פרק 1

197 9 1
                                    


נובמבר, 2010

פסולת רבה הצטברה סביב האחוזה העותומנית שעל הגבעה המבודדת. בשעת בוקר מוקדמת חדרו מבעד לעננים קרני השמש והאירו את הבית ואת מה שנזרק בסמוך לו − ארגזים ריקים, מזרון מרופט וספת יחיד שידעה ימים יפים יותר. שאריות של אוכל עבש ושברי בקבוקי בירה, בדלי סיגריות משומשים, עדויות לבילוי לילי של בני נוער מהסביבה, לצד מדורה כבויה ברחבה מול הבית. כתובות גרפיטי רוססו על חומת הלבנים שהקיפה את המבנה העתיק וכיערו את מראה המרשים. בצדה המזרחי של החומה נפערה פרצה ששימשה את החוגגים ככניסה לשטח האחוזה המיותמת.

סמיר הביט מהורהר בבית שעל הגבעה. על אף העזובה והלכלוך יכול היה להבחין ביופיו. הוא שמע על העבר המפואר של הבית והצטער להרוס אותו, אבל זה מה שבעלת הקרקע, חברת "לנדאו נכסים", דרשה שיעשה. הקרקע תיחרש עד דק ויוקמו עליה שני מגדלי דירות יוקרתיים. הוא התבקש להרוס את האחוזה, לעקור את פרדס התפוזים הסמוך ואת בית האריזה הישן ולהכשיר את המקום לקראת חפירת היסודות.

הוא הגיע עם הפועלים שלו השכם באותו הבוקר. יחד ניתקו את שרשראות הברזל החלודות שנכרכו סביב השערים בכניסה. הטרקטורים התמקמו לצד הטנדר שלו ברחבת האספלט מול הבית. בקצה הרחבה, צמוד למה שנראה כגינה האחורית של הבית, הונחה מכולה שאמורה לשמש כמשרד. לצדה המתינו דחפור ומשאית לאיסוף פסולת בנייה.

סמיר נכנס למכולה עם ראש הצוות שעבד אצלו. יחד עברו על תוכניות העבודה ועל שלביה. כשסיימו קיבלו הפועלים את משימותיהם − תחילה יצטרכו לעקור את הצמחייה הפראית שטיפסה מסביב. לאחר מכן יפרקו באופן ידני את כל מה שיכול לסכן אותם בעת הרס הבית, כגון שמשות וחלונות.

סמיר קיבל רשות מבעל הקרקע לקחת מהאחוזה חלקים שיכולים לשמש אותו. הדלתות והחלונות היו מרהיבים ביופיים. הם יעשו את דרכם אל חנויות יד שנייה וישתלבו בתוכנית אדריכלית של לקוח בר-מזל. בסופו של התהליך הדחפור ישלים את העבודה ויהפוך את הבית לגל של אבנים. הוא הציץ מחלון המשרד אל עבר הבית הדומם. שיני הפלדה של הטרקטור נגסו בשיחים ובקוצים הגבוהים, כדינוזאור שאינו יודע שובע. הוא בחן את האחוזה המתפוררת שידעה ימים יפים יותר.

סיפורה של הנחלה היה ידוע בין זקני כפרו וסופר כצ'יזבט לילדים סוררים לפני השינה. מייסדיה הגיעו לארץ לפני למעלה ממאה שנה מארץ אירופאית כלשהי. הם רכשו כמה דונמים של אדמת כורכר ובנו אחוזה חקלאית על חורבות בית אבנים ישן. חלפו שנים רבות של עבודה קשה ומלחמה בקדחת, ברעב ובשכניהם העוינים, עד שלבסוף החלו הפרדסים לשגשג ולהניב פרי עסיסי ומתוק. התנובה המוצלחת הגיעה לשווקי יפו וירושלים והביאה עושר רב לבעליה. אבל גם ההצלחה המסחררת והשפע שבא בעקבותיו לא הצליחו להרגיע את הרוחות הרעות שהחלו לנשב בוואדי ובבית שעל הגבעה.

סודות באחוזת השושניםWhere stories live. Discover now