💐10

126K 5.2K 332
                                    

Hari yang bakal mengubah hidupnya kepada isteri orang sudah tiba. Sekejap saja masa berlalu. Raisya kini berdiri di hadapan cermin di bilik yang didiami olehnya. Baju pengantin di pandang olehnya.

Raisya menarik nafas dalam-dalam. Dia kini sudah bersedia. Pintu biliknya terkuak dan muncul wajah Rian di pintu itu. Mak Andam yang melihat Rian terus meninggalkan bilik itu.

"Kak kau nampak cantik sangat"

Rian menghampiri kakaknya. Wajah Raisya sangat cantik. Kulit kakak dia yang licin membuatkan wajah dia senang untuk dimakeup.

"Kau pun sama. Kacak"

Raisya memuji Rian. Adiknya kacak dalam persalinan baju melayu. Rian sudah membuat muka bangga. Raisya menepuk bahu adiknya. Pantang dipuji pula budak ni.

"Lepas ni aku tak boleh dah nak manja-manja dengan kau"

Raisya sebak mendengar kata-kata Rian. Mereka berdua terlalu rapat. Jarak umur mereka hanya berbeza dua tahun saja.

"Kau tetap adik aku. Mana boleh aku abaikan kau"

Raisya memeluk tubub Rian. Muka dia disembamkan ke dada Rian. Rianlah tinggi melangit.

"Err...boleh kita gerak sekarang?"

Jay memandang dua beradik itu. Sudah tiba masanya mereka menuju ke masjid. Rian pantas mengelap airmata kakaknya. Mujur saja makeup tak luntur.

"Dah jom"

Rian menyaut lengan Raisya. Mereka berdua beriringan turun ke tingkat bawah. Feng, Mark dan Danny sudah lama bertolak ke masjid. Hanya mereka saja. Jay membukakan pintu Audi A4 untuk Raisya. Rian pula duduk disebelah tempat memandu. Kereta dipandu meninggalkan kawasan rumah itu.

"Aku terima nikahnya Raisya Hanania binti Rahim dengan mas kahwinnya lima puluh ribu ringgit tunai"

"Sah?"

"Sah"

"Sah"

Danny menadah tangan. Doa dibacakan oleh tok kadi. Dia masih lagi berdebar. Rahim pula hanya menjadi saksi penikahan anaknya. Tak sangka anak gadisnya berkahwin dengan Danny.

Danny berjalan menuju ke arah Raisya yang menunduk sejak tadi. Jenny menemani Raisya. Danny duduk melutut di hadapan Raisya. Jenny mencuit Raisya.

"Tu cik suami awak nak sarung cincin"

Usik Jenny. Memerah muka Raisya. Sudahlah Raisya berkulit putih memang ketara wajah dia merah. Danny menyarung cincin di jari Raisya yang berinai itu.

"Salam suami awak tu"

Kata seorang makcik. Raisya terus berdebar. Tangan Danny disalam dengan muka yang berbahang. Pertama kali dia bersentuhan dengan lelaki selain ayah dan adiknya. Danny mengucup lembut dahi Raisya. Flash-flash camera tak melepaskan peluang mengambil gambar pengantin itu.

"Tak sangka aku sepupu aku yang dingin berkahwin"

Tersenyum Jenny. Diribaan dia anak kecilnya Naim. Bayi itu senyap di pangkuan mummynya. Suami Jenny, Saiful sibuk berbual dengan tetamu yang hadir.

"Lepas ni jangan gaduh-gaduh. Kalau ada perkara yang tak puas hati bincang baik-baik"

Jenny memberi nasihat. Dua pengantin itu hanya angguk. Danny memandang isterinya. Cantik! Itu komen Danny terhadap Raisya.

"Akak!"

Tubuh Raisya dipeluk erat oleh Feng. Rian di sebelahnya sudah membuat muka. Melebih pula budak cina ni! Gerutu hati Rian.

"Wahh! Feng tak sangka akak dah jadi isteri abang"

Feng tersenyum lebar. Abangnya dipandang. Pelukan pada badan Raisya dia lepaskan. Feng tersengih. Dia sudah melebih.

Danny buat tak layan saja dengan gelagat Feng. Raisya berbual dengan Rian dan Feng. Danny pula melangkah ke luar masjid. Kelibat Rahim dicari. Dilihat orang tua itu sedany merokok berhampiran motornya.

"Ehem!"

Danny berdehem. Rahim tersentak. Tapi dia menjeling Danny.

"Lepas ni kau jangan ganggu mereka berdua lagi. Ni duit untuk kau hidup. Kalau aku tahu kau jumpa isteri aku dengan Rian siap kau aku kerjakan"

Rahim tanpa berkata terus merampas sampul coklat. Dia tersenyum melihat jumlah wang yang dia terima.

"Anggap saja aku tak pernah wujud dalam hidup mereka"

Danny tersenyum sinis mendengar kata-kata Rahim.

"Aku pegang kata-kata kau"

Rahim menghidupkan enjin motornya. Dia terus meninggakan masjid itu. Danny membetulkan songkoknya.

"Awak buat apa kat sini?"

Danny tersentak. Hampir saja dia melompat mendengar sengahan dari Raisya.

"Saja ambil angin"

"Jomlah kita masuk ke dalam. Sesi bergambar dengan ahli keluarga"

Mereka beriringan masuk ke dalam masjid. Dilihat Feng dan Rian asyik berselfie. Mark dan Jay berbual dengan Saiful suami Jenny. Mereka mengambil tempat untuk bergambar.

YOU'RE MINE ! MR MAFIA | C | A R S •1•Where stories live. Discover now