Bab 13

6.7K 235 2
                                    


Dua hari kemudian

Alif balik malam tu kepenatan. Dua hari ni Laili tak masuk kerja. Tanpa notis. Semua kerja tertangguh dan dialah kena selesaikan semua kerjanya sndiri.

Apa masalah dia? Rengus Alif sambil melonggarkan tali leher dia.

"Abang ada masalah ke? Lain macam je muka tu?" soal Qaisara sebaik dia masuk ke dalam bilik mereka. Dia baru selesai memandikan Irfan.

"Tak delah. Si Laili tu. Dah dua hari tak masuk kerja. Dahlah tak inform. Tahu-tahu lesap. Habis semua kerja tak jalan." Alif membebel sambil menyalin pakaian kerjanya kepada t-shirt yang lebih selesa.

"Hmm pelik juga. Dia sakit kot bang." Kata Qaisara. Dia tak nak cerita tentang apa yang dia nampak. Tapi kalau betul itu Laili yang dia nampak, maknanya ada something wrong somewhere dengan si Laili ni.

"Mungkinlah. By the way, apa awak masak hari ni?" mereka berdua berjalan ke dapur untuk makan malam.

"Simple-simple je." Saat mereka sampai, Irfan sudah duduk di kerusi di meja makan. Mukanya berkerut.

"Umi! Abi! Lambat! Irfan dah lapar tahu tak!" Irfan memuncung. Qaisara dan Alif hanya ketawa dengan anak sulung mereka ni.

***

Alif masuk pejabat pagi itu lambat sedikit. Terlajak tidur. Saat dia lalu di kaunter pertanyaan di lobi, dia berhenti dan bertanya kepada stad di situ.

"PA saya ada masuk kerja hari ni?" soal Alif.

"Ada bos. Saya nampak dia masuk kerja tadi." Jawab staf tersebut.

"Ok thanks."kemudian Alif berjalan kearah lif. Lif berhenti di tingkat pejabatnya. Dia melangkah keluar dari lif dan dia berjalan ke bilik pejabatnya. Sampai di depan bilik kecil Laili, dia berhenti.

"Laili, come to my room now." Sedikit tegas nada Alif. Laili mengangguk dan segera mengikutinya ke bilik pejabatnya.

"Duduk." Sepatah Alif mengeluarkan arahan. Laili menurut arahan. Alif duduk dikerusinya dan berpusing menghadap Laili.

"Sekarang bagitahu sebab kenapa awak tak masuk kerja dua hari ni." Kata Alif. Laili tunduk.

"Erm... maaf Alif. Saya...saya demam dua hari ni. Tak ada orang nak bawa saya ke klinik." Kata Laili dengan suara ayunya itu. Alif mengeluh.

"Suami awak mana?"

"Dia...erm...dia tak ada. Dah dua hari dia tak balik. Biarlah dia tak balik. Aman hidup saya. Kalau dia ada dia asyik minta duit je." Laili menahan air matanya. Alif menarik nafas dalam.

"Sebab tu saya kata, buat report je. Lelaki tak guna tu patut dapat hukuman."

"Tak apalah Alif. Saya boleh bertahan. lagipun dia tak ada kat rumah ni, jadi rasanya okaylah. Erm, ada apa-apa lagi ke yang nak dibincangkan?" soal Laili. Alif menggeleng.

"Oh sekejap! Dalam minggu depan, saya tak masuk office mula dari hari Rabu. Saya ambil cuti. nak bawa family jalan-jalan." Alif senyum bahagia saat dia teringatkan keluarga tercintanya itu. Laili mengangguk.

"So jangan telefon saya unless ada urusan yang betul-betul penting je. Faham?" Alif memberitahu. Dia teringat saat Laili menelefonnya pada hari Ahad yang lalu. Perlahan Laili mengangguk.

"Saya minta diri dulu bos." Kemudian Laili melangkah keluar.

*

*

*

A/N: Rasanya Laili kacau tak Alif time cuti nanti???

Suri Hati Encik Boss (√)Where stories live. Discover now