Capitolo 4

6.4K 227 0
                                    

Siapa sangka akhirnya dapat juga aku menjejakkan kaki ke cafe yang sangat terkenal di Itali.Siapa saja yang tidak pernah dengar L'Antico Forno.Aku telah mendapat tawaran untuk bekerja di cafe ini,kalau bukan disebabkan Anne Beatriz.Dia ada kawan yang aku kenal semasa bekerja di Penang..Dia telah berkahwon dengan seorang usahawan dari Itali,dan selepas berkahwin dia mengikut suaminya tinggal disini atas sebab yang tidak dapat dielakkan.

"Luna..!!! U buat apa,berangan lagi ke?.Kali ini apa pula?".Aku memalingkan wajahku sambil mengusap dada,kerana terkejut dengan tiba-tiba disergah oleh Anne.

"Kali ini kahwin dengan vampire ataupun werewolf pujaan hati u?".Soal Anne sambil menepuk bahu aku.Aku hanya tersengih sahaja apabila disoal oleh Anne."Sebelum iti,U kena beringat Luna.Kalau kerja or tinggal sini,u kena sentiasa berhati-hati .Tak semua tempat yang kita jejak tu,tempat yang selamat". Kata Anne untuk mengingatkan.
Jantungku berdebar-debar apabila mendengar pesanan Anne.Kedatanganku di Itali hanya untuk merealisasikan impianku dan Itali juga adalah negara yang aku sukai dari aku berusia 13tahun.Aku berharap tiada apa-apa yang berlaku di sepanjang keberadaanku disini..

"Let's go babe...I nak kenalkan U dengan suami i.Masa I kahwin hari tu,tak sempat U nak kenal dengan suami I". Aku hanya mengikuti Anne dari belakang.

"Hi,Dear..." Anne menegur suaminya dengan manja sambil memeluk pinggang suaminya.Aku hanya menjadi pemerhati di antara Ann dan suaminya..

"Ann..please be profesional". Tegur seorang lelaki yang membelakangi kami.Entah apa lah yang dibuatnya,aku malas ingin mengambil tahu.Yang aku tahu dia seperti sangat sibuk dengan ipadnya..
"U ni, Emilio... I nak manja-manja pun tak boleh,U asyik dengan ipad U je,takde masa dah nak spendtime dengan i".Ann memuncungkan mulutnya.
"Bukan tak boleh,kita ada kat Cafe u ni,u tak malu ke or tak malu ke apa orang cakap". Balas suami Anne dengan tegas.

"Hmmm,biarlah. Yang ada sekarang cuma Luna saja".Kata Ann sambil memeluk suaminya dari belakang.

"What?! Who's Luna?" Soal suami Anne yang kelihatan sedikit terkejut dan melepaskan tangan Anne yang memeluknya.Ia pun memusingkan tubuhnya lalu menghadap aku dan Anne.Ketika itu aku merasa takut untuk melihat pandangan matanya.

"Kenalkan ini Luna,kawan yang I dari yang akan teman I kat cafe ni". Kata Anne. Aku pun memberikan senyiman kepada suami Anne.Namun hampa kerana Emilio hanya menunjukkan mukanya yang serius."Ceh!tahu lah dia dan Anne suami isteri.Tapi tak payah nak buat muka macam nak telan orang.Haihh..macam mana lah Anne boleh sangkut dengan mamat Itali ni."suara hatiku berkata,sambil memandang Emilio dan Anne.
Emilio memandangku dengan penuh renungan yang menakutkan.

Emilio memandangku dengan penuh renungan yang serius,lalu ia pun berkata "so,apa yang U dah racun fikiran Anne sampai dia ambil U kerja dekat sini?Soal Emilio sambil berpeluk tubuh.
"Mak aihh ini soalan ataupun nak ajak gaduh ke,dan asal suami Anne ni fasih sangat berbahasa melayu?". Kataku dalam hati.

"Sebenarnya,saya takde apa-apa cakap dengan dia,tiba-tiba saja dia call saya suruh datang kerja dengan dia." Balasku sambil memandang Emilio.
"Then,kenapa dia beria sangat nak U datang kerja sini?". Soalnya sambil merenung aku,ketika itu aku hanya mampu untuk berdiam..

"You kenalkan,siapa I sebenarnya.I tak suka orang yang ambil kesempatan dengan Bini I,kalau I tahu U salah seorang yang ambil kesempatan dengan dia,U akan berhadapan dengan I." Ujarnya.

"Eh,hello belum lagi kenal aku,dah nak judge orang sangat."aku berkata dalam hati supaya tidak melepaskan geramku terhadap Emilio.
Aku pun memandang Anne dan menjawab setiap persoalan Emilio yang ditujukan untuk aku.Sebelum itu aku berkata kepada Emilio,"Saya datang sini bukan untuk ambil kesempatan dekat Anne,saya sudah rasa bersyukur bila dia call untuk tolong dia disini,apa yang saya perlu adalah pengalaman dan untuk menimba ilmu dari sini." Balasku.

"Okay..tapi I tak nak dengar apa-apa pun komplen pasal U,disebabkan U adalah kawan rapat Anne...Dan dilarang mengumpat disini,U ingat I tak tahu U dengan Anne macam mana perangai,Faham?". Soalnya tegas.
Aku menganguk laju.

-Sini saya banyak ubah...sorry sangat..

𝕷𝖔𝖛𝖊 𝕱𝖗𝖔𝖒 𝕴𝖙𝖆𝖑𝖞Where stories live. Discover now