Bab 3- Takdir atau pilihan?

9.4K 469 3
                                    

Beberapa bulan berlalu. Cuti sekolah penggal pertama sudah bermula. Pagi hari pertama cuti, Farhana dikejutkan awal pagi. 

"Apa ibu cakap ni? Meminang?"mata yg pada mulanya mengantuk menjdi segar bugar apabila mendengar kata2 ibu.

"Kamu terima ya?"Farhana geleng. "Hana baru 17 tahun, ibu! SPM pun belum lepas."

"Tolong Farhana. Terimalah dia."rayu ibu lagi.

"Hana tak kenal siapa dia!"

"Zhafran Khilfi. Kwn sekelas kamu kan?"

"Ibu!!"

..................

Majlis pertunangan pada sebelah pagi berjalan dgn lancar. Malam itu majlis pernikahan pula berlangsung. Farhana berkurung dalam bilik. Orang yang dibenarkan masuk hanyalah ibu dan Elina. Pintu dikuak. Wajah ibu menjenguk masuk.

"Masuklah, ibu.."ibu masuk dan duduk di sisi Farhana. Airmata yg menitis diseka pantas. "Maafkan ibu, syg. Ini saja jalan yang ada."

"Ibu.. jujur dekat Hana. Ibu ada hutang dengan keluarga mereka ke sampai Hana ken kahwin dengan Zhafran?"

"Tak sayang. Bukan itu sebabnya.."bidas ibu. Dia tidak mahu Farhana bersangkah buruk tentang bakal keluarganya sendiri. "Apa sebabnya ibu?"

"Satu hari nanti... Kamu akan tahu apa sebabnya."Ibu mengusap pipi mulus Farhana. Farhana memeluk erat ibu. "Maafkan Hana sebab berkasar dekat ibu. Ampunkan Hana.."ucap Farhana. Ibu angguk. "Ibu sentiasa maafkan Hana. Cuma Hana yang ibu ada dalam dunia ni lagi."

"Hana pun.."

"Dah.. Hana bersiap sekarang. Lepas ni Elina nak make up kamu."Farhana akur. Ini takdir dan bukannya pilihan.

........................


Farhana keluar ke ruang tamu di mana acara ijab kabul akan dibuat sebentar lagi. Dia melihat Zhafran sudah duduk di depan tok kadi. Farhana duduk di tempat yang sudah disediakan. Di sana Elina sudah menunggu. 

"Aku tak kahwin dengan Zhaf, El.."rintih Farhana perlahan. Elina menggenggam jemari Farhana. "Be strong. Ini semua takdir, Hana."

Suasana menjadi senyap seketika. Suara tok kadi jelas kedengaran. Setelah itu suara Zhafran pula kedengaran. 'Sekali lafaz... semuanya dah berakhir, Hana.' Bisik hati Farhana. 

Zhafran duduk dihadapannya. Jemari kanan Farhana diambil. 

"Maafkan aku.."pinta Zhafran. Perlahan shaja tapi jelas pada pendengaran Farhana. Jari manisnya disarungkan sebuah cincin bertakhtahkan sebutir diamond. Cantik.

.................

"PUAS HATI kau sekarang?"soal Farhana sinis. Zhafran mengunci pintu bilik.

"Maafkan aku. Aku sendiri tak tahu pasal semua ni."

"You.. you such a liar. Kau pernah ugut aku. behave or be mine! Itu yang ugut aku dulu! Kau memang tak guna!"hambur Farhana.

"Kenapa kau terima? Kenapa kau tak tolak pinangan tu?"

" I don't have choice!"

"Same with me! Aku takde pilihan, Hana. Ingat aku suka ke dengan ikatan ni? Aku tak suka! Aku terlalu muda untuk pikul tanggungjawab ni! Kau faham tak?!"Zhafran tumbuk dinding. Farhana tersentak.

"Macam nilah. Kau boleh buat apa sahaja yg kau suka. Aku benarkan dan aku takkan larang."putus Zhafran sebelum menghilang ke bilik air.


P/s: dramatik sikit. Enjoy ya? Jgnlh lupa vote.


Kapten ragbi sekolah.. suamiku?!Where stories live. Discover now