BAB 1

18.9K 537 8
                                    

Seri duduk di jendela sambil merenung bulan yang terang benderang

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Seri duduk di jendela sambil merenung bulan yang terang benderang. Angin meniup lembut rambut hitam gadis itu. Bandar Caspar agak sunyi pada waktu malam kerana semua penduduk disitu tidak dibenarkan berkeliaran keluar lebih daripada jam 10 malam. Ramai yang mempersoalkan peraturan kerajaan itu tapi tiada siapa yang dapat menjawabnya. Tetapi dia selalu mendengar khabar angin dan cerita daripada rakan sekelasnya di Universiti Faylinn kononya tepat jam 10 malam adalah waktu Vampire keluar untuk mencari mangsa. Vampire yang kehausan darah manusia. Tetapi Seri tidak mempercayai kenyataan itu. 'Vampire tidak wujud dalam dunia moden.. Itu hanyalah mitos dan rekaan semata-mata' bisik hati Seri.

Seri menarik dan menghembuskan nafasnya perlahan sebelum menutup jendela rumahnya. Dia Malas memikirkan hal yang mustahil dan tidak akan berlaku. Membuang masa.

Tanpa Seri sedari sepasang mata berwarna merah saga yang melihatnya sedari tadi mula tersenyum dan menjilat bibirnya seolah-olah menjilat sisa aiskrim yang comot di mulut.

                        🥀🥀🥀

Ketukan yang kuat dari luar bilik mengejutkan seri dari lenanya. Ni lain tidak lain mesti kakak tirinya Leanne. Seri bangun mengambil minyak wangi dan satu set makeup miliknya dan terus memberikan kepada Leanne. Dia tahu dengan perangai Leanne yang suka mengambil dan meminjam barangnya tetapi tidak dikembalikan. Leanne adalah anak kepada ibu tirinya Sofia. Ayahnya berkahwin selepas ibunya meninggal disebabkan kemalangan jalan raya. Hasil daripada perkahwinan ayah dan ibu tirinya ialah si kembar Lara dan laura. Leanne pula anak ibu tirinya dengan bekas suami.

"Aduh.. Apalah nasib dapat kakak tiri perangai longkang busuk macam tu," Seri melihat jam locengnya. 7:00 A.M. Dia bangun mengambil tuala dan masuk ke bilik mandi. Bersiap sedia ke kelas.

Seri menuruni tangga perlahan-lahan sambil membelek buku yang dibawanya.

"Seri, kalau turun tu pandang depan and don't read a book when you are walking. Jatuh nanti siapa yang susah," Sofia menegur anak tirinya.

Seri memandang ibu tirinya dengan senyuman manis. "Morning bu, sorry seri tengah ulangkaji ni. Exam kan dah nak mula." Seri menarik kerusi dihadapannya. 'Kenapa Leanne tidak boleh menjadi seperti ibunya. Baik, ceria, jujur, setia' Seri bermonolog dalam hati.

"Yaa I know but fikirlah keselamatan Seri tu. Kalau jadi apa2 sebelum exam macam mana nanti ?". Sofia mula membebel. Baik hentikan sebelum melarat.

"Okey ibu. Promise lepas ni tak buat dah hihi." Seri mengangkat tangan kanannya sperti mengangkat sumpah.

"Yelaa tuu." Sofia menjeling geram.

"Ohh ya..Leanne dengan si kembar tu mana ? Tak turun lagi ?" Sofia menyuap mee goreng masakan ibunya. Sedap !

"Dah lama jalan.. Ayah kamu pula tengah berehat kat taman sana tu."

"Ohhh okey." Seri menyudahkan sarapannya dan terus berjalan keluar selepas menyalam tangan Sofia. Ayahnya pula dibiarkan bersantai. Dia tidak mahu menganggu ketenteraman ayahnya.

                           🥀🥀🥀

Seri masuk ke kelas dengan perasaan yang berdebar. Yela first day exam siapa tidak nervous kan. Seri memeriksa kesemua alat tulisnya untuk memastikan tiada yang kurang. Safe !

Seri menutup mata untuk menenangkan fikirannya. Tetapi cerita rakan sekelasnya menarik perhatian.

"Weiii ? Kau ada tak tengok berita pagi tadi ?"

"Tak ada pula. Kenapa ?"

"Kau tau tak semalam ada mangsa baru."

"Mangsa apanya ?"

"Mangsa vampirelah tu lah , Anyway kau kan suka study sampai lewat malam jadi aku nasihatkan jangan sesekali balik selepas jam 10 malam, bahaya tau."

"Ishhh aku taulah macam mana nak jaga diri , Tapi best jugak kalau terserempak ngan vampire tu . Mesti hensem kan ?" Gadis-gadis itu tergelak sebelum menutup tirai gosip mereka kerana peperiksaan akan dimulakan sebentar lagi.

Seri yang mendengar cerita rakan sekelasnya menggelengkan kepala dan memfokuskan matanya di hadapan. Nonsense !

                        🥀🥀🥀

Hari ni seri terlewat balik ke rumah selepas exam berakhir. Ini semua disebabkan pembuli sejatinya. Siapa lagi kalau bukan Leanne. Dia disuruh menyiapkan assignment di library dan oleh kerana terlalu asyik menyiapkan assignment Seri tidak sedar akan masa yang berlalu pergi. Seri tergesa-gesa mengemas buku dan terus memasukkan ke dalam begnya. 9:30 P.M.
Masih sempat kalau berlari ni. Jarak rumah Seri dengan universitinya tidaklah jauh mana. Dalam 30 ke 40 minit sampailah tapi masalahnya sekarang jarum jam sudah menunjukkan 9:30 malam.

Seri berlari secepat mungkin. Omaigod pleasee help me ! Seri melihat jamnya. 9:45. Lambat lagi ke ?? Kakinya terasa lambat. Dia penat. Sangat penat. Tidak tahu kenapa badannya boleh jadi macam tu. Kepalanya pening.

Seri rebah ke tanah dan badannya disambut oleh seseorang. Matanya sempat mengerling jam tangannya. 10:05. Seri melihat mata lelaki yang menyambutnya. Red. Fangs and seductive smile. No !  tapi sudah terlambat.

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Seductive Vampire [ON HOLD]Where stories live. Discover now