Bab 3

937 75 25
                                    

          Suasana pada malam itu terasa sungguh dingin. Badannya yang kecil segera dipeluk apabila angin malam menyapu belakangnya.

"Iyan. Kamu kena ingat. Jangan salah gunakan kelebihan kamu." Nasihat seorang lelaki tua. Dia memakai serban dan jubah berwarna putih.

Iyan mengangguk lemah.

"Setiap apa yang berlaku ada hikmahnya. Sabar, yakin dan sentiasa ingat pada Allah." Tambahnya lagi.

"Baik ustaz." Iyan menjawab lalu memandang tangannya yang mula terasa kebas akibat suhu di luar rumah.

Iyan menggaru kepalanya yang gatal menyebabkan kedudukan songkok yang dipakainya menjadi senget. Ustaz yang berada di hadapannya tersenyum melihat anak muridnya yang masih muda itu.

"Malam ni kita teruskan dengan membaca surah Al-Baqarah. Mari masuk." Ajak Ustaz itu. Mereka berdua segera melangkah masuk ke dalam sebuah rumah teres.

"Ustaz.... Kenapa orang lain takda kelebihan macam Iyan?" Soal Iyan, menunggu jawapan dari gurunya. Kain pelikatnya dibetulkan setelah dia bersila di lantai ruang tamu rumah itu.

"Setiap kelebihan yang manusia dapat merupakan anugerah daripada Allah. Jadi, kita perlu bersyukur dan menggunakan kelebihan itu dengan sebaik mungkin.

Masing-masing mempunyai kelebihan tersendiri. Contohnya seperti daya ingatan kuat. Setengah orang mahir menghafaz manakala yang lain tidak. Mungkin mereka mahir membuat perkara lain.

Kita tak boleh bandingkan diri kita dengan orang lain." Terang Ustaz membuatkan Iyan terangguk-angguk mendengar.

"Oh.. Kalau macam tu, Iyan nak tolong oranglah! Bolehkan macam tu Ustaz Wan? Iyan nak buat seeeemuuuuaaaa orang gembira!" Iyan berkata dengan mulutnya tidak habis dimuncung ke depan.

Ustaz Wan tergelak kecil mendengar ayat budak kecil itu. Comel sungguh Iyan ni! Dia berbisik di hatinya.

"Boleh Iyan.. menolong tu amalan yang sungguh murni." Dia memberikan senyuman buat anak muridnya itu lagi.

Iyan mengangguk laju lalu membalas senyuman Ustaz Wan dengan sengihan lebar.

"Dah jom. Kita baca sama-sama." Ajak Ustaz Wan. Iyan segera membuka Al Quran.

          "Wafiq. Lain kali aku tak bagi kau ikut aku kalau tempat tu keras. Penat kau nanti. Benda ni bukan main-main. Kesihatan kau penting." Iyan menempek cool fever yang baharu pada dahi Wafiq. Dia baru sahaja lepas mengubati rakannya.

"A.. aku okey.. tak lama lagi a.. aku sihat.." Wafiq membalas dengan lemah. Matanya masih tertutup rapat.

Tok tok tok

"Kejap aku tengok sapa datang." Iyan bangkit. Langkahnya diteruskan menuju ke pintu rumahnya.

"Hey Iyan!" Seorang gadis berpakaian sekolah menegurnya dengan sebuah senyuman manis sekali.

"Eh lah. Ana, bila kau balik? Anyway masuklah." Iyan membuka pintu pagar. Kebetulan Mak Senah berada di dapur sedang memasak sesuatu bagi dijamah oleh Iyan dan rakan-rakannya.

Ana melangkah masuk ke dalam rumah. Begnya serta merta terlepas selepas melihat Wafiq terlantar di atas sofa bertempekkan cool fever.

"Wafiq!!!! Kenapa ni?!" Ana berlari mendapatkan Wafiq. Wafiq menutup kedua belah telinganya.

"Hish dia ni. Dah datang dah!" Wafiq mengerut dahi lalu memusing ke arah bertentangan dari Ana. Ana menjuihkan mulutnya. Pandangannya dialihkan pada Iyan menunggu jawapan.

"Dia nampak hantu. Aku dah bagi warning tapi dia yang degil nak ikut. Tu lah padahnya." Iyan duduk di sebelah sofa berdekatan Wafiq. Ana mengambil tempat duduk di sebelah Iyan.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jan 25, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Psikik (on hold! 🙏)Where stories live. Discover now