Chapter 7

5.9K 133 34
                                    



Sudah berminggu aku tak berhubung dengan Laith. Jumpa di fakulti memang tak lah. Kenapa ye? Aku memang tak nampak dia ke atau aku lari dari dia? Nak lari konfem aku kalah sebab aku ni bukan jenis yang berlari. Lecture hall kami asing. Tu yang tak terserempak kot.

Mesej dia? Tak langsung. Tak nak aku. Dia memang tak mesej aku. Mungkin dia sibuk dengan study kot. Aku dengar 3rd year ni sibuk macam haram... nasib aku tahun 2. Tapi next year naik jugak tahun 3.

Aku rindu dia ke? Entahlah. Dia anggap aku biasa je. Jangan aku pulak yang melebih-lebih. Kenapa ni? Aku tak paham.

Hurm...

Aku sedang menuruni tangga untuk menuju ke tempat parking. Aku nak balik. Tak larat dengan semua ini. Maksud aku, kelas tutorial. Agak serabut dengan kelas tadi. Mana tak serabut sebab kelas habis kul 6 petang. Konfem aku tepu. Kenapa aku turun tangga and tak pakai lift? Sebab lift lambat. Haha...

Sebelum turun ke parking, aku ingin menuju ke bilik resus. Aku nak ambil beg aku kat dalam tu. Dah petang-petang macam ni, aku assume takde orang. Sekali aku bukak pintu, terkejut!!!

"Hai adik" sapa Laith.

Siapa adik? Aku pandang ke kiri kanan depan belakang. Hanya ada seorang lelaki yang aku sudah lama tak jumpa. Aku lihat sekeliling bilik ini, takde orang. Kelihatan lelaki itu senyum lebar sampai ke telinga. Seolah-olah seronok dapat berjumpa dengan aku.

Aku hanya tergamam dengan aper yang aku dengar dan apa yang aku lihat. Dia bingkas bangun dari sofa dan terus menuju kepada aku. Kemudian dia salam aku. Aku menyambut salamnya tanpa berkata pape.

"Malam ni jom tengok wayang nak?" ajak Laith.

Aku mengangguk.

"Eh sebelum tu pergi dinnerla dulu. Abang laparlah."

Aku tenganga.

"Nanti ambil abang cam biasa. Kat rumah sewa abang. Pukul 7.45 mlm taw."

Aku mengangguk lagi.

"Rambut kusut-kusut ni, comel lah."

Aku tersenyum.

"Dengar tak apa yang abang cakap tadi?" tanya Laith.

"A-ha." Aku mengangguk.

"Nanti dah sampai mesej abang taw. Abang balik dulu."

Laith berlalu pergi...

+++++++++++++

Aku masuk bilir air dan terus buka shower. I let the water flowed onto my body as freely as it should be. As a river without obstacle. As blood pumped through the vessels. Looking down where the water drain, I couldn't simply digest what was going on. Between dreaming and reality are very hard to separate and differentiate.

Is this what we called destiny? Or twist of fate?

About few years back, aku bersembang dengan kawan rapat aku di sekolah. Masing-masing borak tentang crush masing-masing. Aku beritahu dia yang aku ada crush dengan Laith. Dia pun beritahu aku siapa crush dia. Tapi angan-angan aku tu hanya menjadi suatu memori yang disimpan dalam peti besi otak aku.

Angan-angan aku tamat setelah aku form 5 and dia dah tamat SPM. Waktu terakhir aku melihatnya ialah sewaktu perhimpunan hari terakhir persekolahan. Itulah kali terakhir. Sementara kawan rapat aku tu, dia masih mempunyai setahun kerana crush dia satu batch dan cuma berlainan kelas.

Peluang aku untuk kenal dia lebih rapat sewaktu sekolah telah tamat begitu sahaja. Tiada apa yang menarik dan tiada memori antara aku dengan Laith sewaktu zaman persekolahan. Dia merupakan salah seorang yang mempunyai pengaruh besar di sekolah dan aku hanyalah seorang pelajar yang tidak punya apa-apa.

Abang AkuWhere stories live. Discover now