Bab 9

9.1K 346 0
                                    

Edinburg...

IVARN tersenyum sinis apabila
mendengar berita yg baru disampaikan oleh informernya di Malaysia. Vape yang disedutnya diletakkan atas meja.
"Siasat apa tujuan Fazriq balik Malaysia and..."Ivarn membuka laci mejanya dan mengeluarkan sekeping gambar seorang bayi. "... cari anak perempuan Jeanne dan Arami!"Telefon diletakkan diatas meja kembali. Matanya masih tdk lepas memandang gambar itu.

FARHANA memandang Zhafran dengan pandangan yg agak pelik. "Kenapa?"soal Zhafran perlahan. Farhana mendekatkan dirinya pada Zhafran dan membisikkan sesuatu.
"Kita nak pergi mana sebenarnya?"
"F.I Hotel. Ada dinner dgn kawan baik papa dan mama."jawab Zafran. Farhana angguk kepala.

Beberapa minit kemudian mereka tiba di dihadapan F.I Hotel. Mama dan papa turun dahulu dan bertegur sapa dengan tiga orang yg asing bagi Farhana dan Zhafran. Zhafran membantu Farhana keluar dari kereta. Tiga orang itu terpaku melihat Farhana. Jeanne menitiskan airmata. Apabila Farhana menghulurkan tangan utk bersalam, Jeanne terus memeluk tubuh Farhana. Farhana terkejut! Dia tdk dpt memproses apa apa jua maklumat ketika ini.

Pelukan dileraikan. Jeanne mengusap pipi Farhana lembut. "Maafkan auntie.. auntie memang mudah tersentuh..."airmatanya diseka. 

"Dah besar rupanya Hana sekarang kan? Dah ada suami. Auntie tumpang gembira"kata Jeanne. Farhana tersenyum. "Auntie sihat?"

"auntie sihat aje. Tapi biasalah orang tua kadang-kadang tu sakit itu ini."

"auntie tua ke? Hana nampak auntie muda aje. Macam mama."seloroh Farhana. Mama turut tersenyum mendengar. "jomlah masuk. Dinner dah ada daha sejak tadi."ajak Arami.

FAZRIQ mendekati Zhafran yang berdiri bersendirian dia luar hotel. kedua belah tangan dimasukkan ke dalam kocek seluar putihnya.

"Zhafran.."Zhafran berpaling. Mereka bertukar senyuman.

"Saya nak ucap terima kasih sebab jaga Hana selama beberapa bulan ni."Fazriq memulakan bicara. "Dah tanggungjawab saya sebagai suami."ringkas sahaja jawapan Zhafran.

"Tapi... Awak betul-betul sayangkan Farhana ke? Bukan hanya mengelabui mata kami sekeluarga sahaja?"Zhafran tersengih. "saya bukan orang macam tulah. saya mengaku pada mulanya saya tak boleh terima kehadiran Farhana dalam hidup saya sebagai seorang isteri tapi bila satu-satu masalah timbul dan pemergian arwah ibu buatkan saya nak protect dia. I really love her. Damn much."Fazriq tersenyum mendengar pengakuan adik iparnya itu.
"Hmm... alhamdulillah. Rasanya saya tak perlu risaukan keselamatan Hana."Zhafran angguk perlahan bersama senyuman.

MALAM itu Farhana langsung tidak dpat melelapkan mata. Dia teringat layanan mesra keluarga auntie Jeanne terhadapnya. Zhafran yang masih menyiapkan homework Mathnya memandang Farhana pelik.
"Awk tak ngantuk ke?"soal Zhafran. Farhana tersentak. "Tak.. hmm.. Zhaf, awk tak rasa ke keluarga auntie Jeanne tu mcm baik dekat saya?"
"Baik? Baik macam mana?"
"Entahlah. Saya... saya rasa dekat sangat dengan mereka. Sentuhan Auntie Jeanne buat saya rasa rindu kepada ibu surut macam tu aje. Dia buat saya tenang dalam masa yang sama saya rasa sangat happy."jelas Farhana. Zhafran tersenyum hambar. 'Awak rasa semua tu sebab mereka keluarga kandung awak, Hana.. auntie Jeanne tu mama kandung awak..'balas Zhafran tapi kata2 itu tidak mampu utk diluahkan hanya sekadar di dalak hatinya sahaja.
"Hei!"Zhafran tersedar dari lamunan. "Hah?"
"Awak ni beranganlah. Homework awak dah siap ke belum?"
"Almost done."ringkas sahaja jawapan Zhafran.

Kapten ragbi sekolah.. suamiku?!Where stories live. Discover now