OG | Last Legacy: Princess Co...

Por kayli_bhan

89.9K 7.2K 761

💥A TEEN FICTION ROMANCE MALAY NOVEL💥 Nama? Tempat tinggal? Semua dipalsukan hanya untuk keselamatannya. Si... Más

CAST (BOYS)
CAST (GIRLS)
CAST (FAMILY 1)
Author's Note
0 1
0 2
0 3
0 4
0 5
0 6
0 7
0 8
0 9
1 0
1 1
1 2
1 3
1 4
1 5
1 6
1 7
1 8
1 9
2 0
2 1
2 2
2 3
2 4
2 5
2 6
2 7
2 8
2 9
3 0
CAST (FAMILY 2)
3 1
3 2
3 3
3 4
3 5
3 6
3 7
3 8
3 9
4 0
4 1
4 2
4 3
4 4
✨REQUEST✨
4 5
4 6
4 8
4 9
5 0
5 1
5 2
5 3
5 4
5 5
5 6
5 7
5 8
5 9
6 0
6 1
6 2
H I A T U S
LATEST CAST (HN-RL)
6 3
6 4
6 5
6 6

4 7

1K 74 14
Por kayli_bhan

Lagu Shape of You nyanyian Ed Sheeran memecahkan kesunyian antara dua insan yanag sedang melayan perasaan masing-masing.

'Aku salah dengar atau dia salah cakap?'

Zayden bermain kata dalam hati sejak keluar dari perkarangan DH'S High School. Dia masih terkejut dengan apa yang gadis di sebelahnya kata.

"Avryn?"

Akhirnya, Zayden bersuara kerana dia tidak akan tenang sehingga persoalan di mindanya terjawab.

"Hmm," gumam Avryn perlahan dengan mata masih melekat pada iPhone miliknya. Dia sedang membalas mesej yang dihantar Jessica, pembantu peribadinya.

"Tak nak explain apa-apa ke?" soal Zayden sambil membelok masuk di persimpangan masuk syarikat Avryn.

"Explain? I think nothing to explain, Zay. What I said is the truth," jawab Avryn sambil mengemas beg tangannya apabila bangunan syarikat miliknya kelihatan.

Zayden sudah megeluh perlahan kerana dia sudah agak gadis itu tidak akan buka mulut tentang itu. Dia mengimbas kad khas yang diberi oleh Avryn untuk dia sebelum memasuki Axeyal'DX.

"Nanti balik siapa jemput?" tanya Zayden sambil menghentikan keretanya di hadapan pintu masuk utama Axeyal'DX.

"Zyn jemput. Dia kata nak dinner dekat Mcd. Nak join tak?" tanya Avryn sambil membetulkan rambutnya yang sedikit serabai.

"Nak tapi ada meeting. Lain kali aku join. Dah turun cepat, semua tengok itu. Nasib cermin tinted," kata Zayden.

Banyak staff sedang melihat ke arah kereta mereka kerana lunch hour baru sahaja tamat.

"Halau eh? Dah bye dan thank you," kata Avryn dengan sengihan sebelum memeluk Zayden.

Zayden membalas pelukan gadis itu dengan senyuman kecilnya.

Avryn turun dari kereta dan berjalan masuk ke dalam syarikatanya. Semua staff tergesa-gesa masuk selepas melihat Avryn kerana dia jarang masuk waktu tengah hari.

Zayden keluar dari perkarangan Axeyal'DX selepas melihat Avryn sudah masuk ke dalam. Luggage milik gadis itu sudah dibawa oleh Arzyn tadi.

'No one will take you from me, mi amor'

***

After a few weeks,

"Tengku Avryn Adryssa! Turun cepat," jerit Sarah sambil membetulkan rambutnya.

"Aku rasa dah lebih 1 jam minah tu bersiap," kata Afran kerana penat menunggu Avryn bersiap.

"Dah jom," ajak Avryn yang baru turun dari tingkat atas.

"Datang pun. Lambat gila kau bersiap. Jom dah lambat," kata Arlan sambil memaut bahu Isabella sebelum berjalan menuju ke luar rumah.

Arlan? Ya, Arlan dan Ariq masih hidup. Masa kapal terbang terhempas hari itu, pegawai polis itu tak siasat betul-betul jadi dia kata mayat mereka tak jumpa. Ada penduduk kawasan kapal terbang itu terhempas terjumpa mereka berdua dan dikejarkan ke hospital berdekatan. Selama ini, mereka menerima rawatan di England, United Kingdom dan sudah pulih sepenuhnya.

"Tok wan dah bising kenapa tak sampai lagi. Itu lah tidur lagi," kata Arzyn sebelum menarik tangan Avryn menuju ke keretanya yang tersedia di perkarangan rumah.

"I'm scared of how they will accept the truth," kata Avryn selepas kereta Arzyn sudah keluar dari perkarangan rumah mereka menuju ke tempat yang dituju.

