CNB 16

166 10 1
                                    

Selepas 5 bulan

"Alya macam mane, ok?!" Tanya Puan Aminah sebelum Alya pergi ke sekolah.

"Dengarnya Alya mengajar petang"

"betul lah kak, yelah kak nak pergi kelas darjah 6 kat bawah nanti kang nak naik turun naik"

"oklahtu,tak de la Alya penat sangat...dulu akak pregnant Khayrin akak suka tengok cerita korea sebab itulah Khayrin ade muka korea sikit tak de muka akak dengan Abang edi"

"Kalau saye tengok cite kartun kak" mereka membayangkan muka bayi Alya yang wajah seperti kartun.Kedengaran gelak Puan Aminah dan Alya dari luar sehinggakan jiran sebelahnya yang tidak pernah bangun pagi-pagi dan hari ini dalam sejarah jirannya bangun pada awal pagi. 😂😂😂

"Alaa, tak de ikan keli masak cili" rungut Alya kepada mak cik kantin.

"Mak cik tipahnya enggak ada , saya mahu masaknya ikan keli itu tapi tidak reti cikgu ...maaf ya cikgu"

"Takpelah, tak de rezeki saye kot hari ini" kata Alya kepada mak cik kantin dengan senyuman dan mak cik kantin tersebut membalas senyumannya itu.

kebiasaannya, untuk makan tengahhari Alya dan Encik Zuraidi akan makan di Restoran Nasi Beratur.

"Jadi Alya mengidam ape pulak ni"

"Alya mengidam Nasi Minyak, esok pulak kan bang Alya rasa nak makan kuih Puteri Ayu pastu esoknya lagi nak makan Nasi Tomato pastu kan bang...bla...bla...bla....bla....bla...bla..." Alya berkata dengan panjang lebar sehinggkan Encck Zuraidi menepuk-nepuk dahinya.
Selepas pulang makan tengahari Alya terus pergi ke sekolah untuk mengajar murid tahun 1.
Manakala Encik Zuraidi dan Puan Aminah membeli barang masakan untuk memasak makanan yang diberitahu Alya kepada Encik Zuraid sebagai persediaan.

"Bang ambik beras, minyak sapi, bunga lawang, kulit kayu manis,ayam 2 kilo pastu tomato ....bla...bla...bla...bla....." suruh Puan Aminah kepada Encik Zuraidi dan dibantu olehnya.

Jam menunjukkan pukul 6.30 petang, inilah waktu Alya pulang dari mengajar.

"abang, Alya tak jadi lah nak makan yang Alya bagitahu tadi...Alya rasa nak makan makanan Itali dengan barat lah macam sphagetti,bolognese,pizza,chicken chop ....bla....bla....bla...bla....bla" Puan Aminah dan Encik Zuraidi hanya mendengar kata-kata yang dikeluarkan daripada mulut Alya dan berasa menyesal kerana telah membeli barang yang dibelinya.

Pukul 2:00 pagi,

"bang,bang" Alya mengejut Encik Zuraidi.

"Ade ape ni" mata Encik Zuraidi memamai -mamai.

"Nak makan sushi dengan kimchi"

'Ya allah dimanakah aku nak beli makanan tu semua pagi-pagi ni ya allah,..Alya,Alya mintaklah air masak ke air sirap ke ni mintak macam-macam ...akak kau tiada pon macam ni...' Rungut Encik Zuraidi di dalam hati.

Bersambung☺☺☺
😊😊😊😊😊😊😊😊

Sorry kalau kurang menarik dan terlalu pendek cerita ni...esok saye update lagi...teruskan vote dan comment ya...tq😘

#vote
#vote
#vote

Cinta Nasi Beratur 🍛🍚Where stories live. Discover now