11- You know yourself better.

169 9 0
                                    

Luah?
Setiap kali kau ada masalah; pasal duit, pelajaran, masalah keluarga, bentuk badan yang terlalu kurus/gemuk, insecure dengan creature yang lebih cantik/lawa/handsome/gentleman/perfect? dari kau, orang sekeliling yang menganggu life and kau rasa benda tu sesuatu yang menyeksakan kau etc. So kau decide nak luah!
.
.

Ada empat kaedah luah;
First, yourself. Bila kau ada problem kau nak stay alone tanpa ada orang ganggu. Sebab kau perlukan masa nak lepaskan semua. Contoh paling senang lah aku ambik, kau akan kurung diri dalam bilik dalam suasana gelap/kelam and kau akan nangis sorang-sorang untuk mengekspresikan emosi tanpa pengetahuan orang lain.

Kau akan mula cakap sorang-sorang untuk melempiaskan segala amukan dan amarah yang kau pendam sebab taknak bocor depan orang, yang kau sebenarnya ada problem (even semua orang ada problem cuma kecik/besar dan depends pada individu tu dia pandai manage problem dia or not) tapi untuk orang macam kau, bagi kau untuk luah pada orang lain tu kau tak mampu even nak luah pada parents sendiri terutamanya ibu kau.

Tetiba ibu kau ketuk pintu

"Buat apa dalam bilik tu? tadi kata nak makan"

and kau kelam kabut control nothing happen sambil betulkan suara yang serak dengan berdehem kecil, cukup kecil dan perlahan untuk kau saja yang dengar lalu balas

"Takde buat apa, satgi akak keluar"

Percayalah setiap kali tengah luah dalam bilik alone with yourself tetiba ada someone ganggu, susah woo nak dapat feel untuk luah balik hahahahaha.

Kiranya luah kaedah pertama ni dia lebih kepada diri sendiri. Kau bergantung pada diri sendiri untuk luah. Habis sesi luah, kau kembali normal. Act like nothing happened. Dan kau rasa tenang bila buat macam tu. And ada yang pergi tempat yang sesuai untuk jerit lepaskan rasa hati kan. So ya, depends pada diri lah tu. Kau je yang tau problem kau. Dan kalau boleh kau nak simpan kemas-kemas problem kau biar orang tak tau
.
.
.

Second, bila kau ada problem kau akan luah kat everyone; family, friends, guru kaunseling (if kau masih pelajar sekolah), gf/bf, teman tapi mesra, haiwan peliharaan and social media. Setiap kali ada problem, balik rumah terus luah kat parents sampai nangis-nangis and sebagai parents they really know how to handle their daughter/son yang daripada kecik sampai besar dia jaga, bagi kasih sayang semua. Kata-kata mereka sangat tenang, smooth je bila cakap.

Kau yang daripada tadi dok nangis-nangis automatik silent. (Ha nampak tak penangan dan aura ibu ayah tu macam mana, hebat betul mereka) itu belum lagi kau tak cerita apa-apa pun tapi dorang dah dapat teka yang kau ada problem, so kalau kau jenis memang senang je nak share problem ha kalau kat depan rumah, ha kat situ jugak lah kau luah sebab kau tak boleh tahan dah sebelum kau dibawa bersama sambil tangan si ibu/ayah masih setia memeluk kau hingga ke dalam rumah.

Naik bilik, luah pada haiwan peliharaan pulak

"Luxy, rupanya selama ni dia berkawan dengan aku sebab nak jatuhkan aku je. Dia nak tengok aku jatuh tanpa ada peluang untuk bangkit berdiri tegak kembali. Dan akhirnya dia berjaya"

Maka kucing itu pun meow meow sambil buat muka cute gila. Kau luah kat dia seolah-olah dia faham.

Bila luah pada kawan, terus whatsapp/call

"Weh nak meet, aku nak story ni"
sambil letak emoji 😩😫😭

Lepastu luah kat kawan. Sebagai kawan pulak, dorang cuba nak berikan sepenuh perhatian pada story kau, segala reaction dorang bagi supaya nak nampak yang dorang betul-betul faham problem kau.

Lepastu buat pinky promise

"Jangan cerita kat orang lain problem aku eh, aku percaya korang ni, sebab tu aku luah kat korang"

Dah habis luah, kau tibai lah pi lepak kat taman sambil makan aiskrim dan buat jalan-jalan cari makan dengan kawan kau.

Then bila luah pada gf/bf, teman tapi mesra and guru kaunseling. Sama jugak. Kau luah semuanya, cuma reaction yang dorang bagi berbeza lah kalau nak dibandingkan dengan reaction daripada parents dan kawan.

Dan yang paling ekstrem, bila kau ada problem. Kau luah kat social media. Kalau boleh kau nak semua orang tau problem kau. Sebagai contoh, kau ada masalah dengan gf/bf. Kau pi canang problem kau kat social media taip panjang lebar then kau tengok every comment dan reaction yang dorang bagi. Itu yang buat kau rasa puas! Dalam masa yang sama kau nak si dia tau yang kau tengah bengang gila dengan dia.

Contoh lain pulak, bila kau ada masalah rumah tangga (gaduh suami isteri) kau luah kat facebook, kau bercerai dengan husband pun kau luah jugak. Then kau bukak semua aib pasal your ex wife/husband (ni berdasarkan kisah benar yang aku baca kat facebook) so aku selit lah sikit kat sini, sikit je aku selit

Dan macam-macam contoh lagi. Aku bagi sikit je contoh untuk luah kaedah kedua ni sebab you know yourself better
.
.
.

Third, bila kau ada problem. Kau luah pada Dia. Siapa Dia? Ya, Allah SWT. Kau luah pada Dia. Kau serahkan segalanya pada Dia. Kau bangun tengah malam untuk berbicara dengan Dia.

Saat itu, kau rasa tenang sangat walaupun rasa takut bangun tengah malam tu wujud dalam diri (tetiba ada kucing jiran sebelah pulak dok mengiau kat luar rumah, mesti lambat balik rumah sampai kena kurung kat luar. Then bunyi cawan jatuh pulak kat dapur, tambah lagi dengan bunyi guli atas siling) Ahhhhhhhhhhh, tapi kuat lagi rasa kau untuk luah pada Dia.

Walaupun pada realiti, masa nya sangat singkat. Tapi cukup untuk kau berkomunikasi dengan Dia dan cukup sangat masa itu untuk Dia dengar sesi luahan kau. Kau akan tenang
.
.
.

Last, bila kau ada problem. Kau gabungkan ketiga-tiga kaedah luah tersebut. Siang hari kau luah pada diri sendiri. Waktu menginjak petang, kau luah pada kawan-kawan, gf/bf, guru kaunseling. Tiba waktu malam, kau luah pada parents dan family pulak. Dan akhirnya, saat yang paling ditunggu-tunggu dengan penuh sabar, kau luah pada Dia ketika kebanyakkan manusia sedang lena diulit mimpi indah.

Maka, malam itu menjadi saksi dimana seorang lagi makhluk Allah lelah meluahkan segala rasa. Kau pejam mata, rejam rasa dan terkam jiwa tanpa segan silu. Kau kembali tenang...... Dan kau gembira untuk itu
.

Konklusinya, luah lah segala yang kau rasa ikut cara yang kau suka. Hargai apa yang kau ada dan sentiasa ingat pada Dia. Kau akan kembali tenang, percayalah aku wahai insan.....

Mohon cerita dan luah apa yang dirasa,
Mohon jangan selindung apa-apa.

Noktah HatiWhere stories live. Discover now