Bab 7

5.7K 39 0
                                    

BAB 7         

"Ha, letak cili sikit barulah ada umphh! Kalau tak, tak kick la pulakk." Omelku sendirian di dapur yang serba putih ini.

Sesudu cili potong aku masukkan ke dalam mangkuk di hadapanku. Kemudian, aku taburkan pula bawang goreng. Uish, dapur Tina ni lengkap betul. Apa nak, semua ada. 

Bismillahirrahmanirrahim..sesudu koay teow aku suapkan ke dalam mulut. Namun, tidak dapat ditahan, fikiranku melayang pada Mak Long di kampung pula. Siapa agaknya yang masak ya semenjak ketiadaan aku? Maklumlah, selama ni tugas memasak, mengemas dan segala benda dalam rumah tu dipertanggung jawabkan kepada aku. Walaupun dia layan aku dengan buruk, jauh dalam hati aku simpati juga dengan Mak Long. Dia tu dah berumur. ada penyakit 3 serangkai pulak tu. 3 serangkai tu penyakit darah tinggi, kencing manis dan jantung! Hm, manalah dia larat nak buat kerja rumah. 

Agak-agak si Reela yang hanya tahu melawa dan menghadap telefon mahalnya tu tolong tak ibunya memasak, mengemas dan membasuh baju sejak ketiadaan aku?

Baru dua sudu koay teow sup ayam masuk ke dalam mulut, telefonku nyaring berbunyi menandakan ada mesej yang masuk. Selalunya yang menghantar mesej adalah arwah Pak Long atau rakan sekerja di pasaraya, tempat kerja lama aku tu. Aduh..potong betullah. Siapa agaknya yang mesej aku malam-malam begini ni? Tangan kanan masih menyuap sesudu lagi koay teow ke dalam mulut manakala tangan kiri mencapai telefon bimbit yang terdampar di atas meja aku capai dengan wajah yang sedikit berkerut. Dengan menggunakan jemari kiri aku menekan keypad.

Bulat mataku menjegil ke arah skrin saat ini. Tak, mesej ini bukan dari keluarga atau kawan-kawan tetapi dari lelaki asing itu! 

Mr. Sepanyol Muka Ketat! Alamak, terhenti terus kunyahanku. Nasib baik tak bersembur koay teow di dalam mulut. Terus aku melepaskan sudu ke dalam mangkuk. Seluruh fokusku kini hanya pada telefon bimbit di tangan. 

+"Bila nak pulangkan sweater aku?"

Anak mata aku julingkan ke atas. Ya Allah, dia ni tak pandai bagi salam ke? Hari tu elok aje pergi masjid. Ke dia ni bukan Islam? Pergi ke masjid hanya nak bersihkan diri aje, mungkin? 

Satu lagi, apa dia ingat aku nak curi bajunya? Dia ingat sweater tu buat dari emas? Yang boleh aku jual dan dapat pulangan lumayan? Elehh, setakat baju macam tu aku pun tak inginlah. Cett! Cepat-cepat aku membalas. 

- "Assalamualaikum (Kalau Islam, silalah jawab ya.) Baju awak saya dah basuhlah. Nanti kering saya pulangkan. Awak jangan risau, saya takde niat nak mencuri pun. Lagipun saya tak minatlah dengan sweater tu. Bukannya dibuat dari emas pun."

Itu yang aku balas. Alah, relax lah..dalam mesej je kut. Nak takut apa? Kenapa jantung aku ni berdegup laju pula menanti jawapan lelaki itu? Aduh, menjejas selera aku betullah. Mesej yang baru masuk terus aku baca dengan kalut.

+"Minat ke tak, that sweater of mine dah berbakti dengan kau malam tu. Jangan lupa pulak."

Bibir kuketap geram. Mengungkit!! Dia ni kan, ada aje modal nak buat aku bengang. Lincah jemari menaip dengan jengkel.

- "Ye lah. Ye lah. Esok saya call awak kalau baju tu dah kering."

Tak sampai seminit, dia membalas mesej yang aku hantar tadi.

