Chapter 7

109 6 1
                                    

"Doktor Zarif.Permohonan awak untuk ke Terengganu telah diluluskan.Awak boleh daftar diri di Hospital Besar Terengganu minggu hadapan",kata Doktor Akmal sambil menyerahkan surat pertukaran kepada Zarif.

Zarif menerima surat itu dengan berat hati.Sungguh dia tak mahu untuk berpindah tetapi dia perlu tenangkan fikiran.Dia perlu lupakan Reanne Afiah.Dia perlu terima Reanne bukan milik dia.Dia perlu bangun dari mimpi.

"Terima kasih Doktor Akmal.Kalau takda apa-apa lagi,saya minta diri dulu",kata Zarif lalu beredar keluar dari bilik Doktor Akmal.

Dia berjalan menuju ke biliknya.

"Zarif",kedengaran satu suara memanggilnya dari belakang.Zarif menoleh ke belakang.Kelihatan Reanne berdiri di belakangnya.Matanya sembap.Air matanya mengalir dari mata.

'Kenapa awak menangis Reanne? Saya tak sanggup tengok awak nangis',desis Zarif dalam hati.

"Kenapa awak tak bagi saya explain semuanya dekat awak Zarif? Kenapa awak tak angkat bila saya call?",Reanne memulakan bicara.

Zarif yang tak sanggup melihat Reanne menangis segera pergi dari situ.Reanne mengejar Zarif dan menghalang laluannya.

"Zarif.Please bagi saya explain semuanya",kata Reanne kepada Zarif.
...........................................................

"Okay.Explain apa yang awak nak explain tu Reanne.But please jangan nangis.Saya tak sanggup tengok awak menangis",Zarif memulakan bicara.

"Okay.Iqbal tu anak kawan mak saya.At first,saya pun tak tahu.First time saya jumpa Iqbal tiga bulan lepas,beberapa hari sebelum saya jumpa awak.Saya terlanggar kereta dia.Dia suruh saya bayar ganti rugi.And then,saya dah bayar.Saya ingat hal tu habis kat situ je.Sebulan lepas tu,kawan mak saya datang rumah.Dia kata nak kahwinkan saya dengan anak dia.Saya dah cakap dengan mak saya yang saya tak setuju.Saya cakap yang saya dah ada pilihan hati iaitu awak.Lepastu saya bawak awak jumpa parents saya",Reanne bercerita dengan tekun.

"Then,beberapa hari lepastu Iqbal call saya.Dia minta tolong.Dia minta saya jadi fake girlfriend dia",kata Reanne sambil menunduk.Rasa bersalah yang menebal dalam hati Reanne.

"So,awak jadi fake girlfriend dia lah kan?",Zarif berkata dengan nada yang sinis.

"Saya jadi fake girlfriend dia atas dasar persahabatan awak.Dia tak nak kahwin dengan pilihan mama dia.So,dia minta tolong saya.But it ends up dengan cara lain.Rupanya mama Iqbal tu kawan mak saya.And dia nak jodohkan Iqbal dengan saya",balas Reanne.

"So,awak terimalah lamaran Iqbal haritu?",soal Zarif sambil menjeling Reanne.Pedih hatinya apabila diperlakukan sebegitu.

"Zarif.Percayalah.Dalam hati saya ni cuma awak sorang je.Saya memang anggap Iqbal kawan je.Tak lebih dari tu",Reanne memujuk Zarif.

"Mama Iqbal tahu tak pasal 'fake relationship' awak dengan Iqbal ni?",soal Zarif.

"Dia tak tahu lagi.But Iqbal cakap dia akan explain dekat mama dia.Awak.Please maafkan saya.Lepasni saya akan lebih jujur dengan awak",balas Reanne.Air matanya mengalir deras.

Zarif tidak sampai hati melihat wajah Reanne yang sedih dan sembap.Tetapi hatinya lebih terluka.

"Maafkan saya Reanne.Saya tak boleh terima awak lagi selepas apa yang awak dah buat.Yes, I am a little bit sensitive.Sorry Reanne.I need time",balas Zarif lalu pergi dari situ.

Reanne tergamam.Tidak sangka hati Zarif begitu terluka.Dia benar-benar menyesal.Dia perlu memujuk Zarif semula.
.......................................................................

Reanne memandu keretanya tanpa hala tuju dan memasuki lebuh raya.Dia menuju ke arah utara.Air matanya mengalir berjuraian.Sedih dengan nasib yang menimpanya.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Apr 17, 2017 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Will You Be My Doctor? [Slow Update]Where stories live. Discover now