BAB 8

2.8K 117 11
                                    

AWAL pagi di meja makan, Emelda membelek telefon bimbitnya. Dahinya berkerut-kerut membaca setiap mesej yang baru masuk ke halaman what's Appnya. Tiada satu pun mesej itu datang dari Lucas.

"Puan sri, tambah lagi?" tegur pembantu rumah.

Emelda mengangkat pandangan. Nasi dagang di dalam pinggannya sudah hampir habis rupanya.

"Tak apa, kak. Cukuplah ni. Akak makanlah." Emelda senyum sedikit.

Faridah menuang air teh ke dalam cawannya sambil memandang wanita muda itu sekali sekala. "Ada dia ganggu lagi ke?"

Emelda menghela nafas panjang. "Macam biasalah. Semenjak tan sri tak ada, makin menjadi-jadi miangnya."

Faridah menggeleng sambil mengeluh sedikit. Lelaki tua di rumah sebelah itu dia tahu, sudah lama mengidam mahukan Emelda sebagai isteri ke dua. Semenjak Emelda masih bersuami lagi sudah cuba melempar umpan.

"Puan sri dah jadi balu ni, haruslah makin menjadi miang dia. Beritahu sajalah pada datin. Jangan kemudian nanti puan sri pulak dipersalahkan."

"Saya tak beranilah, kak. Datin tu bukannya baik sangat dengan saya. Kalau dia percaya, takpelah. Buatnya dia tak percaya... saya yang akan kena balik."

"Saya bimbang dia buat apa-apa pada puan sri. Dulu tan sri ada, dia tak berani sangat. Sekarang dah lain."

"Itulah..." keluh Emelda. Bukannya dia tidak pernah nampak lelaki itu menunggu di dalam kereta waktu petang di hadapan rumah. Mengintai!

"Kalau dia ada buat gangguan, lekas-lekas report polis.

Di luar rumah, Abidin sudah menunggu. Emelda sempat terpandang Lucas baru hendak masuk ke dalam keretanya. Kebetulan lelaki itu tidak perasankan kehadirannya. Emelda terus menyembunyikan diri di dalam kereta.

Di pejabat Emelda terus ke biliknya. Pagi ini ada banyak urusan penting yang harus diselesaikan. Jam 9 pagi itu, Tan Sri Musa hadir di kamar kerjanya. Emelda bangun terlebih dahulu bagi menghormati orang tua itu. Setelah Tan Sri Musa duduk, barulah dia ikut duduk di sofa. Banyak ilmu yang masih perlu dikutip dari orang tua itu. Syukurlah Tan Sri Musa rajin membantunya.

Emelda mengangguk beberapa kali saat mendengar penerangan dari Tan Sri Musa. Namun dia terasa telefon bimbitnya bergetar di atas ribaannya.

"Excuse me, tan sri..." ucap Emelda perlahan.

"It's okay," balas Tan Sri Musa lembut.

Please answer my call. I can't stop thinking about you. Marry me, Emelda. I buat apa saja sampai you setuju. I dah tak boleh tunggu lagi.

Berderau darah Emelda membaca mesej itu. nampaknya Datuk Noah seperti kian terdesak sekarang.

"Everything okay?" tegur Tan Sri Musa tatkala terpandangkan riak yang sedang menunduk itu agak keruh.

"Ha?"

"Ada masalah ke?"

"Tak... tak ada apa-apa. Kawan lama tiba-tiba contact I semula. Tak tahu dari mana dia dapat nombor I." Emelda lekas-lekas menggeleng untuk berselindung akan hal yang sebenar. Telefon itu diabaikan semula. Namun fikirannya sudah mula tidak tenang. Tidak mampu fokus.

"You nampak macam ada masalah sebenarnya ni, Emelda," tegur Tan Sri Musa tidak lama kemudian.

"I tak tahu siapa yang boleh I percayai untuk bantu I, tan sri."

"Masalah peribadi ke?"

"Ya."

"Tell me. I ni umur dan macam arwah ayah you mungkin. Anggap saja kita bercakap seperti anak dan ayah," ujar Tan Sri Musa lembut.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jun 28, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

UNBREAKABLE NAYLAWhere stories live. Discover now