Bab 51

5.6K 105 15
                                    


SEBULAN berlalu tanpa khabar berita dari Salina mahupun Kaira. Hanya yang melintas bagai angin lalu di telinga Muzaffar adalah perkahwinan suami Salfina dengan isteri barunya. Dengar kata isteri baru tu kawan baik Salfina. Entahlah. Bagi Muzaffar, biarlah hakikat itu menjadi urusan anak saudaranya itu. Usianya sudah cukup matang untuk mengurus susun atur hidup sendiri.

Sejak awal pagi tadi, Muzaffar duduk di hadapan komputer di pejabatnya di rumah. Dalam diam dia telah menyediakan sebuah hadiah untuk cucu dan cucu menantunya. Rasa teruja berputik di hati tatkala membayangkan apa yang dirancangnya. Suatu masa dulu, rasa itu turut dikongsi bersama isterinya. Moga bahagia yang merahmati dia dan isteri akan turut sama merahmati Hafiz dan Alia.

Usai segalanya, Muzaffar keluar dan berjalan ke meja makan. Hafiz sudah sedia duduk manakala Alia baru saja keluar dari dapur sambil membawa mangkuk berisi nasi lemak.

"Sedap bau. Alia masak nasi lemak?" sapa Muzaffar.

"A ah, tok. Atok kena try ni. Sedap. Alia belajar dari mak dia. Mak Cik Pah tu kat kampung memang popular sebab nasi lemak dia special. Kalau letak dua bakul kat warung tu memang sold out. Kadang sampai orang cari ke rumah sebab kat warung dah habis." Balas Hafiz dengan bangga.

"Iye? Kalau macam tu, Alia bolehlah buat bisnes kat sini." Cadang Muzaffar sambil mencedok nasi ke dalam pinggan.

"Boleh juga, tok tapi tak taulah boleh jalan ke tak. Kat bandar ni pun banyak pilihan. Banyak saingan." Jelas Alia. Dia mencedok nasi ke dalam pinggan Hafiz.

"Nak buat bisnes kena berani ambil risiko. Lagipun berniaga nasi lemak ni kos dia rendah, risiko pun rendah. Cuba ajelah." Nasihat Muzaffar.

"Betul cakap atok tu. Cuba je. Abang sokong." Tambah Hafiz.

"Insyaallah. Alia cuba." Balasnya gembira. Kalau ada ahli perniagaan yang bagi dorongan dan suami yang bagi sokongan, rasanya memang dia boleh berniagalah nampaknya. Mungkin kejap lagi dia boleh cari tentang tapak sewa dekat internet.

Habis mereka bersarapan, Muzaffar berdehem beberapa kali sehingga menarik perhatian pasangan suami isteri itu. Sekeping sampul saiz A4 dihulur ke arah Hafiz.

"Apa ni, tok?"

"Kamu tengoklah sendiri."

Hafiz dan Alia yang tercengang segera mengeluarkan isi sampul untuk dilihat.

"Beaulita Honeymoon."

Alia terus menepuk-nepuk lengan Hafiz dalam rasa gembira yang pantas bertandang. Dua keping tiket penerbangan selain rancangan tempat untuk dilawati telah disediakan oleh datuknya.

"Hadiah perkahwinan untuk kamu berdua." Ucapnya.

"Terima kasih atok." Ujar Hafiz. Alia pula bangun lalu memeluk Muzaffar dan menghadiahkan kucupan lembut di pipi.

Hafiz dan Muzaffar tertawa dengan gelagat Alia. Suka sangatlah tu sampai macam tu sekali!

Saat Hafiz dan Alia berbual rancak tentang hadiah yang baru diterima mereka, Muzaffar hanya memandang dengan seribu rasa. Terbayang di fikirannya yang mungkin beginilah reaksi anaknya jika suatu ketika dulu dia merestui perkahwinan Intan dan Badrulzaman. Mungkin Intan juga akan memeluknya dengan gembira seperti mana Alia. Matanya mula berkaca namun cepat-cepat dia menyembunyikannya.

Di Bawah Payung Cintaحيث تعيش القصص. اكتشف الآن