Bab 11

17.4K 674 11
                                    

9 bulan kemudian . . .

 

Telefon yang berdering minta diangkat itu dipandang oleh Aisyah. Penyapu di tangan diletak ke tepi dinding. Nama Sumayyah yang tertera membuatkan Aisyah tersenyum. Jarinya menekan butang hijau sebelum suara Sumayyah kedengaran ceria di sana.

            “Assalamualaikum Aisyah, ya *sodiqoti. *Kaifa haluki?”

            “Waalaikummussalam ya *habibati. Alhamdulillah *ana bilkhair. *Wa enti?” soalnya semula.

            “Alhamdulillah *ana aidhon. Aisyah, enti free tak sekarang? Ada dekat PASTI kan?” soal Sumayyah.

            “Ha ah. Ana tengah kemas taska ni. Bersepah, sebab tadi buat origami dengan budak-budak ni. Kenapa?” Dahinya berkerut sedikit.

            “Oh *kholas. Lagi lima minit ana sampai, sebab ada berita baik ana nak khabarkan pada enti,” balasnya lalu mematikan telefon. Aisyah tersenyum. Ada-ada jelah sahabatnya ini. Setelah selesai menyapu, mejanya dikemaskan. Dia tersenyum berpuas hati. Memang sepatutnya Mak Leha yang buat kerja ni, tapi dia kasihan dengan wanita tua itu.

            “Assalamualaikum.” Aisyah mengorak langkah ke pintu hadapan. Plastik pada tangan Sumayyah dipandang sambil tersenyum. Tak putus-putus rezeki anak-anak PASTI.

            “Waalaikummussalam Su, masuklah.” Sumayyah masuk ke dalam taska tersebut setelah bersalaman dan berpelukan. Aisyah menutup pintu. Mereka berdua duduk di  meja bulat di dapur. Sumayyah mencabut purdahnya.

            “Nah, ni buah, roti dan ada lah jajan untuk budak-budak tu. Ni mi rebus ana masak, Aisyah rasalah.” Bekas Tupperware dihulurkan. Aisyah tersenyum sambil membuka penutup tersebut.

            “Ya Allah, terima kasih banyak-banyak Su. Rezeki budak-budak ni, dan rezeki ana dapat rasa masakan enti. Syukran kathiran. Ni nampak sedap.” Sudu dan garfu dicapai lantas suapan pertama masuk ke mulut.

            “Biasa je lah.” Sumayyah tersenyum.

            “Wah, sedapnya! Hah, apa dia berita gembira yang enti nak sampaikan tu?” soal Aisyah. Dia meneguk air kosong.

            “Alhamdulillah, rezeki Allah nak beri ana Aisyah. Ana bakal bergelar ibu,” ujar Sumayyah ceria. Aisyah tersentak.

            “Subhanallah, Alhamdulillah. Wah, tahniah! Ana pun bakal bergelar aunty lah ni.” Aisyah memeluk erat sahabatnya itu. Dan dalam diam, dia rasa sebak.  Sumayyah dah mengandung, dan bahagia di samping suaminya. Aku? Perkataan bahagia itu seolah-olah tidak wujud dalam hidup dan perkahwinan yang dah berlangsung hampir sepuluh bulan ini. Ya Allah, aku mohon kekuatan dariMu. Sumayyah merungkaikan pelukan dan melihat wajah Aisyah yang muram sebelum tersenyum pahit.

            “Enti, kenapa macam sedih ni? Ada apa-apa masalah ke?” soal Sumayyah. Aisyah tersentak. Tak, tak. Dia sudah berjanji untuk menyimpan semuanya sendiri. Gelengan diberi pada Sumayyah.

            “Eh, tak ada apa-apa lah. Ana okay je,” balasnya tersenyum tawar. Sumayyah memegang bahu Aisyah.

            “Aisyah Humaira, kita bersahabat dah lama dah. Ana tahu enti ada masalah. Berkongsilah, ana sudi jadi bahu untuk enti.” Aisyah memeluk tubuh itu erat lantas air matanya laju membasahi pipi itu. Cuba untuk meminta kekuatan dari Sumayyah.

            “Ana… ana tak bahagia dengan *zauji. Dia tak suka ana, dia tak sayang ana. Dan dia tak sudi pun nak sentuh ana. Ana rasa sengsara. Tapi, ana tak sanggup nak bagitahu ummi, walid, akhi Usman dan semua orang. Sebab ana dah janji untuk bertahan, selagi mana dia masih tak naik tangan ke tubuh ni.” Sumayyah terkedu. Ya Allah, tabahkanlah hati Aisyah. Tangannya diusap-usap belakang Aisyah.

Setegar Aisyah Humaira [COMPLETED]Where stories live. Discover now