BAB 17

15.4K 332 0
                                    

BMW 5 series berwarna putih milik Tengku Harith berhenti di dalam kawasan sebuah banglo tiga tingkat. Setelah mematikan enjin kereta dia segera turun daripada keretanya dan terus membuka but kereta untuk menurunkan barang. Kelihatan but keretanya itu penuh dengan barang Aifa Batrisya. Ada patung bearnya yang sebesar orang, ada sebuah kotak yang penuh berisi novel novelnya dan ada sebuah lagi kotak yang berisi potret dan juga frame isterinya. Tengku Harith terus mengangkat turun tanpa banyak soal.

"Wow....." Jerit Aifa Batrisya setelah turun daripada kereta. Dia tidak akan percaya yang suaminya telah membeli sebuah banglo untuk mereka diami. Laju kakinya mengatur langkah masuk ke dalam untuk melihat keadaan di dalamnya.

Alangkah terkejutnya dia apabila melihat keadaan di dalam rumah itu. Semuanya sudah dilengkapi perabot seperti banglo itu sudah didiami oleh seseorang sebelum ini. Tengku Harith terus menapak turun ke tingkat bawah setelah meletakkan beg yang diangkatnya tadi ke dalam bilik dan menghampiri isterinya ysng sedang berdiri tegak di hadapan pintu masuk itu.

"Amacam.. Cantik tak rumah kita sayang? Semua abang dah masukkan perabot dekat dalam ni." Katanya dengan merenung ke arah sekeliling banglonya itu. Nampak cantik seperti sebuah istana.

"Bila abang masukkan semua perabot ni?" Soal Aifa Batrisya ingin tahu. Dipandang ke arah suaminya itu dengan tepat sekali.

"Sayang ingat tak masa abang bawa emak keluar tanpa bawa sayang sekali tu."

Aifa Batrisya mengganguk laju. Dia masih ingat lagi kejadian itu yang dia tidak dibenarkan ikut serta suaminya itu membawa Emaknya keluar selepas memilih baju kahwin.

"Ingat.. Kenapa?" Soalnya mengangkat kening.

"Ha.. Masa tu lah abang beli rumah ni dan masa tu abang bawa emak dengan mama datang rasmikannya. Barang barang ni semua mereka yang pilih kami shopping dekat IKEA." Beritahu Tengku Harith tentang rahsia yang disimpan olehnya tempoh hari. Nasib baik kuat simpanan rahsianya itu walaupun sehari Aifa Batrisya merajuk dengannya.

"Hish, apa lah abang ni. Ada ke patut bawa emak datang sini lepastu nak suruh berahsia rahsia pulak." Dia terus mencubit lengan suaminya itu berkali kali. Tengku Harith mengerang kesakitan dan menggosok bahunya itu setelah isterinya berhenti mencubitnya.

"Auwww... Sakitlah sayang. Of courselah abang suruh emak rahsiakan semua tu. Kalau tak nanti tak supriselah jadinya." Beritahu Tengku Harith lagi.

"Kononnya, abang nak buat supriselah ni. Tapi, tak nampak macam suprise pun." Aifa Batrisya mencebik dan terus berjalan keluar menuju ke arah but kereta. Tengku Harith mengekori dari belakang.

"Oh.. Tak suprise. Eh, kalau ikutkan hati abang ni abang nak beli kondominum je tau tak kuasa abang nak bazirkan duit beli banglo mewah macam ni tapi bila fikirkan pasal PA abang yang sengal seorang ni buat abang berlembut hati nak belikan banglo mewah  macam ni tau."

"Siapa yang suruh cik abang oi... Aifa tak minta pun dan kalau abang nak beli kondo pun Aifa tak kisah sebab Aifa tak pernah duduk kondo tau bukan setaakt duduk malah jejak kaki pun tak pernah tau." Aifa Batrisya terus mengangkat keluar kotak berisi novel novelnya itu namun dihalang oleh suaminya.

"Eh.. Tak payah. Sayang tak payah angkat biar abang sorang je yang angkat semua barang ni. Sayang masuk dalam rumah dan berehat." Arah Tengku Harith namun Aifa Batrisya tidak mempedulikannya sebaliknya dia mengangkat juga kotak yang berisi barangnya itu dan dibawa masuk ke dalam.

"Alah, sayang ni bukannya anak raja pun yang abang nak layan macam tu. Biar Aifa tolong lagipun kala abang nak angkat sorang sorang banyak tu."

"Hai... Bertuah abang dapat isteri macam ni. Dah lah cantik, rajin pulak tu." Puji Tengku Harith dan mereka berjalan beriringan masuk ke dalam rumah dan menapak naik ke tingkat atas untuk masuk ke dalam bilik tidur mereka untuk meletakkan barang.

MISI MEMIKAT TENGKU HARITH #WATTYS2018Where stories live. Discover now