Bab 4

2.7K 47 0
                                    

Letih ronda-ronda dan pusing-pusing ukur jalan, Amyza balik ke kediaman khas mereka yang disediakan oleh pihak syarikat. Banglo dua tingkat dengan enam bilik dilengkapi kolam renang dan taman yang luas. Pohon-pohon hijau merendang mencantikkan halaman rumah mereka. Tetapi semua itu sudah tidak memberi makna lagi. Yang tenang dan damai kelihatan berserabut dan menyesakkan. Tidak nampak kebahagiaan dan kegembiraan lagi di dalam rumah yang cantik ini.

Amyza mengesat setitis air mata yang tiba-tiba muncul lagi. Diatur langkah perlahan untuk menaiki tangga. Baru sahaja kaki jejak tangga pertama, dia berhenti. Kelibat Khairi yang tiba-tiba muncul di situ membuatkan darahnya kembali menyirap. Perasaan marah kembali merentap-rentap hatinya.

"Siapa betina tu?" soalnya dengan nada benci. Si suami hanya dilihat melalui ekor mata. Kelihatan Khairi tersentap dengan pertanyaannya.

"Dia bukan betina... Nama dia Dewi. Dewi Citra. Jangan panggil yang bukan-bukan. Dia wanita baik, jadi tolong hormat dari awal-awal."

Bersungguh-sungguh Khairi membela kekasihnya. Layak perempuan itu tersangat suci, tak boleh dikutuk atau dikritik di hadapannya. Kekasih lebih tinggi nilai daripada taraf seorang isteri. Si isteri sakit hati, sedih tidak dipedulikan. Untuk kekasih, namapun tak boleh disebut yang tak elok. Huh!

Amyza tidak dapat menahan air mata yang sudah deras mengalir. Nyilu benar hatinya apabila diri tidak berharga lagi untuk seorang suami. Sembilan tahun susah payah bersama. Dan tiba-tiba si suami mengaku tidak punya rasa cinta lagi terhadapnya. Ada perempuan lain yang lebih hebat telah mengisi ruang hati suaminya sekaligus menggantikan dirinya yang masih lagi wujud di hadapan mata.

Perlahan Amyza menyambung langkahnya semula. Satu per satu anak tangga didaki dengan hati yang rawan. Sepanjang perkahwinannya, saat inilah yang sangat merobek-robek perasaannya. Rasa macam tidak percaya boleh berlaku kepada dia. Ternyata dia telah diduakan. Dia tak pernah syak apa-apa sebelum ini. Dia terlalu yakin dengan cinta Khairi.

Amyza masuk ke bilik Hanna Azza, satu- satunya permata hati di dalam rumah ini. Satu-satu juga hasil cinta setinggi langit antara dia dengan Khairi. Azza itu cantuman nama Azfar Khairi dan Amyza. Hasil penyatuan jiwa mereka. Itu dulu. Sekarang ini rasa cinta yang tinggi itu telah pecah berderai lalu jatuh bersepah ke bumi melata malah dipijak dengan tapak kasut sendiri. Hukhukhuk...

Kaget Amyza apabila Hanna terlebih dahulu menghampirinya di luar bilik dan menilik wajah mamanya.

"Kenapa mama menangis?" tanya si kecil.

Cepat-cepat Amyza menyapu air mata lalu menggeleng. Kepala ligat memikir alasan untuk Hanna. "Mama tak nangis. Mata mama masuk habuk tadi." Jawapan klise seperti dalam drama-drama Melayu dan Sinetron Indonesia juga yang mampu difikirnya. Asal nangis saja, mata masuk habuk. Di dalam novel- novel Melayu pun banyak. Macam tak ada idea lain penulis skrip dan penulis novel ni.

Amyza melutut untuk menyamakan ketinggian dengan si anak. Melihat wajah suci ini, hatinya semakin walang. Apakah nasib Si Hanna nanti? Khairi membuat keputusan seolah-olah Hanna tidak wujud antara mereka.

Cinta Paling AgungWhere stories live. Discover now