Bab2

4.5K 63 0
                                    

"Irish"
"eh mama , kenapa mama?" aku menjawab sambil ligat menanda buku anak murid ku.
"mama nak bincang sikit dengan kamu"
"bincang pasal ape ma?" jawab ku separuh teruja.
"pasal zafir, anak datin sara yang datang 3hari lepas"
"ouh kenapa?"jawab ku
"datin sara nak anak tunggal dia dijodohkan dengan kamu"
"hah???!" aku terkejut dan mata ku membesar bulat mengalahkan ikan buntal .

Minda ku terganggu sejak perbincangan dengan mama . Mengapa mereka buat keputusan tanpa menanyakan tuan badan dulu? Hujung minggu ni aku bakal bertunang dengan orang yang tak pernah ada dalam life aku .

Mahu saja aku lari dari rumah dek kerana tak mahu bertunang tapi aku teringat janji pada mama kira-ii 6bulan yang lepas. Aku telah menyerahkan kepada mama sepenuhnya soal jodoh setelah kecewa dengan si dia yang mencurangi diriku.

"Irish, jauh menung nampak? Takde kelas ke?" tegur Puan Liza juga guru di sekolah itu . "haah, tengah free kak" jawab ku sambil meneruskan kerja yang belum siap.

Saat yang tak ditunggu telah tiba. Baju tunangku yang berwarna purple cair itu sepadan dengan diriku. Aku tidak menghiraukan sepupu-ii ku yang sedang rancak berborak dan berselfie .

Majlis bertunang ku berjalan lancar . Badan ku sakit dan lesu . Aku memilih untuk berehat dihadapan kolam renang rumah ku.

Kepala ku terfikir . Adakah dia akan jadi yang terbaik untuk ku? sedang aku mengelamun , satu suara garau yang aku sudah cam walau baru beberapa kali mendengarnya.

"kenapa tak duduk didalam?" soal Zafir mesra . Sebenarnya Zafir ni tidak lah sepoyo dan sombong seperti yang aku sangkakan tempoh hari . Dia cukup mesra melayan tetamu yang hadir dan pandai mengambil hati papa dan mama .
"hm , saya penat lah . nak amik angin luar kejap , bagi fresh sikit." aku menjawab sambil tersengih seperti kerang busuk . Ada saja yang mengganggu tatkala aku bersendirian.

Zafir mengambil tempat kerusi sebelah ku . Kami berborak . Walau rasa malas hendak dilayan , tapi aku hendak juga tahu siapa kah diri sebenar bakal suami dan ayah kepada anak-ii aku nanti . Aku perlu mengenal hati budi nya

"Okey la Irish , Saya balik dulu. Kalau ada apa-ii , just contact me okeh" ujar Zafir sambil mengeyitkan matanya . Omaigod , iman aku lemah beb. Hensem betul mamat ni.

Hari-ii ku ceria dengan melayan kerenah murid-murid ku . Memang sejak kecil aku bercita-cita untuk menjadi seorang guru . Dan aku berjaya capai impian ku sejak 3tahun yang lalu .

Petang ini Zafir mengajak aku keluar untuk pertama kali setelah kami bertunang. Aku tidak boleh lewat pulang ke rumah kerana telah janji jam 3.

Aku segera pulang apabila sesi persekolahan tamat. Aku bersiap dengan cepat sebelum jam menunjukkan pukul 3.

"ding ding ding"
jam dinding yang besar itu berbunyi menandakan tepat jam 3. Lima belas minit berlalu , kereta honda jazz berwarna biru milik Zafir tiba.

"sory dear . ada emergency call dari pejabat tadi" terang Zafir
Aku tersenyum dan memaafkannya "its okay , at least u selamat cukup lah" . Aku sedia maklum bahawa Zafir adalah seorang arkitek di syarikat daddy nya . Jadi dia akan sentiasa sibuk oleh sebab syarikat itu sedang membangun maju .

Zafir membawa ku ke bukit melawati. Aku sendiri tidak faham motifnya . Mungkin ingat bermesra . aku hanya turuti saja.

Aku cuba untuk menyintai nya sepenuh hati dan melupakan kisah silam ku . Ternyata diri ku belum mampu .

Selepas penat berjalan di situ , kami ke sebuah restoran sebelum pulang.
Ketika kami menjamu selera. Zafir bersuara untuk memulakan perbualan.
"hm irish. Kalau i nak tanya something boleh?"
"why not?" ceh , mentang-ii cikgu english , aku nak berspeaking pulak.
"u betul-ii boleh terima i ke dalam hidup u? ye lah , kita kenal pun baru 2minggu"
"soal hati dan perasaan kita tak boleh nak paksa . memang i belum terima u now but coming soon . i akan sayang u one day" . Terang ku jelas , namun hati masih teringat bekas kekasih . Arghhhhh , sudah la Irish . Dia pun ntah ke mana . Tak usah di ingat lagi .
Hari-ii aku memujuk hati ku untuk melupakan dan menerima .

Terima kasih kerana sudi membaca. Hope korang enjoy ! kalo baik hati vote n komen lah okey

TERIMA KASIH CIKGU IRISHWhere stories live. Discover now