EPILOG

370 12 1
                                    

TERSUKA TANPA SENGAJA

EPILOG

Lepas kuburkan Nizam di perkuburan orang Islam, tahlil diadakan pada waktu petang. Ramai saudara-mara Nizam datang ke rumah dia tapi taklah ramai sangat. Hanya saudara terdekat je yang datang. Nizam pernah kata, "Kalau aku meninggal dunia, aku tak nak ramai sangat orang datang ke pengebumian aku. Cukup jelah dengan adik-beradik ibu ngan ayah,". Jadi bapa Nizam ikut katanya dan buat pengembumian ni hanya untuk saudara terdekat sahaja.

Mama dan Papa pun datang ke pengebumian Nizam. Aku dan skuad aku datang awal terlebih dahulu untuk tolong Mama dia sediakan makanan. Trent dan anak bini dia tak datang sebab taulah budak-budak camna. I guess keadaan aku okay (?) selepas beberapa hari. Time do heals us. Aku dapat menerima kehilangan Nizam walaupun aku tak biasa dengan kehilangan dia tu. Lepas sampai dekat depan rumah Nizam, kami dijemput masuk oleh bapa Nizam.

"Eh, Royce! Masuklah!" kata bapa Nizam dengan senyuman terukir di bibirnya. Hati dia masih kuat walaupun telah kehilangan orang yang paling dia sayang.

Papa bersalam dengan bapa Nizam. Mama, aku dan skuad aku hanya memberi senyuman sahaja. Papa berbual dengan bapa Nizam di luar manakala Mama, aku dan yang lain masuk ke dalam. Mama terus berjumpa dengan kawannya dan tinggalkan kami. Lepas tu boleh pula, skuad aku tinggalkan aku demi hubby diorang. Hubby-hubby mereka sibuk tolong keluarga Nizam. Aku taknak duduk ngan Mama, aku nak cari ibu Nizam. Selepas beberapa sesi soal jawab, akhirnya lokasi ibu Nizam ditemui.

Ibu Nizam kat dapur.

Aku pergi ke dapur. Sampai kat sana, takda pula ibu dia. Hanya ada mak cik-mak cik Nizam yang tengah memasak. Aku tanya salah seorang mak cik kat sana. Katanya ibu Nizam ada kat privacy kitchen. Wow, ada privacy kitchen lagi? Aku pergi ke privacy kitchen yang dikatakan oleh mak cik tu tadi. Lokasinya ada dekat taman yang aku dan Nizam pernah jalan sama-sama dulu. Rindu tu memang ada. But, I have to move on. Kisah silam usah diingati. Pandang ke depan dan mulakan hidup baru.

Setelah sampai di sebuah rumah kecil, aku terus ketuk pintunya. Tak sedar pulak aku ada rumah kecil kat taman haritu. Akhirnya, seorang perempuan dalam usia 40-an membuka pintu. Mukanya tak nampak bersemangat. 'Ni mesti ibu Nizam,' fikirku. Aku memberi senyuman kepadanya.

"Selamat," kata aku. Aku tengok jam. Jam menunjukkan pukul 5.43 petang. "Selamat petang, auntie. Saya Tiffany Sharron anak Royce, kawan kepada Nizam. Auntie boleh panggil saya Fany." Sekarang aku memberi senyuman yang lebar kepadnya.

"Apa kamu buat kat sini?" tanya ibu Nizam. Aku memikirkan jawapan. Eventhough her voice tone is a bit rude, tapi aku faham keadaan ibu Nizam.

"Saya nak teman auntie," jawab aku. "Saya tengok auntie ni sorang-sorang je. Camna nak comfort yourself kalau takda orang teman?"

"Kenapa pulak nak teman auntie?" tanya ibu Nizam lagi. Aku mengigit bibirku. Ni yang aku buat kalau resah, gementar atau tak tahu jawapan. Hahaha.

"Sebab auntie ialah ibu Nizam," jawab aku. "Nizam is one of my special friend. Dia selalu tolong saya bila saya dalam susah. Sebelum ni, saya tak pernah terfikir pun nak balas budi dia," Aku memandang ibu Nizam yang tengah memancarkan sinaran laser dari matanya. Fuhh, seram. "Jadi, saya nak balas budi dia dengan buat orang yang paling dia sayang tersenyum." Mukaku menunjukkan senyuman.

"Nah, auntie bagi kebenaran masuk." kata ibu Nizam. Ibu Nizam membuka pintu dengan lebih luas lagi supaya aku boleh masuk. Aku masuk dengan gembiranya.

"Terima kasih auntie!" kata aku. Rumah tu macam rumah. Ada ruang tamu, satu bilik dapur, dapur mini, tandas. It's a cute house though. Di dinding, lekatnya pelbagai gambar Nizam and the family, Nizam and the gang, dan Nizam and...

tersuka tanpa sengaja || bfts√Where stories live. Discover now