"I'm there and for sure they will be shocked but eventually they will accept it somehow. Don't worry," balas Arzyn sambil melihat cermin sisi kereta di mana tujuh buah kereta sepupu mereka sedang mengikuti dan di hadapan pula lima buah kereta bodyguard.

"I hope so. Is Zayden coming?" soal Avryn sambil melihat iPhone miliknya.

"Dia cakap datang kalau tak ada meeting," jawab Arzyn.

Avryn hanya mengangguk sebelum membuang pandangan ke luar tingkap dengan fikiran bercelaru.

Arzyn yang melihat itu hanya mengeluh perlahan sebelum memecut mengikut kereta bodyguard di hadapan dan diikuti kereta sepupunya di belakang.

***

"Semua sudah ada?" soal seorang lelaki yang berpakaian formal.

"Sudah. Kamu boleh mula Syafiq," jawab Tok Wan mewakili semua.

"Baiklah. Sebelum saya mulakan, saya nak beritahu beberapa perkara penting. Semua yang ditulis di wasiat ini tidak sama sekali diubah dan ini merupakan wasiat asli yang ditulis oleh Allahyarham Tengku William Jake Dilarier dan isterinya, Allahyarham Tengku Evelyn Cassandra Dilarier. Perkara yang ditulis di dalam wasiat ini adalah muktamad dan tidak boleh diubah sama sekali dengan apa jua cara pun," kata Tuan Syafiq atau nama sebenarnya Syafiq Adnan, peguam kerabat Dilarier.

Avryn dan pewaris yang lain hanya mendengar dengan tekun apa yang disebut oleh peguam itu kerana hari ini merupakan hari yang ditunggu-tunggu mereka. Hari ini wasiat dan harta moyang mereka, Tengku William Jake dan Tengku Evelyn Cassandra akan diberikan kepada semua pewarisnya mengikut wasiat.

"Saya akan bacakan wasiat Allahyarham Tengku William Jake Dilalier dahulu," kata Tuan Syafiq sebelum mengambil beberapa kertas yang digulung kemas.

Semua hanya menunggu bacaan Tuan Syafiq. Avryn sudah berpeluh walaupun pendingin hawa terpasang.

"Menurut wasiat Tengku William Jake Dilarier, rumah agam White Ivy akan diwariskan kepada Tengku Richard Henry Dilarier (Tok Wan) dan Tengku Tara Xiara Dilarier (Tok Mi). Syarikat Aqua Est'DX Incorporation akan diwariskan kepada Tengku Arlan Mikael Dilarier, putera sulung kerabat. Syarikat Rita' DX Incorporation akan diwariskan kepada Tengku Ayran Dyn Dilarier, putera kedua kerabat. Syarikat Dilarier'HS Grand Wisma akan diwariskan kepada Tengku Afran Dilarier, putera ketiga kerabat. Syarikat WillEve' DX Incorporation akan diwariskan kepada Tengku Ariq Ryan Dilarier, putera keempat kerabat," baca Tuan Syafiq yang tertera pada wasiat itu.

"Kepada puteri-puteri kerabat, syarikat Eveandra'DX Corporation akan diwariskan kepada Tengku Isabella Alene Dilarier puteri sulung kerabat. Syarikat LiaMake'DX Corporation akan diwariskan kepada Tengku Sarah Francissa Dilarier, puteri kedua kerabat. Syarikat Last Gen' DX Incorporaion akan diwariskan kepada Tengku Luciana Claudia Dilarier, puteri ketiga kerabat," sambung Tuan Rafiq, pembantu Tuan Syafiq.

Semua yang berada di sana keliru kerana nama Avryn dan Arzyn tidak disebut.

"To the most powerful heir after this, Tengku Arzyn Adryean Xyle Dilarier Alexander, the last prince of Dilarier, and Tengku Avryn Adryssa Xyla Dilarier Alexandra, the last princess of Dilarier, both of you will be taking over DX' Incorporation where you both will be the one who leads all the companies under DX' Incorporation," kata Tuan Syafiq selepas membaca kertas terakhir.

Tengku Azric dan Tengku Aurora sudah mengeluh lega setelah nama Avryn dan Arzyn akhirnya disebut.

Arzyn hanya tersenyum kelat sambil menggenggam erat tangan Avryn yang sudah sejuk itu.

"Semua syarikat akan diambil alih oleh pewarisnya sebaik sahaja mereka mencecah umur 19 tahun. Sementara itu, syarikat mereka akan dijaga oleh wakil yang terkini. Itu sahaja dari wasiat Allahyarham Tengku William Jake Dilarier," kata Tuan Syafiq sebelum menggulung semula kertas wasiat yang dipegang.

"Seterusnya, saya akan bacakan wasiat Allahyarham Tengku Evelyn Cassandra Dilarier," kata Tuan Rafiq setelah mengambil gulungan kertas yang lain.

