cinta tak akan pudar Selagi dia masih percayakannya Dia tetap menanti Selagi nyawa dikandung badan Sambungan kisah dari Alexandra Highschool Banyak...
1.7M 114K 72
Instagram VS Wattpad? Erm sangat jarang kita dengar ataupun lihat. Kebiasaannya ialah budak Instagram dengan budak WeChat sahaja. So weird la kenap...