_B A B_6_

1.2K 35 0
                                    

Ops! Esta imagem não segue as nossas directrizes de conteúdo. Para continuares a publicar, por favor, remova-a ou carrega uma imagem diferente.


Ops! Esta imagem não segue as nossas directrizes de conteúdo. Para continuares a publicar, por favor, remova-a ou carrega uma imagem diferente.


STERENG kereta dihentak. Puas menjerit di dalam kereta, Raef melangkah keluar. Berdiri di kaki jalan mengadap baruh lalang yang terbentang lalu bertempik kuat menghamburkan rasa. Sakitnya hati di dalam tak ada siapa yang mampu memahami.

Kenapa semua itu harus berlaku? Kenapa kebahagiaan yang dikecapi mereka diregut sekelip mata? Di manakah keadilannya?

Alahai... jangan ingat kau seorang yang susah, Raef. Orang lain mungkin lebih lagi. Cuba buka mata luas-luas pandang sekeliling tengok orang lain yang lebih susah. Barulah nikmat yang dikecapi selama hari ini akan disyukuri. Kalau asyik pandang orang yang lebih senang, sampai kiamat pun akan rasa diri susah.

Be positive and proactive!


Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda : "Pandanglah orang yang berada di bawahmu (dalam masalah harta dan dunia) dan janganlah engkau pandang orang yang berada di atasmu (dalam masalah ini). Dengan demikian, hal itu membuatmu tidak meremehkan nikmat ALLAH padamu." (HR Muslim)


Air mata jantan seorang Afham kembali mengalir walau tak pernah dia meminta. Lalu dikesat kasar pipi yang basah.

Kenapa perit di hatinya payah mahu dilarutkan? Kenapa semua itu terjadi dalam hidup? Kini dirinya dirasakan terumbang-ambing. Kenapa mesti papa tinggalkan dia?

"Argghhh!!!" sekuat perasaan Raef menjerit. Disahut lembu-lembu yang asyik meragut rumput.

Sentap sekejap. Macamlah orang bercakap dengan dia!

Langkah Raef terundur ke belakang sebelum belakang badan tersandar pada kereta. Keluhan terluah kasar melewati rengkungan. Dada terasa sebak, sukar mahu bernafas. Samentelah hidung sudah terhidu sesuatu. Bau yang cukup asing!

"What the... yarghh!" makin membingit teriakan Raef sehingga berterbangan burung-burung di dahan pokok.

Hampir separuh kasut di kaki kanan terpalit benda hitam berbau busuk. Bull shit! Tahi lembu! Elok dipandang ke tempat dia berdiri melepaskan jeritan tadi, ada satu tompok yang masih basah siap dengan kesan tapak.

LANGIT MASIH BEGITU || telah terbit 2024 - DearNovels ❤Onde as histórias ganham vida. Descobre agora