15

414 56 8
                                    

Minhyuk dan Donggie berbaling-baling bantal.Seronok betul mereka bermain sehingga tidak sedar satu daripada mereka tiada.

Pintu bilik mereka dibuka seseorang.Terjegul wajah pucat Younghee.Terkejut mereka berdua.Younghee mencampak beg sekolahnya dan baring ke atas katil.

"Younghee, weyh haha kau asal?" soal Minhyuk sambil memukul lengan Younghee.Kononya bergurau.Malah menjadi lain.Pipinya di tumbuk oleh Younghee.

"Weyh bro, kau asal?! Ingatlah kawan kot!" marah Donggie sambil menolong Minhyuk bangun.Younghee merengus geram dan masuk ke dalam bilik air.Minhyuk dan Donggie berpandangan sesama sendiri.

"Kau nak Halla kan?"

"Senang je.Kau kena tolong aku dulu."

"Macam mana?"

"Culik dia"

Air pancutan di bilik air dibiarkan membasahi tubuhnya yang masih memakai baju sekolah.Perkara tadi betul-betul mengejutkannya.Tambah lagi hatinya sedang berbelah bahagi.

Dia mencengkam rambutnya dan menunduk wajah pada lutut.Badannya menggigil-gigil menahan sesuatu.Yang pasti, hanya dia dan orang itu tahu.

☁☁☁

Kesemua mereka memandang sesama sendiri.Kumpulan mereka amatlah awkward sehingga tiada satu suara pun bersuara termasuk semut.Jimin memandang Taehyung.Taehyung juga memandangnya.

Yuna dan Jane menyiku-yiku sesama sendiri.Halla pula mengunci mulut dan memerhatikan gerak geri Dayoon yang sedang berbincang dengan Jungkook.Dia menggulingkan matanya dan memandang ke arah lain.

Lagi sakit daripada kena tikam

Dia merengus geram.Untuk apa ada mentor mentee ni kalau yang cuma berbincang hanya si Dayoon dengan Jungkook tu?! Eii geram.

Nafas Halla mula tidak teratur.Hatinya makin berasap apabila melihat Dayoon bergelak tawa bersama Jungkook.Yang lain sibuk tenung-tenung orang.

Pada awalnya, kumpulan mereka dikendalikan oleh Miss Jung.Tetapi Miss Jung terpaksa keluar seketika atas urusan penting.Jadi amanahnya diberi pada Jungkook untuk menjaga kumpulan ni.Tapi, adake dia jalankan amanah dia tu? Sibuk dengan Dayoon tu je.

"Err Jungkook" panggil Yuna.Semua tertumpu padanya termasuk Halla.

"Kita nak buat apa sekarang?" soalnya.Jane dan yang lain turut setuju dengan persoalan Yuna.Halla memaling ke arah lain.

"Entahlah." jawab Jungkook perlahan.Yang lain mengeluh.Mereka mula menjadi bosan.

"Eo? Apa kata kita cerita tentang diri kita masing²?" cadang Dayoon.Mereka memandang sesama sendiri dan mengangguk setuju.Jungkook tersenyum nipis apabila cadangan Dayoon diterima dengan baik oleh mereka.

Halla meletakkan kepalanya pada meja kantin beralaskan kedua tangannya.Dia menguap dan matanya berair.

"Baiklah.Sunbae mulakanlah dulu" Dayoon memandang Jungkook sambil tersenyum manis.Jungkook mengangguk dan memulakan ceritanya.

Mata Halla makin kuyu.Dia cuba menahan daripada tertutup namun tak berhasil.Tiba-tiba, dia teringat pesanan yang ada didalam laci mejanya di bilik.

Flashback

"Mana buku aku eh?" Halla menyelongkar segala barang didalam begnya.Dia bangun dan mencari di dalam laci meja.Tiba-tiba, ada satu kertas terselit dicelah bukunya.

Dia mengambil tersebut dan membacanya.Terbuntang matanya melihat tulisan itu.

YOUR LIFE WILL SOON END

Halla ternganga.Tulisannya ditulis dengan darah mungkin, membuatkan dirinya betul-betul terkejut.

Dia memandang kesekeliling.Bilik mereka tiada apa yang berlaku.Semuanya tersusun dan kemas.Macam mana...?

Dia memandang ke arah tingkap.Dia melangkah perlahan ke tingkap bilik mereka.Tingkap itu dibuka dan dia memandang keluar.

Angin yang sepoi-sepoi bahasa meniup rambutnya.Dia memandang sekeliling.Tiada apa.Macam mana kertas ni boleh ada dalam laci meja?

Malas memikirkan, dia menyimpan kertas itu di dalam laci mejanya dan terus keluar dari bilik itu.Dia mengunci dan memandang laluan bilik itu.Dia terus berlari anak ke padang sekolah.

End of flashback

"Halla!" Jane memanggil Halla namun hanya dibiar angin lalu.Mereka memandang sesama sendiri dan memandang Halla yang masih dalam posisi sama.

"Oi minah bangun!" Yuna mencuit pinggang Halla.Terus berdiri tegak Halla dibuatnya.Yuna ketawa kecil melihat reaksi Halla.Jane menampar lengannya.

"Kau tidur time kiteorang bercerita?" soal Jimin.Halla mengemam bibir dan duduk semula.

"Giliran sunbae" kata Dayoon yang agak menyampah dan menjeling Halla ke tempat lain.Tanpa sedar, tindakannya diperhati Yuna.

Halla diam dan mencuri pandang melihat Jungkook yang menulis sesuatu di nota.Tiba-tiba Dayoon menghalang pandangannya dengan menghadap Jungkook dan berbual dengannya.

Dia berdecit.Tangan digenggam seerat mungkin.Hatinya mula terasa panas.Nak saja dia menumbuk Dayoon.

"Weyh, dengarlah.Halla nak bercerita tu" tegur Yuna agak pedas pada Dayoon.Jungkook mendongak memandang Yuna dan tertumpu pada Halla.

"Cuma budak biasa yang bernasib malang dan tak lama lagi akan tinggalkan dunia kejam ni" kata Halla dan terus beredar dari situ meninggalkan mereka.Sikit pun dia tidak memandang di antara mereka.

Jane,Yuna,Jimin dan Taehyung terpinga-pinga.Manakala Jungkook tergamam.Dayoon pula membuat muka jijik.

☁☁☁

Pintu kelas dibuka olehnya.Halla masuk mengambil sling bag berjenama adidasnya di kerusi kemudian keluar dari pintu belakang.Pertama kali, dia ponteng kelas.

Dia melangkah ke belakang sekolah.Pagar batu itu dipandang olehnya.Begnya dicampak keluar dan dia mula memanjat pagar tersebut.

Dengan cermat, dia mendarat ke tanah.Begnya diambil dan terus berlari.Dia juga tidak tahu mana langkah yang dituju.Badannya hanya mengikut kaki.

"Hihi.Bodoh.Senanglah macam ni" kata seseorang.


To Be Continue
Vote [√]
Comment [√]

Note: lagi beberapa part, dan cite ni akan habis. 😂

School 2016Where stories live. Discover now