HER GUARDIAN ANGEL

By afiadz

185K 15.9K 1.4K

"Kenapa awak perlu buat semua ini?" - TENGKU HANNAH MEDINA "I'm your guardian angel. Bear in your mind, young... More

BAB 1
BAB 2
BAB 3
BAB 4
BAB 5
BAB 6
BAB 7
BAB 8
BAB 9
BAB 10
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
BAB 15
BAB 16
BAB 17
BAB 18
BAB 19
BAB 20
BAB 21
BAB 22
BAB 23
BAB 24
BAB 25
BAB 26
BAB 27
BAB 28
BAB 29
BAB 30
BAB 31
BAB 32
BAB 33
BAB 34
BAB 35
BAB 37
BAB 38
BAB 39
BAB 40
PROMOTE
BAB 41
BAB 42
BAB 43
BAB 44
BAB 45
BAB 46
BAB 47
BAB 48
BAB 49
BAB 50
BAB 51
BAB 52
EPILOG

BAB 36

2.4K 234 13
By afiadz

KERETA Hannah membelah lebuh raya. Dia dalam perjalanan pulang ke rumah tetapi dia harus mengambil Fateh terlebih dahulu di rumah pengasuh. Mengikut perancangan, majlis dia dan Rayyan tidak lama sahaja lagi tetapi dia sudah memutuskan untuk tidak meneruskan majlis mereka. Rayyan masih belum berputus asa untuk memujuknya namun hatinya terlalu sakit untuk menerima. Deringan telefon bimbit menyentakkan Hannah daripada lamunannya. Mata dikerling ke skrin telefon untuk melihat nama pemanggil. Daddy?

Jelas terlihat garis kedutan di dahi Hannah. Daddy jarang sekali menelefon Hannah tetapi dia tidak pernah terlupa untuk mesej Hannah setiap hari. Walaupun Hannah marahkan daddynya tetapi hati wanitanya tetap lembut apabila daddy tidak berputus asa untuk mengambil semula hatinya. Setiap hari daddy akan menghantar pesanan ringkas kepadanya meskipun tiada balasan daripada Hannah.

Panggilan termati sendiri tetapi telefonnya berdering semula selepas beberapa saat. Hannah menekan punat hijau di skrin telefon dan memasang loud speaker.

"Assalamualaikum adik," sapa Tengku Akbar.

"Waalaaikumussalam," jawab Hannah.

"Adik, daddy nak minta tolong boleh?"

"Ya, apa dia?" Hannah dihambat rasa risau. Tidak pernah-pernah daddy dia meminta tolong kepadanya sebegini.

"Daddy sebenarnya tersadai di hospital sekarang sebab kereta rosak. Daddy tak boleh nak balik rumah. Kalau adik ada berdekatan hospital daddy, boleh tak adik ambil daddy?"

Hannah terdiam sejenak. Kalau diikutkan, perjalanan dia ke hospital tempat daddy bekerja mengambil masa lebih kurang 30 minit. Tetapi dia juga perlu mengambil Fateh di rumah pengasuh.

"Adik, boleh ke?" soal Tengku Akbar semula apabila tidak mendapat apa-apa balasan daripada anaknya itu.

"Sekejap," Setelah berfikir-fikir, Hannah menukar arah ke hospital. Nanti dia akan menelefon pengasuh Fateh dan memberitahu bahawa dia akan pulang lambat sedikit. Kesian pula pada daddynya, risau jika dia benar-benar tiada sesiapa untuk diminta tolong.

"Setengah jam lagi saya sampai," kata Hannah.

"Terima kasih adik. Daddy tunggu adik di lobi ya."

"Okay," balas Hannah pendek.

Tengku Akbar tersenyum seorang diri. Dia tahu jauh di sudut hati anaknya itu masih terselit perasaan belas dan cinta pada dirinya sebagai seorang bapa.

Setengah jam kemudian, Hannah tiba di lobi hospital. Dia melihat kelibat daddynya yang duduk di kerusi sambil melihat telefon bimbit. Saat Tengku Akbar mengangkat kepala, dia perasan akan kereta Hannah lalu dia berjalan menuju ke kereta anaknya. Rindunya!

