Chapter 1

1.4K 57 3
                                    

Semua anggota snsd tiba di sbs building untuk membuat persembahan comeback mereka. Tapi sebelum mereka membuat persembahan, snsd dan exo yang juga sedang comeback album terbaru diajak ke backstage untuk membahas sesuatu perkara. Mungkin?

Snsd yang sampai terlebih dahulu masuk ke satu ruangan lalu duduk di bangku yang sudah tersedia di sana. Para anggota snsd yang lain begitu bingung mengapa mereka di panggil bersama exo.

"Aneh sekali. Tumben kita dipanggil sebelum membuat persembahan." Sooyoung yang duduk di sebelah yuri merasa aneh kenapa mereka dipanggil secara tiba-tiba.

"Tapi... yang lebih aneh lagi apabila kita dipanggil bersama exo." Kali ini yuri membuka suara. Di kepala nya tidak henti-hentinya dia berpikir mengapa mereka dipanggil.

Tiffany melihat yuri yang kebingungan lalu mengerutkan keningnya. Tiffany dapat berasakan ada sesuatu yang buruk akan terjadi selepas ini. Dari tadi saja hatinya tidak dapat tenang.

'Ada apa ya..' Batin tiffany.

"Pasti ada yang tidak beres." Sunny dengan selambanya berkata seperti tiada perasaan lalu dapat membuat hyoyeon menatapnya.

"Atau mungkin kali kita perlu buat persembahan bersama exo. Siapa tau." Hyoyeon berkata sambil menatap ke tujuh tujuh membernya secara bergantian. Walaupun kata-kata hyoyeon bisa terjadi tapi hati tiffany masih tidak bisa tenang.

Lama tiffany berfikir lalu tiba-tiba semua ahli exo masuk dan membungkukkan badannya kepada anggota snsd. Semua anggota snsd membalasnya tetapi cuma tiffany yang terlihat ragu-ragu. Baekhyun menatap tiffany cemas.

'Apa.. tiffany juga merasakan apa yang ku rasa? Apa hatinya juga tidak tenang seperti hatiku? Tiffany, aku perlu ketemu samamu sekarang...' Batin baekhyun mula bersuara yang tidak-tidak. Perasaannya sangat takut sekarang ini. Mungkin saja apa yang ditakutinnya akan terjadi pada hari ini. Tapi semoga rahsia ini masih bisa diselamatkan.

Baekhyun yang lama menatap tiffany akhirnya berhenti apabila masuk seorang lelaki baruh baya di ruangan itu. Siapa lagi kalau bukan lee sooman.

"Selamat siang semua." Lee sooman menyapa kesemua anggota snsd dan exo dengan wajah yang menakutkan. Terlebihnya bagi tiffany dan baekhyun.

Tiffany dan baekhyun menelan ludahnya dengan susah payah. Tiffany yang berasa takut dengan tatapan lee sooman terhadapnya tiba-tiba membuatnya memegang tangan taeyeon. Taeyeon dapat merasakan tangan tiffany yang sejuk dan bergetar memegang tangannya. Taeyeon menenangkan tiffany dengan menggosok punggung tangan tiffany dengan menggunakan tangan kanannya.

"Fany ya.. gwaenchana?" Taeyeon berbisik kepada tiffany. Tiffany menatap taeyeon dengan wajah khawatirnya.

"Apa aku terlihat tidak baik?" Taeyeon melihat wajah tiffany lalu mengangguk.

"Aku tidak apa-apa."
"Jinjja?"
"Eoh." Mereka berhenti berbisik apabila lee sooman mula berbicara.

"Kepada semua anggota exo dan snsd saya minta maaf kerna telah memanggil kalian secara tiba-tiba seperti ini. Kalian perlu cepat untuk membuat persembahan kan? Baiklah, saya akan mengatakannya dengan segera mengapa kalian semua dipanggil." Lee sooman berhenti seketika lalu mengambil sesuatu dari dalam tasnya sebelum memulakan kembali.

"Tiffany. Datang ke sini." Tiffany kaget kenapa namanya dipanggil lalu dengan perasaan yang bercampur baur akhirnya dia bergerak menuju ke sana. Tiffany berdiri betul-betul di sebelah kiri lee sooman. Para anggota snsd yang lainnya berasa aneh sekaligus bingung kenapa tiffany dipanggil ke hadapan.

"Baekhyun. Datang ke sini juga." Tiffany melihat lee sooman aneh. Kenapa baekhyun juga dipanggil. Sekarang hatinya betul-betul tidak tenang.

Tanpa berlengah, baekhyun yang mendengar namanya dipanggil langsung bergerak ke kanan lee sooman. Sebelum bergerak ke sana dia sempat melirik tiffany sekejap. Tiffany tidak melihat tapi hanya menundukkan kepalanya.