+ "Make sure you do tomorrow. Takde sebab tak kering. Yang kau basuh tu sweater, bukan carpet."

Grrr! Rasa macam nak je aku cekik lelaki ni. Nafas aku tarik dalam-dalam. Sabar, Sofiy..sabar! Rambut yang terjuntai aku raupkan ke atas. Terus aku membalas lagi.

-"Ye lah. Esok saya pulangkan. Tapi sianglah. Sebab malam esok saya akan mula bekerja."

Belum sempat nak letakkan telefon bimbit di atas meja, mesej baru masuk lagi. 

+"Be careful who you trust and tell your problems to. Not everyone who smiles at you is your friend."

Berkerut seribu wajahku. Kenapa dari hari tu dia asyik ingatkan aku tentang perkara ni? Bukannya dia kenal Tina pun. Kenapa harus buruk sangka dengan orang yang kita tak kenal? Aku menggeleng perlahan. Peliklah mamat ni!

-"Awak takde hak nak buruk sangka dengan kawan saya. Awak tak kenal dia. Hanya disebabkan seorang dua perempuan kampung yang awak kenal berperangai buruk di bandar, awak tak boleh buat kesimpulan yang kawan saya pun buruk laku jugak."

Panjang lebar aku membalas. Isk, tak cukup ni. Aku menaip lagi dengan lebih lanjut.

"Husnuzonlah sikit."

Harap dia ubahlah sikit mentalitinya tu. Panas pula hati aku. Tak sampai 10 saat dia membalas.

"Husnuzon?? What's that?"

Tersentak aku seketika. Dia ni Islam ke tidak?Tu aku cakap, dia ni datang dari Pluto atau Marikh!

"Husnuzon tu adalah sangka baik. Dalam Islam kita diwajibkan sangka baik kepada orang, wahai Mr. Sepanyol.." 

Dah tak memasal aku pula kena kasi tazkirah kat dia. 

"Husnuzon tak bertempat adalah tak cerdik, my dear señorita. Tuhan juga kurniakan akal untuk kita berfikir. Suka hati kau lah. Aku ingatkan aje."

My dear señorita? Kenapa apabila dia menggunakan perkataan my dear  señorita tu hati aku rasa semacam? Walaupun aku tahu sinisss sangat ayat itu. Eh kejap. Dia pula nak ceramahkan aku tentang husnuzon? Padahal dia baru aje tahu makna perkataan tu. Dah lebih ni. Terus aku membalas. 

-"Ye lahh awak kan terlebih makan garam dulu dari saya..hati-hati jangan sampai terkena darah tinggi pula. Susah awak nanti."

Sengaja aku perli dia begitu. Biar berasap sikit otaknya tu. Ketawa jahat keluar dari bibirku. hai la..tak dapat aku bayangkan wajahnya yang tengah bengang tu.

+"Hey..berani kau sindir aku?"

Hah! Bibir aku sudah pun tersenyum lebar. Tahu pun sakit hati. Mission accomplished! Asyik dia aje yang bikin hati aku panas. Mana aci. Telefon bimbit di tangan terus aku letakkan di atas meja. Sudu aku capai dan aku sambung makan semula. 

Ah, malas nak melayan lelaki kerek tu. Baik aku habiskan koay teow dalam mangkuk ni. Ada juga faedahnya. Perut pun kenyang, hati pun tak sakit. Tapi, kenapa beriya benar dia menyuruh aku berhati-hati ya? Bukannya dia kenal pun dengan si Tina tu.  

Tapi, si Tina ni pun satu. Dulu elok-elok bertudung, sekarang berselendang nampak jambul aje. Takpelah, iman dalam diri kita ni ada turun naiknya. Mungkin nanti aku boleh nasihatkan dia. Nak buat benda baik memang mudah tapi nak istiqamah tu yang susah. Tak ada manusia yang tak melakukan khilaf. Semua orang adalah pendosa. Cuma, bila tersedar akan kekhilafan yang dilakukan, cepat-cepatlah insaf dan bertaubat pada Allah. 

***

Suri Ryana , Marry Me SeñoritaWhere stories live. Discover now