BAB 24

30.3K 1.2K 14
                                    

Arianna mengosok matanya. Jam di tangan menunjuk ke angka tujuh. Tidak sangka dia boleh tertidur setelah menyiapkan beberapa tugasan business management yang diberikan oleh Professor Aidil siang tadi. Arianna mengeliat. Telefon bimbit yang terbaring sepi itu dibuka. Ada beberapa notificafion WhatsApp nya. Arianna menguap kecil lalu melangkah ke katil. Dia membaringkan badannya yang lenguh.

Keith: Saya ambil awak pukul lapan malam.

Matanya yang mengantuk terbuka luas saat terpandang nama itu.

Arianna: Kalau saya tak nak?

Dia senyum. Dia tahu pasti Keith geram dengannya.

Keith: Saya tak kata awak ada pilihan kan? Qay dah bagi kebenaran.

Gadis itu mengetap bibir. Dasar abangnya.

Arianna: Awak dengan kawan baik awak tu sama je.

Keith: Well, you know us. Now pergi mandi dan bersiap.

Arianna menjerit geram. Dia melangkah ke bilik mandi. Pintu dihempas kuat. Setelah selesai membersihkan diri dia mengenakan evening dress bewarna hitam paras paha. Rambutnya yang panjang sampai ke pinggang di keriting ala body wave curl. Wajahnya dia lapisi bedak nipis kemudian Arianna mencalit lips gloss ke bibirnya.

Keith: Saya dah sampai princess!

Arianna mengambil tas tangannya. Kasut tinggi dicapai. Dia melangkah turun.

"Cik, tuan Keith tunggu kat luar.." Kata Marissa. Arianna senyum.

"Abang mana?"

"Tuan dah keluar. Katanya jumpa kawan.." Balas gadis itu. Arianna mengangguk. Sampai di muka pintu dia mengenakan kasutnya. Keith kelihatan kacak dengan tuxedonya. Dia senyum sebaik ternampak Arianna. Keith membuka pintu kereta Maserati granturismonya. Arianna melangkah masuk. Tidak tahu sejak bila Keith se gentleman itu. Biasanya memekak je ajak bergaduh!

"Cantik kereta.." Puji Arianna.

"Thanks.." Keith menghidupkan enjin kereta.

"Kita nak kemana?" Soal Arianna.

"Dinner.."

"You know i don't like fancy restaurants.."

"You will like this one.." Keith memandangnya dengan senyuman. Arianna mengangguk. Mereka tiba di sebuah restoran mewah, Keith membuka pintu kereta untuk Arianna. Mereka melangkah ke meja hujung yang dihiasi lilin bewarna merah. Keith menarik kerusi, Arianna duduk. Seorang pelayan menghampiri mereka dengan sejambak mawar merah. Keith mengambil jambangan mawar tersebut lalu memberi pada Arianna. Gadis itu menyambut dengan senyuman. Tidak lama kemudian sekumpulan pelayan datang bersama sebotol non alcoholic wine, Ariel Cabernet Sauvignon Dealcoholized dan juga dua dulang makanan.

"Do you like it?" Soal Keith apabila Arianna menghidu jambangan mawar tersebut.

"I loved it. It's beautiful. Thank you!" Ini kali pertama dia mendapat bunga dari seorang lelaki sudah semestinya Arianna merasa dihargai.

"Glad you like it.." Keith menarik nafas lega. Dia gemuruh. Seperti ada sekumpulan rama-rama terbang didalam perutnya.

"Erm, Keith.."

"Ya?"

"Awak okay?" Soal Arianna. Stik dipinggannya dipotong. Keith mengangguk.

"You look beautiful, it's make me nervous.." Usik Keith. Arianna mengeleng. Sekumpulan pemain biola menghampiri mereka memainkan irama lagu dari Sam Smith- Lay me down. Arianna terpesona dengan keindahan irama muzik itu. Keith bangun dan mengapai microphone dibelakangnya.

MAFIA DI HATI (WINNER WATTYS 2017)Where stories live. Discover now