BAB 1

7.1K 120 5
                                    

"SAYANG, will you marry me?"

Saat kata-kata itu meniti di bibir si dia, Rania ternganga. Dia kaku bagai orang hilang suara. Mukanya membahang. Serta-merta darah malu menyerbu wajah.

Err... dia tak salah dengar ke ni? Memang mamat ni betul-betul tengah lamar dia ke? Atau telinga dia yang salah dengar?

Isy, tak mungkinlah. Seingatnya, baru semalam dia korek telinga. Jadi, tak mungkinlah hari ini dah tersumbat balik.

"Sayang, I need your answer."

Suara si dia kembali menyapa gegendang telinga.

Rania kembali terkesima. Berkali-kali dia teguk liur, namun tekaknya tetap rasa kesat.

Melihat dia tidak memberikan sebarang reaksi, lelaki itu terus mengeluarkan sesuatu dari poket seluarnya. Sebuah bekas kecil diletakkan di atas tapak tangannya.

Sekali pandang, Rania dah boleh agak isi kandungan bekas kecil itu.

"I love you and I want to marry you," ulang lelaki itu lagi.

Ada kesungguhan yang kelihatan di wajahnya.

Rania kelu seribu bahasa. Sah, ini realiti. Bukan fantasi.

Akhirnya, impian dia nak kahwin termakbul juga. Dia rasa macam nak lompat tinggi-tinggi sampai ke bintang. Tapi, tak pasal-pasal nanti mamat tu ingat dia terlebih excited pula. Kang kalau mamat tu tiba-tiba batalkan lamaran ini, dia juga yang gigit jari sendiri.

Sabar Rania, sabar. Tak lari pun gunung dikejar.

"Will you be my wife, Melissa Rania?"

Pertanyaan itu kembali menyentak lamunannya.

"Err... Yes, I will."

Sepantas kilat Rania memberikan jawapan. Kalau lambat nanti, bimbang lelaki itu menarik balik lamarannya. Sia-sia penantiannya nanti.

"Really?"

Lelaki itu tersenyum sekali gus menampakkan lesung pipit di kedua-dua belah pipinya.

Argh! Apasal manis sangat senyuman dia ni? Rasa boleh jatuh cinta berkali-kali bila tengok dia senyum macam itu. Manis tahap potong kaki! Kalau macam ini, kena diabetes pun dia sanggup tau.

Dengan tak disangka-sangka, jari-jemarinya diraih lembut oleh lelaki itu. Rania terpinga-pinga. Mukanya membahang dengan serta-merta.

Perlahan-lahan bekas kecil yang berada di tangan lelaki itu dibuka. Serentak dengan itu, mata Rania terpaku pada sebentuk cincin berlian yang berkilauan di dalamnya.

Dia terkedu. Sekali pandang pun dah tahu cincin itu pasti mahal harganya. Berlian kut. Bukan calang-calang orang mampu memilikinya. Kiranya dia tergolong dalam kalangan orang yang beruntunglah, kan?

Dapat bakal suami yang bukan saja kaya raya, tapi juga handsome tahap terlebih dos. Haisy, sekali pandang macam Edward Cullen dalam drama Twilight Saga pun ada. Untungnya badan.

Dengan tak semena-mena, sebuah kucupan hangat singgah di jari-jemarinya. Sekali lagi Rania terkedu. Tapi, dalam masa yang sama, dia rasa seperti ada rama-rama yang sedang berterbangan dalam perutnya.

Oh my! Romantiknya bakal laki aku ni, bisik hati kecilnya.

"Rania!"

Baru saja nak sweet-sweet, jeritan itu tiba-tiba mengejutkannya. Serentak dengan itu, bayang lelaki yang melamarnya hilang dalam sekelip mata.

Bagai terkena renjatan elektrik, sepantas kilat Rania bangun daripada perbaringannya. Argh! Suara siapa pula yang memekak tepi telinganya ni? Kacau daun betullah. Orang baru nak feeling romantik sikit.

"Woi, kau tak kerja ke hari ni?" sergah satu suara.

Minah manalah kurang adab sangat ni? Dahlah kacau tidur orang, lepas tu nak woi-woikan aku pulak. Excuse me! Mak bapak aku dah sedap-sedap letak nama aku Melissa Rania tau. Apa hal pulak dia panggil aku woi?

Kurang asam jawa betul!

Lambat-lambat Rania buka kelopak mata. Dalam samar-samar, dia terpandangkan Ameena yang sedang berdiri tegak sambil bercekak pinggang di sisi katilnya.

Huh! Patutlah suara tu familiar sangat. Ameena rupanya. Gaya dia kejutkan orang bangun, dah macam mak-mak sangat. Mak dia pun tak macam itu tau.

"Mimpi rupanya. Ingatkan betullah ada jejaka kacak yang nak melamar aku tadi."

Rania mencebik sambil melepaskan sebuah keluhan berat.

"Kau ni tak habis-habis dengan mimpi, kan? Kau tahu tak dah pukul berapa sekarang ni? Kau nak kena pecat ke apa? Baru mula kerja dah mengelat."

Ameena dah mula membebel.

"Pukul berapa sekarang?" soal Rania kepada Ameena yang masih tercegat di sisi katilnya.

"Dah dekat 7.30 dah." Spontan Ameena menjawab sambil tuding jari tepat pada jam di dinding kamar.

Serta-merta mata Rania terbeliak luas.

"Hah? Kau ni, kenapa tak kejutkan aku awal sikit? Kan aku dah pesan kat kau semalam," omel Rania sambil melompat terjun dari katil.

Tuala yang tersangkut di rak sempat dicapai sebelum berdesup dia menghilang ke bilik air.

"Eh, aku pulak yang kena. Aku dah kejutkan ni pun, dah kira baik tau."

Ameena menggeleng kepala sambil melempar pandang kepada Rania sebelum kelibat gadis itu hilang di sebalik daun pintu.

Alamak, matilah dia kali ni. Jenuhlah dia nak menjawab dengan Miss Sally kekwat tu nanti. Dahlah minah tu suka sangat cari pasal dengan dia.

Padan dengan muka kau, Melissa Rania. Baru seminggu mula kerja, dah pandai bangun lambat. Huh, ini semua gara-gara mamat handsome terlebih dos semalam tulah.

Kenapalah dalam banyak-banyak orang, dia boleh datang dalam mimpi aku? Siap melamar pula tu. Macam manalah dia tak terbabas tidur? Huh!

CEO DEPAN MATAWhere stories live. Discover now