Bab 2

8.5K 60 0
                                    


BAB 2

Rumah kecil ini benar-benar menunggu masa untuk roboh agaknya. Angin yang bertiup kencang di luar sana menyebabkan ruangan ini bergegar pula. Silap-silap bumbung pun boleh tercabut ni. Gerun! Anak mata sudah mula menjalar ke kawasan lelaki itu di hadapan sana. Nasib baik dia menyalakan lampu lenteranya. Tidaklah terlalu gelap jadinya ruangan ini. Dalam samar-samar, mata aku berlaga dengan mata helangnya. Tapi, tidak ada walau sebutir pun perkataan yang keluar dari mulut kami. Hanya deruan hujan di luar sana dan bunyi air yang menitik dari bumbung yang bocor teruk menjadi halwa telinga. Ya Allah, janggalnya aku rasakan kerana terpaksa berdua-duaan dengan lelaki asing ini. Akhirnya, dari posisi duduk dia berbaring di atas lantai di penjuru kanan manakala aku yang basah kuyup ini pula hanya duduk sambil memaut lutut dengan kemas di penjuru kiri. 

Kain baju kurung yang terselak menampakkan buku lali cepat-cepat aku betulkan supaya menutup keseluruhan kakiku yang dilapisi stokin. Agak-agaknya kerbau pendek tu dah pergi ke belum? Canggungnya! Anak mata masih tak lepas memerhati lelaki yang sedang terlunjur itu.

Lengan kanannya diletakkan di atas dahinya. Mata pula terpejam rapat. Cuba untuk tidur agaknya. Ish, boleh percaya ke dia ni? Kalau dia perogol bersiri macam mana? Alamak, baik aku cabut! Mana tahu kalau ada kereta yang dipandu oleh orang perempuan lalu-lalang di situ, boleh tumpang ke pekan. Jam di lengan kiri aku kerling. Ada ke perempuan yang pandu pukul 12.30 tengah malam kat kawasan terpencil begini? Kusut! Takut juga. Nak lari dari mulut buaya, masuk ke mulut naga pulak nanti!

"Ahem."

Nyata deheman lelaki itu mampu membuatkan tubuhku tersentak. Berderau darah dalam badan. 

Aik, ingat dah tidur. Tangan kanan memaut lutut dengan semakin kuat. Patut ke aku berambus sekarang? Dia aku lihat mengiring ke arahku. Masih lagi berbaring dengan sebelah tangan ditopangkan di bawah kepala.

"Kau buat apa kat luar tadi?"  Soalnya sedikit mendatar. 

"Ambil wuduk dengan air hujan." Jawabku sambil menahan kesejukan yang melampau. 

Pakai baju basah, mananya tak sejuk. Serentak dengan itu kedengaran tawa lelaki itu. Anak mata terus menjeling ke arahnya. Pertama kali rasanya aku lihat dia ketawa sejak tadi walaupun bunyi ketawa itu macam sinis sekali. Apa yang lawaknya?

"Kau berwuduk dengan air hujan?" Terjungkit sebelah keningnya.

Wajah lelaki tersebut sudah kembali serius.

"Ye." Sepatah je perkataan yang keluar dari bibir. 

Dia terus bangun dan menyandarkan tubuhnya pada dinding.
"Mazhab apa kau ni? Jangan-jangan kau ikut ajaran sesat tak?" 

Soalnya sambil menggelengkan kepala.

 Dia tuduh aku sesat? Isk, muka kacak tapi menyakitkan hati!

"Mazhab Syafie lah." Dengan geram aku bersuara. Isk, dia ni Islam ke tak? Yang sibuk-sibuk tentang aku kenapa?

"Dalam Islam, kita dibolehkan mengambil wuduk dengan menggunakan air hujan. Sebab, air hujan tu adalah air mutlak. Ada 7 jenis air mutlak iaitu air hujan, air laut, air dari salji, air sungai, air embun, air mata air dan air perigi." Panjang lebar aku membebel. 

Boleh pula dia buat bodoh je. Tapi, mata masih tajam merenung ke mari. 

Eii, sakit pula hati aku. Dengan wajah yang sebegitu, susahnya aku nak teka agamanya tu. Lantaklah kalau dia bukan Islam sekalipun. Moga-moga terbukalah hati untuk mendalami agama ini.

"So, what's your plan now?" Soalannya membuatkan aku tersentak.

Aik, tukar topik terus? Nafas aku tarik dalam-dalam. Rancangan yang ada dalam kepala aku luahkan di bibir.

Suri Ryana , Marry Me SeñoritaWhere stories live. Discover now