"Adik boleh drive? Atau nak daddy yang drive?" soal Tengku Akbar saat dia membuka pintu di sebelah tempat duduk pemandu.

"Saya drive," jawab Hannah pendek.

Tengku Akbar akur lalu dia mengambil tempat di sebelah Hannah. Hatinya berbunga-bunga kerana tidak pernah lagi dia meluangkan masa dengan anaknya seperti ini setelah peristiwa empat tahun lepas. Hannah pun mula menyambung pemanduannya.

"Fateh mana?" Tengku Akbar memecah keheningan suasana setelah lima minit masing-masing membisu.

"Dekat rumah pengasuh." Hannah tetap fokus pada pemanduannya. Dia kekok untuk berbual tapi dalam masa yang sama perasaan rindu terhadap seorang ayah menggebu.

"Adik ambil Fateh dahulu kemudian baru hantar daddy?" soal Tengku Akbar lalu dibalas dengan anggukan. Rumahnya jauh ke dalam sedikit dari rumah anaknya. Tengku Akbar curi-curi merenung anak daranya dari tepi. Tidak mahu terlalus jelas, risau Hannah berasa tidak selesa. Hannah banyak mengikut iras mukanya, manakala Tengku Hannani iaitu kakak kepada Hannah pula mengikut raut wajah isterinya.

"Adik sihat?"

Hannah mengangguk.

"Adik, kalau daddy nak cakap sedikit adik jangan marah." Tengku Akbar cuba membaca reaksi muka Hannah tetapi pandangannya tetap kosong. Dia tidak mengangguk mahupun menggeleng.

"Daddy tak tahu bila masanya daddy akan pergi tetapi daddy semakin tua. Jadi daddy nak gunakan peluang ini untuk minta maaf dengan adik dari hujung rambut ke hujung kaki untuk segala kekurangan dan salah silap daddy kepada adik." Kedua-dua mata Tengku Akbar dan Hannah berkaca. Masing-masing menahan rasa sebak dan memikul beban perasaan di dada.

"Daddy." Buat pertama kalinya dia menyebut panggilan itu dengan penuh kasih sayang.

Tengku Akbar tersentak. Hampir gugur air mata tuanya. Sudah lama dia mendambakan perkara itu dan akhirnya doanya termakbul. Tanpa sedar, tangannya mengusap bahu Hannah. Namun cepat-cepat dia menarik kembali tangannya kerana risau fokus Hannah akan terganggu. Jika dia diberi peluang untuk memeluk Hannah, dia mahu memeluk anaknya itu saat ini juga. Dia sangat rindu dan dambakan kasih sayang anaknya. Disebabkan kekhilafan dirinya dan sifatnya yang terburu-buru dalam membuat keputusan suatu masa dahlu, dia kehilangan satu-satunya ahli keluarganya yang masih ada. Bukan itu sahaja, dia juga hilang cucu yang datang dari darah dagingnya sendiri.

"Jangan cakap begitu, adik tak suka." Buat pertama kalinya Hannah berlembut dengan Tengku Akbar. Entah apa yang merasuknya sehingga dia memilih untuk berlembut dengan daddynya sendiri sedangkan selama ini hendak memandang muka lelaki itu pun dia tidak mahu.

Seulas bibir Tengku Akbar mengukir senyum. Serasa ingin sahaja dia sujud syukur saat ini kerana terlalu gembira. Dia berharap agar pertemuan mereka pada hari ini akan menjadi titik perubahan untuk hubungan mereka.

"Daddy nak teruskan cakap boleh?" Tengku Akbar berhati-hati dalam menyusun kata. Hati Hannah perlu dijaga. Jika 10 tahun masa yang dia perlu ambil untuk mendapat kemaafan Hannah, selama itu jugalah dia sanggup buat apa sahaja untuk anaknya.

Hannah mengangguk tanda membenarkan.

"Daddy sayang adik sangat. Daddy tahu daddy pernah buat silap besar dahulu dan sekarang daddy nak tebus balik semua salah daddy terhadap adik. Kalau daddy terpaksa gadaikan nyawa daddy untuk adik, daddy sanggup buat adik asalkan adik sentiasa bahagia. Daddy cuma nak adik tahu yang kasih sayang daddy terhadap adik tak pernah berkurang walau sedikit pun sejak mummy lahirkan adik. Kasih sayang daddy terhadap adik dan kakak sama rata, sekali pun daddy tak pernah bezakan kamu berdua." Tengku Akbar jeda seketika. Dadanya menjadi semakin sebak dan berat menanggung perasaan. Sungguh dia rindukan suasana keluarga yang bahagia seperti dulu.

