Chapter 9

156 18 5
                                    

Fauzi terjaga dari tidurnya.Dia terkejut apabila dia mendapati bahawa dia sedang berbaring di atas Nafiz,"Ergh,uwek,ergh puih puih..."Fauzi terus berdiri dan menyapu mukanya."Apa jadi semalam?".Fauzi mencangkung dan mengejutkan Nafiz,"Piz,Piz,bangun kita kene pegi glade balik ni."badannya digoncangkan beberapa kali.Nafiz terjaga dalam keadaan terkejut,"Arrgh Griever jangan sengat aku arrgh!".Fauzi segera menutup mulut Nafiz,"Pehal kau ni.Dah bangun cepat,kita kene balik sekarang."Fauzi menghulurkan tangannya lalu mengangkat Nafiz.Mereka berdua berjalan pergi ke tempat Haziq tergantung.

"Weyh,sorry aku lari semalam." Nafiz menundukkan mukanya."Hmm,takpelah bajoi,meh tolong aku turunkan dia."Fauzi tersenyum sinis,menjeling Nafiz.Fauzi membuka ikatan vine itu lalu menurunkan Haziq perlahan-lahan.Kemudian,mereka memapah Haziq dan menuju ke pintu gerbang itu.

Di Glade.....

Bunyi gear berputar mula kedengaran.Pintu itu perlahan-lahan terbuka.Hazim mengejutkan Glader yang berbaring di hadapan pintu itu,"Weyh korang cepat bangun.".Mereka bangun lalu memandang pintu gerbang itu,menunggu kedatangan Fauzi dan Nafiz.Namun,tiada siapa kelihatan."Zim,aku dah cakap diorang takkan balik,"Harun.Glader lain mula berjalan menjauhi pintu itu,begitu juga Hazim.Imran sempat menoleh ke dalam maze,"No way..."matanya bertukar bulat."Yes!Fauzi!"Hazim menjerit keriangan.Glader lain memandang mereka yang sedang memapah Haziq.Semua orang bersorak.

Senyuman kegembiraan terpancar di muka Fauzi.Dia merasakan ini seperti kemenangan kerana berjaya menyelamatkan Haziq.Harun dan Imran mengambil alih untuk memapah Haziq,mereka membawanya ke Homestead.Mereka semua bersorak.Stefanus datang menghampiri mereka dan berkata,"Not so fast gree-Fauzi".Dia menghampiri muka Fauzi,"Kau dah langgar peraturan,semua glader berkumpul di court sekarang."Stefanus terus berlalu pergi.

"Hmm aku tak tau pulak kita ada court," dia memandang Nafiz."Ada,part of homestead."Nafiz.Mereka berjalan menuju ke court untuk mengadakan sesi penghakiman tentang perbuatan Fauzi yang memasuki maze walaupun dia bukan runner.

"Semua ambik tempat masing-masing," Stefanus melantangkan suaranya.Semua Glader masuk ke dalam court dan mengambil tempat masing-masing.Tempat itu agak Nasty,kelihatan hampir roboh.Obor digantung pada setiap sudut bangunan kayu itu.Fauzi dan Nafiz memasuki bangunan itu.Stefanus kemudiannya menarik baju Fauzi dan menyuruhnya duduk di sebuah kerusi khas untuk pesalah.

"Ok,jadi kita semua tahu,semalam Fauzi dah masuk dalam Maze tu,and kita semua tahu,siapa yang melanggar peraturan paling penting ni akan dihukum..." Stefanus.Semua Glader membuat bising tanda tidak setuju dengan hujah Stefanus.Previnesh berdiri dan mengeluarkan hujahnya,"But,dia selamatkan Nafiz dengan Haziq pe,takkan nak hukum dia pulak."

Keadaan kembali bising semula,glader menyokong hujah Previnesh.Fauzi hanya duduk di situ berdiam diri.Stefanus memandang Nafiz,"Say something,"

Nafiz berdiri lalu memandang khalayak ramai,"Maybe dia dah langgar peraturan,tapi masa griever datang,dia still nak selamatkan Haziq,aku tak tau dia ni berani ataupun bodoh,and one more thing dia bukan je selamatkan kitorang,dia dah bunuh sekor griever,aku cadangkan,kita jadikan dia Runner."

Susana kembali bising,semua orang kelihatan setuju dengan cadangan itu."Fauzi!Fauzi!Fauzi!"Hazim bersorak namun sorakannya tidak disambut sesiapa lalu dia terdiam.