"Menurut wasiat Tengku Evelyn Cassandra Dilarier, semua puteri dan putera kerabat akan menerima sebidang tanah dan sejumlah wang dari harta miliknya. Oleh kerana keluarga Tengku Evelyn Cassandra merupakan keluarga bangsawan, harta beliau adalah sama banyak harta Tengku William Jake. Semua anak, cucu dan cicit perempuannya akan menerima barang kemas miliknya sama rata. Syarikat persendiriannya, EveSandra Incorporation akan diwarisi oleh keluarga adiknya, Tengku Delilyn Cassandra. Harta miliknya dan suaminya akan diwariskan hanya jika semua putera dan puteri kerabat berkahwin dengan kerabat lain sahaja" baca Tuan Rafiq dengan lancar.

"Itu sahaja dari wasiat Allahyarham Tengku Evelyn Cassandra Dilarier," kata Tuan Rafiq lagi sebelum menggulung semula kertas itu.

"Ada apa-apa bantahan atau persoalan?" soal Tuan Syafiq sambil melihat ahli kerabat yang duduk di hadapannya.

Avryn dan Arzyn sudah berpandangan. Arzyn hanya mengangguk dan menggenggam erat jari Avryn sebelum melepaskannya.

"I got an objection," kata Avryn lalu bangun dari kerusinya.

Semua tersentak mendengar suara Avryn lagi-lagi Tengku Azric dan Tengku Aurora.

"Yes, Tengku Avryn?" tanya Tuan Syafiq dengan kerutan dahi kerana setahu dia tiada masalah dalam wasiat yang dibacanya.

"Saya tak boleh terima harta yang diwariskan kepada saya oleh Tengku William Jake Dilarier dan Tengku Evelyn Cassandra Dilarier," balas Avryn sambil menahan debaran di hatinya.

"Tengku Avryn Adryssa Xyla Dilarier Alexandra, what the hell are you saying? Are you sick?" marah Tok Wan lalu bangun dari kerusinya diikuti Tengku Azric dan Tengku Aurora.

"Boleh saya tahu kenapa Tengku tak boleh terima pewarisan harta ini?" soal Tuan Syafiq menahan rasa terkejutnya.

Avryn sudah mengemam bibirnya dengan air mata bergenang di tubir mata.

"What should I say as the reason? The reason I'm not the heir of Dilarier or I'm a outsider?" tanya Avryn dengan air mata yang berlinangan di pipinya.

"Avryn! Shut up and sit down," jerit Tengku Aurora dengan genangan air mata.

"Ya Allah! Kamu merapu apa ini Avryn?" kata Tengku Eva Avery Dilarier, ibu Ariq dan Luciana.

"Apa yang Avryn cakap semuanya betul," ujar Arzyn dengan tegas yang sekian lama berdiam diri.

Semua tergamam mendengar suara Arzyn yang tegas kerana Arzyn tidak akan bersuara tegas melainkan...

"Aurora, Azric, apa yang anak kamu berdua ini tengan cakap ini? Pening kepala mak," kata Tok Mi kepada Puan Sri Aurora sambil menggoncang bahu Tengku Aurora.

"Wasiat grandma dan grandpa telah diubah oleh mama dengan papa dengan letakkan nama Avryn. Sebenarnya wasiat itu tak ada nama Avryn, hanya nama Arzyn sahaja masa DX' Incorporation," ujar Arzyn lalu menundukkan mukanya sebelum air matanya jatuh.

"Korang dua ini tengah buat prank ke apa?" soal Arlan sambil menahan gugupnya.

"Nothing is cooked up. Everything we said is the truth," jawab Arzyn sambil menggenggam erat jari Avrynyang sudah mula menangis tanpa esakan.

Tok Wan dan Tok Mi sudah terduduk di kerusi masing-masing dengan rasa terkejut yang belum hilang.

"Avryn anak mama, sayang. Kamu anak mama dan papa. Kenapa cakap yang bukan-bukan?" soal Tengku Aurora dengan esakan kecil.

Avryn sudah menggelengkan kepalanya dengan air mata tidak berhenti keluar.

BAM!

Pintu utama bilik itu dibuka kasar oleh seorang menyebabkan semua mengalihkan pandangan ke sana.

"I won't keep my mouth shut because you're our daughter"

TO BE CONTINUE

VOTES & COMMENTS

^^^

Seguir leyendo

También te gustarán

219K 14.3K 58
Delilah Lavelle, kehidupannya tak seindah nama yang diberi. Saat kejatuhan terbesar dirinya bermula ketika orang tuanya bercerai. Bertambah tragik, d...
101K 2K 17
SHAHRUL MATEEN x ALAILA SOFEA Shahrul Mateen jejaka kegilaan ramai wanita. Oleh kerana dia kaya, kacak dan peramah, hal ini membuatkan ramai wanita y...
32.4K 2.2K 60
"Aku sayang Eshal sehingga hujung nyawa. Tapi, aku sayang kau buat selamanya" FAREL GIBRAN "The mark of a true crush... is that you fall in love firs...
6.7M 333K 69
Suami Romantik dan Penyayang? Tak pernah diduga Elleana akan mendapat suami garang dan tegas. Hidupnya yang selama ini tak pernah diatur oleh arwah b...