[4]

608 59 0
                                    


"Morning, mummy." ujar Adriz setelah duduk di meja makan.

"Morning. Nak merayap ke mana pulak pagi ni?" sindir Tengku Dian. Nasi goreng dicedok lalu diletakkan di dalam pinggan Adriz.

"Tak tahu lagi. Mummy nak ikut ke?" Adriz buat muka selamba sambil menyuap nasi ke dalam mulut setelah membaca doa makan.

"Tak kuasa mummy. Baik duduk rumah, kemas bilik Ad yang dah tak serupa bilik tu." Tengku Dian menuang pula kopi ke dalam cawan.

"Baguslah tu. Lagipun Ad ingat nak pergi satu tempat yang orang tua macam mummy tak sesuai nak pergi." Sengaja Adriz berkata begitu.

"Jangan cakap Ad nak pergi pub pulak. Mummy dah banyak kali larang Ad pergi situ. Sedar diri sikit, awak tu Islam." Sindiran Tengku Dian meresap ke dalam benak Adriz.

Adriz bangun dan terus keluar. Tengku Dian menggeleng kepala melihat kelakuan anaknya yang satu itu.


"Han, harini kita makan steamboat nak?" tanya Amil yang baru keluar dari pantry dengan dua gelas milo ais. Satu gelas diletakkan di atas meja Hannah.

Hannah memalingkan muka dari skrin komputer.

"Hmm.. aku pokai la sekarang ni." kata Hannah serba salah. Amil bersandar di tepi meja Hannah.

"Aku yang ajak kan? Aku belanja. Amacam?" Amil mengangkat keningnya beberapa kali.

"Aku banyak kerja la harini. Kau ajak la Iq ke, Ariq ke.. eh?" Hannah menayang muka simpati. Sebenarnya dia serba salah untuk menerima ajakan Amil. Dah selalu sangat kawannya itu belanja dia makan. Dalam sebulan, 4-5 kali jugalah Amil belanja dia makan.

"Alah.. macam lah aku baru kenal kau harini. Kau takyah la serba salah sangat. Aku saja nak dating dengan kau harini. Iqli dengan Ariq ada lunch meeting."

Hannah menyepetkan matanya. " Ohh.. kau ajak aku sebab Iqli dengan Ariq takde. Bukan sebab nak dating dengan aku..?"

Amil menarik kerusi entah siapa-siapa dan duduk berhadapan dengan Hannah.

"Eh, bukan macam tu. Aku memang ingat nak dating dengan kau pastu baru tadi Iq dengan Ariq cakap takleh nak join kita lunch harini. Haa. cantiklah tu kan? Aku boleh dating dengan kau.. Heheh.." Amil tayang sengih.

"Banyak lah kau Mil. Dating apanya? Makwe kau keliling pinggang tu mana nak campak?" Hannah menyambung kerjanya menaip sambil meneguk milo ais yang Amil buatkan untuknya.

"Harini aku reserved diri aku khas untuk kau. Limited edition, kau tahu?" Amil memancing Hannah.

"Hmm.. yelah tu. Cukuplah sekali aku makan penampar makwe kau dulu. Serik aku." Hannah mencebik. Dia memegang pipi. Macam masih terasa je pipi aku yang mulus ni pernah makan penampar. Haihh..

"Alahhhhh.. Han.... Please..? Aku dah lama nak dating dengan kau. Budak berempat tu asyik kacau line je. Boleh lah.. eh?"

"Haih.. okeyla. Disebabkan aku dah 'ter'minum milo yang kau buatkan ni, aku 'teman' kau makan harini. Tak mau dating. Makan penumbuk pulak aku karang." Amil ketawa.

"Okey set!"


Hannah dan Amil berjalan beriringan menuju ke restoran steamboat berdekatan. Dekat je lah, nanti lambat pulak masuk ofis. Lagi, kalau Hannah kena kejar dengan makwe Amil, boleh lari dalam ofis je terus. Hahaha. Ke situ pulakk...

"Han.." Panggil Amil sambil mereka berjalan.

"Hmm?"

"Kau tak teringin ke nak ada boyfriend?" Hannah berhenti berjalan.

"Kau kenapa tanya macam tu?"

"Takdelah. Aku tengok kau macam tak serius bila laki nak dekat dengan kau." Amil pandang jalan yang penuh dengan kereta.

"Korang kan ada. Kalau susah sangat, aku kahwin jelah dengan salah sorang dari korang." Hannah tayang sengih. Kaki kembali melangkah.

"Amik kesempatan ek?"

"Kalau dalam kesempitan, apa salahnya?"

Amil mengeluh.

"Kalau kau rasa aku mengongkong kau sangat, kau boleh jujur dengan aku, Han."

"Jangan lah serius sangat, Mil. Macam bukan kau pulak. Seram aku." Hannah buat muka takut.

"Aku memang tengah serius. Kau rasa aku mengongkong sangat ke?" Kini Amil pula berhenti melangkah. Pandangan dihala pada Hannah.

"Mil, aku tak pernah rasa terkongkong dengan kau. Rasa selamat adalah. At least, kalau korang ada, aku tahu masih ada yang kisah pasal aku yang tak ada apa-apa ni." Jujur Hannah berkata. Yelah, siapa yang sudi kawan dengan dia yang selekeh ni? Nasib baik ada lima bersaudara tu. Sahabat-sahabat yang Allah titipkan untuk bantu dia atas muka bumi ni.

"Betul kau rasa macam tu?" tanya Amil mendapatkan kepastian.

"Yup, bro." Hannah mengangguk laju.

"Cuma.."

"Cuma apa Han?" tanya Amil cuak.

"Aku lapar ni? Bila nak sampai kedai?" Amil tergelak. Ada-ada saja Hannah ni.

Langkah mereka makin laju ke restoran.


Han's HeroesWhere stories live. Discover now