Bab 12

5.7K 34 0
                                    

BAB 12


"Mana kau nak lari, Sofiy?? Aku tahu kau tak kenal pun Isa Alejandro . Tak mungkinlah lelaki kaya dan terkenal tu akan bawa kau masuk ke dalam hidupnya. Tunggulah, bila dia tinggalkan kau tepi jalan malam ni, orang Bard akan cari kau sampai ke lubang cacing."

Tergamam aku saat membaca mesej yang dihantar oleh Tina. Demi Tuhan aku masih lagi tak percaya yang Tina kini menjadi musuhku. Bersama hati yang rungsing aku terus melangkah meninggalkan banglo agam di belakangku. 

Ya Allah besarnya kawasan rumah ni. Tak nampak bayang pintu pagar pun! Terpinga-pinga aku jadinya. Ini kawasan taman ni. Omelku sendirian. Terus aku menghentikan langkah. Dalam cahaya samar-samar dari lampu di taman, anak mata kuliarkan ke arah kananku. Situ letaknya kolam ikan, itu memang aku pasti. 

Masalahnya, ada dua lorong di depan aku sekarang. Arah mana yang patut aku ikut untuk sampai ke pintu sana? Ahhh itulah kau Sofiy Leia! Tadi masa dalam kereta kau tak buka mata luas-luas. Sibuk melayan perasaan sampai kat kawasan mana kau berada pun kau tak tahu! Aku terus menepuk dahi. Rasa nak tunjal-tunjal kepala sendiri saat ini. Satu lagi, beg baju aku mana ya! Terus aku menekup mulut dengan sebelah tangan. Ya Allah beg baju aku tinggalkan di kerusi batu tadi. 

Dalam kedingingan malam, kelam-kabut aku berpaling semula dan bergegas ke rumah agam di belakang sana. Sampai-sampai aje lelaki itu sedang bersandar pada keretanya sambil berpeluk tubuh. Aku mengerling tajam ke arahnya untuk sesaat dan berjalan laju-laju menuju ke kerusi batu. Beg baju aku  angkat dan galas ke bahu. Kemudian, aku mula melangkah pergi dari sini. 

"You can't run from me, señorita..because you need me."

Selamba sahaja suaranya berkumandang apabila aku melintasi lelaki itu. Aku mengetap bibir. 

"Encik Isa Alejandro ...nama awak Isa Alejandro  kan?" Soalku dengan geram. 

"Isa Alejandro.Ale-han-dro. Ejaannya Alejandro tapi huruf j itu disebut seperti huruf h." Tuturnya, membetulkan sebutan Alejandro itu sambil merenung ke arahku di dalam cahaya samar-samar dari taman.

"Ah, apa-apa ajelah. Susah nama awak tu di telinga melayu saya. Tak mungkin saya dapat ingat. Ni, saya nak ucapkan terima kasih banyak-banyak atas segala bantuan yang awak hulurkan dengan IKHLAS. Saya pergi dulu." Ucapku. 

Sengaja aku tekankan perkataan ikhlas tu. 

"Nope, you need to remember my name well, señorita..kau akan jadi isteri aku!" Tegasnya

yang sedang tunak merenung wajahku. Eiii balik-balik kisah kahwin. 

Dia ni mabuk ke? Terus  aku ketawa besar. 

"Awak dah hilang akal ke? Atau awak salah makan ubat?" 

Soalku dengan hati yang panas. Lelaki tinggi lampai itu sudah mula mendekatiku dan serentak dengan itu, jantung aku berdetak sumbang. 

"Let me know, apa kau nak aku buat untuk tunjukkan aku serius?"  Soalnya tanpa berkelip.

Tersentak aku jadinya. 

"Encik Isa, benda nikah kahwin ni bukan benda main-main. 

Tolonglah jangan libatkan saya 

dalam pergaduhan awak dan keluarga awak." Ton suara aku rendahkan. 

"Aku tak main-main, Sofiy." 

Kepala digelengnya bersama wajah yang berkerut. Wajah ditundukkan supaya dapat melihat parasku dengan lebih jelas. 

"Marry me, señorita.." 

Aku menelan liur. Entah kenapa aku rasa semakin gementar pula bila dia berbicara begini. Perkataan senorita itu seakan telah sebati dengan telingaku. Kedengaran seksi apabila dia menyebutnya dengan suara yang semula jadi maskulin begitu. 

Suri Ryana , Marry Me SeñoritaWhere stories live. Discover now