Stefanus menjeling Nafiz lalu menjeling Harun yang sedang tersenyum."Kk,tapi dia mesti dihukum!"Stefanus menunjukkan ketidakpuasan hatinya."BOOOOOO!!!"glader memerli Stefanus yang bersikap dengki.Kebisingan court itu terganggu apabila bunyi alarm yang datang dari luar mula kedengaran.

Semua glader berlari keluar meninggalkan bangunan itu,begitu juga Harun."Run,bunyi apa tu?"sempat Fauzi bertanya sebelum Harun keluar.Namun,Harun terus berlari mengabaikan soalan itu.Fauzi menyangka dunia sudah sampai penghujungnya,dia sudah penat dengan rasa panik.

Fauzi pon berlari keluar menuju ke lif dimana semua glader berkumpul.Hazim berdiri di sebelah Fauzi,"How is it going?"."Fine."Fauzi menjawab ringkas."

"Kenapa semua orang terkejut,bukan ke biasa orang datang dari lif ni."Fauzi.

" Memang laa biasa,tapi sebulan sekali,ni baru 3 hari,aku tak sangka kau jadi greenie selama 3 hari je."Hazim kelihatan tenang.

"Mana korang tahu ni bukan bekalan?"

"Kalau bekalan,alarm tak bunyi panjang macam ni,and bekalan datang seminggu sekali."

Fauzi ternampak Stefanus yang sedang merenung tajam kepadanya.Hazim juga ternampak Stefanus."Shuck it,asal dia pandang kau macam tu?"Hazim.

"Cuba kau tanya dia,apa prob dia dengan kau," Hazim.Fauzi mahu fikir dia cukup berani atau tidak,idea itu merupakan idea yang paling teruk dalam sejarah. "Tah lah,dia ada ramai geng kat sini,not a good person to have a fight with..."

"Ya, tapi kau lagi bijak. Dan aku pasti kau lagi cepat.Kau boleh kalahkan dia dengan geng geng dia skali."

Kehilangan bunyi alarm menandakan lif itu sudah sampai ke atas.Harun membuka kedua dua pintu logam itu.Kesunyian menyelubungi semua Galder.Hanya bunyi kambing kedengaran.Fauzi melangkah ke hadapan untuk melihat dengan lebih baik.

Harun turun ke dalam lif itu menggunakan tangga.

Tiba-tiba, Harun mendongak,memandang glader lain.Mukanya kelihatan keliru "Holy ...," dia menarik nafas,

Pada masa ini,Stefanus telah masuk ke dalam lif itu juga. Dengan tindak balas yang sama. "No way,"

Semua orang mula menolak nolak ke hadapan untuk mengetahui apa yang sedang berlaku.Suasana bertukar bising semula.Apa yang mereka sedang lihat?Fauzi tertanya-tanya.

"Tunggu!" Harun menjerit, mendiamkan semua orang. "Hold on!"

"Apa jadi?" Imran melontarkan suaranya dari belakang.

Stefanus berdiri. "Dua Newbies dalam tiga hari," katanya, hampir berbisik."What happen here,Greenie?"Stefanus memandang Fauzi.

Fauzi merenung Stefanus kembali,mukanya bertukar merah padam,"How can I know?"

"Kenapa kau tak bagitau je apa yang ada kat dalam tu,Stef?" Previn bersuara. Terdapat suara lain menyokong kata-katanya.

"Kau diam!" Stefanus menjerit. "Bagitau diorang,Run."

Harun memandang ke dalam lif itu sekali lagi, kemudian memandang orang ramai semula.

"Its a girl..."
katanya.

Suasana kembali bising,pelbagai soalan mula dilontar.

Fauzi telah lemas di lautan kekeliruan. A girl? Dia menyangka hanya ada lelaki di glade.Dia tidak pernah melihat perempuan sebelum ini.Why-

Harun shushed mereka lagi."Aku rasa,dia dah mati."

"Fauzi...", perempuan itu tersedar dan membuka matanya,kemudian pengsan semula.

Harun terkejut sejurus melangkah ke belakang."What the hell?!"

"Fauzi,sini jap!" Stefanus menjerit.Fauzi melangkah ke hadapan dan ternampak Stefanus merenungnya lagi."Kau kenal dia ni?"Stefanus.

"How- aku tak kenal sesape melainkan korang," Fauzi cuba mengawal kepucatan mukanya supaya tiada siapa mengesyakinya.

"Wait,apa ni..." Harun ternampak sehelai kertas yang ada di tangan perempaun itu lalu mengambilnya perlahan-lahan.Dia membuka lipatan kertas itu lalu membacanya.

*She's the last one..."Harun memandang orang ramai semula dan menyambung ayatnya,"Ever...,"

Run AwayWhere stories live. Discover now