quindici

2.6K 184 25
                                    

"Tell me, Lana." Tegang riak Zach.Pinggangku dipeluk semakin kejap.Tidak memberi ruang untuk aku melepaskan diri.Aku mengangkat kepala perlahan.Risau untuk menghadap wajahnya yang mula berubah riak.Semakin tegang.

"Kenapa awak tak bagitau Eric dah mula kerja semula?"

Akal mula mengubah topik.Bermain lama di hujung tali lehernya.Risau untuk mengangkat wajah.Risau dengan panahan matanya.

"Mia cara, bila bercakap tatap mata aku." Suaranya bukan bernada permintaan,tetapi perintah.Nak tak nak aku terpaksa mengangkat wajah jua.

"Go on, teruskan..." Zach seakan mencabarku.Aku mengetap bibir menahan baran yang mula menyeru.

"Lana.."

"Okay! Saya tak puas hati sebab awak sekat kebebasan saya.Pasal Eric tu pun saya tak suka sebab dia asyik nak larang saya macam-macam.Padahal saya cuma nak tumpang Sarah ke sini pun dia tak bagi.Bukan saya buat benda jahat..macam larikan diri ke.." Kali ini lancar percakapanku.Mata berani menentang Zach.

Tapi Zach mula beriak tenang.Tangannya menaik ke kepalaku.Aku menahan debar menanti balasannya.

"Itu aje?"

"Ada lagi!"

"Hmm..teruskan.." Jarinya mula bermain di hujung rambutku.

"Pasal bilik awak.Saya dah tak nak tidur situ."

"Kenapa?" Keningnya berkerut.

"Lepastu dekat mana awak nak tidur.Lagipun bilik tetamu tu tak seluas bilik awak.Mesti tak selesa.."

"Kalau macam tu, mulai malam ni aku tidur bilik tu semula.Okay?"

Laju aku mengangguk. "okay! Nanti saya kemaskan barang saya."

"Untuk apa?" Jarinya yang mula meniti ke pipiku terhenti.Menatap kembali mataku.

"Tukar biliklah!Awak tidur bilik tu semula, saya tidur bilik tetamu."

"No, Lana.Aku tidur bilik tu, bermakna sekali kau sekali.Tak ada pindahan bilik." Zach bersuara tegas.Serius wajahnya.Tanda tiada peluang bantahan dariku.

"Mana boleh macam tu! Kita tak boleh tidur sekali sebab belum kahwin!" Aku jugak cuba bernada tegas.Menolak tangannya yang berada di wajahku.

"So, marry me."

***
"Brenton, cancel all my meetings!" Gagang diletak terus tanpa menunggu balasan orang di talian sana.Zach bangun dari duduknya, aku terpaksa bangun sekali.Menatap pelik tingkahnya yang mula menarik tanganku ke pintu.

"Kita nak ke mana?" Aku bertanya bila lif berjalan.Menarik kasar kolarnya supaya tunduk memandangku.Tetapi dia hanya sibuk dengan telefon bimbit mahalnya!

Aku memerhati lif yang berubah nombor.Lif semakin menaik.Bukannya menurun.Zach mula menyimpan telefonnya ke poket slacknya apabila lif berdenting.Kami berjalan ke laluan lebih sempit untuk menaiki tangga.

"Zach! I'm asking you!" Hati mula tak keruan.Seperti perjalanan kami membawa ke rooftop!

"Don't push me, Lana."

Langkah semakin laju menaiki anak tangga.Zach jeda sebentar untuk mencapai beg galasku.Aku hanya diam menyerahkan padanya.Lagi sesak nafas apabila kami sampai ke puncak syarikatnya.

Helikopter sudah sedia berada di rooftop dengan ramai bodyguards yang berkawal di sekeliling.

Aku mengamati helikopter tersebut dari jauh bila Zach menuju ke salah seorang pengawal tersebut untuk menyerahkan beg tanganku. Dari jauh tulisan besar ZACH tertulis di sisi depan helikopter tersebut.Aku mengamati kagum.

RevengeWhere stories live. Discover now