"Adik tahu." Banyak yang Hannah ingin katakan namun satu pun sukar untuk diungkapkan. Tidak tahu mengapa hatinya menjadi sangat lembut pada petang itu. Suasana di dalam kereta itu juga hangat dengan kasih sayang.

"Tolong jagakan Fateh elok-elok adik. Mungkin Fateh tak kenal daddy sebagai atuk dia tapi cukuplah dia tahu yang lelaki tua ini sentiasa menyayangi dan merindukan dia." Tengku Akbar mengesat air mata yang bergenang di pinggir mata.

"Insya-Allah." Pendek sahaja balasan Hannah.

"Daddy nak anak daddy bahagia. Sepanjang Rayyan kenal daddy, daddy nampak dia betul-betul ikhlas dengan adik. Tak pernah sekali pun dia mengeluh. Sebab dia pilih untuk jadi bodyguard adik, adik kena tanya dia sendiri. Tetapi dia tidak kisah langsung tentang bayaran mahupun gaji dia. Kalau diikutkan, gaji yang daddy bagi apalah sangat jika nak dibandingkan dengan harta yang dia ada. Dia betul-betul ikhlas sayangkan adik." Tengku Akbar memberitahu Hannah hal yang sebenar.

"Adik tak tahu." Satu keluhan kecil dilepaskan. Dia sendiri buntu dan keliru dengan perasaannya sendiri. Dia sakit hati apabila mendapat tahu yang dia ditipu hidup-hidup oleh Rayyan namun jauh di sudut hatinya dia tidak dapat menafikan keikhlasan Rayyan yang jelas terlihat sepanjang mereka bersama.

"Adik pernah dengar tak orang kata carilah lelaki yang betul-betul mencintai kita lebih daripada kita cintakan dia." Tengku Akbar mula memberikan nasihat kepada anaknya. Dia tahu anaknya keliru.

"Pernah," jawab Hannah namun dia tidak pasti sama ada kenyataan itu relevan atau tidak.

"Daddy sayang adik dan daddy tahu Rayyan pun sayangkan adik sama seperti daddy," Tangan Hannah di stereng digenggam dengan erat. Hannah dapat merasai betapa hangatnya kasih sayang yang mengalir. Hannah memandang raut wajah bapanya yang sudah dimamah usia dengan hati yang sebak. Mereka bertentang mata dengan pandangan berkaca.

Hannah kembali fokus pada pemanduannya lantas tersenyum, "Adik say..."

"Ya Allah!" Hannah terjerit kuat sambil kakinya menekan brek mengejut disertai dengan bunyi seretan yang kuat di atas jalan raya sebelum dia rasakan sterengnya menjadi hilang kawalan.

Bum!

Pandangan mata Tengku Hannah dan Tengku Akbar menjadi gelap.


Kak Fi baru update bab baru untuk Misi Memikat Tuan Syed. Jemput baca, vote dan komen tau!

Continue Reading

You'll Also Like

160K 12.6K 69
Season 2 of ILY, Mr. Korean Mafia. Bintang tak selalu ada untuk bulan tapi aku akan selalu ada untuk kau. *********** "Aku janji aku akan protect kau...
279K 19.1K 53
Highest rank : #1 action Note : Cerita ni sedikit cringe as it is my first book series. EMIR ADDEN FATTAH - Seorang lelaki melayu kacukan korea. Dia...
50.9K 1K 50
[ C O M P L E T E ] [NON-EDIT] WASIAT? What will?!!!! . IZARA HALINA. Kehidupannya dijalankan dengan serba baik, sehinggalah satu wasiat yang perlu d...
610K 18.4K 75
[COMPLETE βœ”] πŸ”±Second Winner White Diamond Award - Romance Genre Orang kata, kalau kita terlampau sayang dekat seseorang, nanti lama-lama tukar jadi...