MERDEKA

898 55 10
                                    

Catatan penulis:
Cerpen ini pernah diterbitkan di dalam buku Tanah Tumpah Darah terbitan Buku Hitam Press dengan tajuk Merdekakah Tanah Kita.

Jam 12 malam. Aku kini berada di atas bumbung kondo yang aku diami. Angin malam yang dingin membelai tubuh. Selesa. Langit malam hitam pekat tanpa bintang. Aku sendiri tak pernah tengok bintang di angkasa macam mana. Cuma mampu melihat di internet. Pencemaran cahaya di Malaysia semakin teruk. Aku bergerak ke pinggir bumbung. Masih ramai lagi orang yang berjalan-jalan di bawah. Mereka umpama semut hitam jika aku lihat dari sini. Senyum.

"Selamat hari merdeka abang," aku berpusing ke belakang. Adikku, Sabrina tersenyum sambil berjalan menghampiriku.

"Yang ke berapa eh?" tanyaku.

"Ish. Tak patriotik langsung. Yang ke 243 lah bang," dia mengambil tempat di sebelahku. Kepalanya elok bersandar di bahuku.

"Huish. Lama jugak kita dah merdeka," dia hanya diam. Kami membiarkan sunyi menjadi muzik malam ini.

"Senyap je kan malam ni? Best," aku hanya tersenyum.

"Nak tahu tak, orang dulu-dulu, kalau tak silap abang 200 tahun yang dulu. Diorang tak sambut hari merdeka macam ni," Sabrina mengangkat kepalanya dari bahuku. Keningnya berkerut.

"Bukan yang macam kita buat? Tak buat solat hajat ke? Habis diorang sambut macam mana?" selendangnya melambai-lambai ditiup angin malam. Kerutan di keningnya masih tidak hilang.

"Apa yang kerut teruk sangat tu?" aku ketawa.

"Nak tahu diorang sambut macam mana?" seraya, aku keluarkan tablet nipis daripada poket seluar. Butang 'home' di tengah skrin aku tekan. Laju jari aku bergerak di atas skrin sesentuh, mencari video yang aku ingin Sabrina lihat.

"Haa. Ni video abang jumpa haritu. Pasal cara orang kita, orang Malaysia sambut malam kemerdekaan 200 tahun dulu," serentak ibu jari aku menekan butang 'main'.

Terpancar cahaya di udara. Piksel-piksel cahaya berserakan dan akhirnya, perlahan-lahan membentuk gambar yang bergerak. Hiruk-pikuk suara orang menjerit memecah hening malam. Kelihatan sangat ramai orang sedang melompat-lompat macam orang gila. Bunyi muzik kuat kedengaran, membingit telinga. Kebanyakan orang yang sedang bersuka ria ini adalah daripada kalangan anak muda. Masing-masing dengan gaya tersendiri. Ada yang berambut hijau, oren, merah. Berbelang-belang dengan berbagai warna pun ada. Yang bertindik di telinga sampai dah takde tempat nak tindik. Kebanyakannya memegang botol kaca di tangan masing-masing. Semuanya menghangguk-hanggukkan kepala bagai disampuk. Ada yang terjerit, terlolong. Masing-masing asyik dengan gerak tari yang bergerak selari dengan dengung muzik kuat daripada tengah pentas. Aku tengok dah macam ada aktiviti sembah setan pun ada.

"Dah bang! Tutup! Saya tak sanggup nak tengok benda ni lagi," Sabrina menekup mulutnya. Air mata mula jatuh berlinangan.

"Apa tu bang? Manusia mana yang sangat tak bertamadun tu bang? Takkanlah orang Malaysia kot bang?" dengan perasaan sayu, aku mengangguk, mengiakan apa yang dia kata.

"Tapi tak mungkin bang. Bukan ke masa tu Malaysia dah merdeka selama 40 tahun? Bukankah negara yang merdeka ni sepatutnya menjadi negara yang bertamadun? Apa yang saya tengok tadi lain sungguh bang. Sangat.. teruk."

"Malangnya, rakyat Malaysia zaman dahulu merdeka pada zahir sahaja. Dari segi pemikiran, jauh panggang daripada api. Mereka masih dijajah. Malah mereka sendiri yang merelakan diri mereka dijajah. Minda mereka diperkosa dengan bermacam benda-benda kotor yang datangnya daripada Barat itu sendiri. Agama entah di mana campaknya. Hidup tanpa tujuan, bagaikan haiwan ternak. Bahkan lebih teruk lagi," Sabrina menggelengkan kepala. Aku menekan skrin sesentuh tablet. Cahaya terpancar lagi, menerangi kawasan keliling.

MERDEKAWhere stories live. Discover now