"Silakan diambil." Lee sooman memberikan sekeping sampul surat yang entah ada apa di dalamnya kepada baekhyun dan tiffany. Tiffany mengambilnya dengan ragu-ragu. Perlahan-lahan baekhyun dan tiffany membukanya.

Tiffany kaget setengah mati setelah melihat isi daripada dalam sampul surat itu. Fotonya bersama baekhyun lah yang berada di sana. Bagaimana foto ini bisa berada di tangan lee sooman? Apa kerana ini dia dan baekhyun dipanggil ke depan? Pikiran tiffany tengah celaru sekarang ini setelah melihat foto itu. Tiffany hanya bisa tunduk dan menahan tangisnya, mungkin.

"Sekarang kalian tau apa kesalahan kalian berdua?" Lee sooman sedikit menengking menanyakan itu. Tiffany tidak berani menjawab dan hanya memilih mendiamkan diri.

Anggota snsd dan exo aneh dengan foto apa yang dipegang oleh baekhyun dan tiffany terus kenapa mereka ditengking begitu sekali. Memangnya besar sekali kah kesalahan mereka.

"Maafkan kami, pak." Baekhyun yang dari tadi diam akhirnya hanya mengucapkan kata maaf.

"Oleh kerana olah kalian sm mendapat malu daripada agensi lainnya! Aku tidak mau perkara ini terjadi lagi. Sekarang kasi tau pada semua yang ada di sini apa hubungan kalian berdua sebenarnya. Kasi tau sekarang!!"

Tiffany kaget dengan bentakan daripada lee sooman tapi dia tidak berani menjawabnya.

"Maaf untuk semuanya. Kami pikir kalau perkara ini tidak akan pernah terbongkar tapi ternyata bapak sudah mengetahui nya. Iya benar. Aku dan tiffany sekarang sedang menjalankan hubungan yang spesial. Kami...sekarang sedang berpacaran." Baekhyun berkata itu tanpa ragu-ragu. Tiffany yang sedari tadi hanya menundukkan kepalanya akhirnya menatap baekhyun tidak percaya.

Bagaimana bisa baekhyun menjawab itu dengan jujurnya. Dia bisa berbohong kan? Bilang aja kami hanya berteman rapat. Apa itu susah? Tiffany lihat anggota snsd dan exo lainnya. Mereka shock dan menaruhkan wajah tidak percayanya pada ku dan baekhyun.

"Ow.. sekarang kalian sudah mengaku. Tapi aku maaf aku tidak bisa menerima semua itu. Sebagai cara untuk menutup malu sm daripada agensi lainnya, aku telah mengconfirmkan bahawa baekhyun dan taeyeon sah berpacaran dan tiffany sah berpacaran bersama nichkhun. Tiada penolakan." Lee sooman menatap taeyeon dan meminta agar taeyeon mau mengikut kata-katanya.

Taeyeon menatap lee sooman tidak percaya. " kenapa harus aku?" Tanya taeyeon pada lee sooman. Lee sooman tertawa kecil.

"Jawapan mudah. Kerna kalian berteman rapat." Baekhyun menatap lee sooman tajam.

"Lalu kenapa tiffany dibilang berpacaran dengan nichkhun? Mereka tidak berteman baik." Baekhyun mengeluarkan rasa tidak puas hatinya.

"Pacaran apa kamu sama tiffany eoh? Tiffany berteman baik dengan nichkhun saja kamu tidak tau. Apa kamu lupa, sebelum tiffany debut dia sudah mula dekat dengan nichkhun. Jadi pilihan yang tepat dalam pemilihan nichkhun dan tiffany bagi menutup malu sm."

"Sekarang kalian sudah mengertikan. Bersiap-siaplah untuk persembahan kalian sebentar lagi." Lee sooman meninggalkan kedua-dua anggota itu yang masih dalam keadaan shock. Tambahan lagi baekhyun, tiffany dan taeyeon.

"Ayo pergi." Suho mengajak membernya yang lain untuk bersiap ke ruangan lain.

Setelah yang lain pergi chanyeol pergi ke arah baekhyun dan menepuk pundaknya lembut.

"Bersabarlah." Hanya kata itu yang mampu chanyeol berikan bagi menyemati baekhyun saat ini.

Baekhyun pergi ke arah tiffany dan memegang tangannya erat.
"Tiff, kita mampu menjalani ini semua. Trust me." Sebelum pergi baekhyun mengelus lembut pipi mulus tiffany. Tiffany yang dari tadi tidak menangis akhirnya air mata itu jatuh juga. Member snsd lainnya datang ke arahnya dan menenangkannya kecuali taeyeon yang mungkin saat ini sedang menahan amarahnya pada tiffany.

TBC

Dating With Tiffany Not Taeyeon (REALITY)Where stories live. Discover now