bab 14

36 1 0
                                    

Laporan dari tv berita tersebut mengejutkan marini yang sedang duduk..berita tersebut memaparkan seorang gadis seumur dengannya..baju yang di pakai oleh gadis tersebut sama dengan pakaian dania..

"Apa tak mungkin.. Ini pasti mimpi tak mungkin itu dania.." marini bergegas ke hospital bila mendapati alamat hospital yang dilihat pada berita tersebut..marini semakin lama semakin tidak tentu arah.. Dia asyik bermundar mandir dari tadi..

Mendengar pintu rawatan itu terbuka doktor keluar membawa mayat sesorang..marini seakan tidak percaya..adakah ini mimpi atau kenyataan yang harus di hadapi..dia mendekati mayat tersebut dan membuka kain yang menutup muka mayat itu..

Sejujurnya marini tidak sanggup melihat mayat itu.. Tapi dia harus pastikan..

Sekali terbuka..marini terkejut sekali lagi..

Orang ni... Bukan dania..mana dania..marini semakin bingung dan bertanya kepada doktor tersebut..

"Doktor ke mna kawan saya di letakkan.. Nama dia dania" doktor itu memandang terkejut kepada marini kerana marini menerpa secara mengejut kepada doktor itu..

"Dania..kejap saya ingin bertanya kepada jururawat.." doktor itu memanggil jururawat itu

"Cik dania di dalam bilik sebelah..masih dalam rawatan.." doktor melegakan hati marini untuk seketika marini pergi ke surau dan sembayang subuh..dia sembayang kerana takut kepada Allah..dia takut kalau sesuatu terjadi padanya.. Dia tak cukup bekalan untuk ke syurga..

"Ya Allah kau selamatkan teman ku Ya Allah ..sungguhnya aku memohon padamu..kau janganlah mengambil nyawa kawan ku Ya Allah..Ya Allah apakah aku ini kawan yang tak berguna..mengapa aku tak dapat menolong kawan ku sewaktu dia dalam bahaya..ya Allah ampunilaj dosaku..amin..ya rabbalalamin"... Marini berdiri dan bersiap untuk berjumpa dengan dania..moga doanya di perkenakan..

Sudah hampir 2 jam marini menunggu..tiba tiba salah seorang lelaki menegurnya..

"Maaf nak apakah ini bilik rawatan dania.." lelaki tua itu memandang marini..marini mengangguk tanda iya..

"Siapa pak cik ni.." marini curiga dengan pak cik di hadapan nya..
Lalu bertanya dengan penuh curiga

"Saya..oh saya adalah Ayah kepada dania.." marini melihat wajah lelaki itu..wajah lelaki tua itu seperti sangat familiar..

"Pak cik..bukan kah pak.cik adalah seorang ceo di syarikat ternama itu" marini terkejut kerana orang di hadapannya bukan calang calang orang..dia.adalah salah seorang karyawan yang ternama dan sangat di hormati.. Tak silap marini Ayahnya ada berkerjasama dengan syarikat ternama tak sangka orang di hadapan ialah ayah dania..

"Ya..saya adalah pemilik syarikat itu.. Kamu kawan dania.." encik khairul memandang marini

"Iya saya adalah kawan kepada dania..sudah segenap 3 bulan saya bersamanya..saya tak tahu dia adalah anak tuan.." marini berasa serba salah bila dia memanghil orang di hadapannya adalah pak cik..

"Tak perlu formal sangat..kamu panggil saja pak cik.." encik khairul sedar bila panggilan pak cik tadi bertukar kepada tuan setelah mengetahui akan dirinya..

"Baik.. Pak cik.." dalam hati marini memuji ke sederhaan ayah dania..tidak di sangka oleh marini bahawa dania adalah anak kepada syarikat yang ternama di malaysia..

Marini terfikir sesuatu yang membuatnya tertanya..mengapa dania menyembunyikan identitinya selama ini..kenapa dia tak pernah bagitahu aku sejak Aku tinggal bersamanya..apakah dania tidak mempercayai aku..marini menjadi sedih bila memikirkan hal itu..

Tak lama selepas itu seorang wanita yang berumur 30an menerpa ke arah encik khairul..

"Bang..apa dah jadi ni..kenapa dengan dania..dia tak apa apa ke.." wanita tersebut memandang marini..

"Maaf nak..kamu tahu apa yang sudah terjadi kepada.dania.." wanita itu memandang sayu ke arah marini..

"Saya...saya tak tahu saya baru balik rumah dan cuba cari dania di rumah tapi langsung tiada tanda orang masuk rumah jadi saya laporkan kepada polis tentang kehilangam dania..dania.selanjutnya saya tak tahu.." marini menjadi kasian apabila lihat wanita itu menunduk..

"Jangan risau mun..kita doakan sama sama untuk dania..ok.." encik khairul menenang kan isterinya itu..

Tak lama lepas itu wap tersebut terbuka dam doktor pun keluar..

Encik khairul menerpa ke arah doktor tersebut..

"Dok..apa anak saya baik baik saja.." encik khairul terus bertanya ke arah doktor tersebut..

"Saya minta anda bertenang..anak anda baik baik saja..cuma dia mungkin akan kehilangan separuh dari memorinya..hentakkan dari kepalanya membuat anak encik kehilang separuh dari memori nya.." doktor itu menjelaskan kepada ayah dania..

"Adakah ingatan anak saya akan kembali semula..dok.."

"Ingatan anak encik mungkin akan memgambil masa untuk dia mengingatinya semula cuma jangam terlalu memaksanya untuk mengingat nantu kepalanya akam sakit kerana cuba untuk mengingati kisah silamnya.." doktor itu pun berlalu pergi.. Marini memjadi tambah berasa serba salah..

Maafkan aku dania..ini semua salah aku..marini pun pulang atas alasan penat..keluarga dania pun memasuki wap dania dan marini hanya melihat dari kejauhan....

..........

Hai guys..selamat pagi,mlm,petang..saya harap anda menyokong cerita saya..

JIKA INI TAKDIR BUATKUWhere stories live. Discover now