Sara :Mo Li Hua ( Vol 2)

By lindaazhar2010

24.9K 2.9K 128

Sara dibawa oleh rantai mutiara merentas ke Dinasti Ming sekali lagi setelah dia menangis seharian di bilikny... More

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100 Finale
Special Chapter

37

257 31 0
By lindaazhar2010

Kesemua barang Sara telah diangkut keluar oleh pekerja-pekerja Zheng gonggong. Kerja perpindahan berjalan dengan lancar tanpa ada gangguan. Sara yang berada di biliknya melihat untuk kali terakhir. Sara telah meminta Xiao Lian untuk memanggil kesemua hamba yang berada di kediaman itu.

"Zheng xiaojie ingin memberikan sesuatu sebagai tanda terima kasih kepada semua yang berada di sini," ucap Xiao Lian. Pipit dan Sara berdiri tidak jauh dari Xiao Lian. Pipit dan Ah Chan memegang dulang yang berisi tahil perak.  "Setiap orang akan mendapat 5 tahil perak, boleh kamu semua berbaris untuk menerima hadiah ini," kata Xiao Lian lagi. Lebih kurang 20 orang yang berada di hadapan mereka berbisik kegembiraan. 5 tahil perak boleh membeli banyak benda di era itu. Sara melihat saja keupayaan Xiao Lian mengendalikan upacara itu. Mereka berbaris dan menerima 5 tahil perak daripada Sara.

"Xie Zheng Xiaojie," kata mereka beramai-ramai. Sara hanya tersenyum.

"Terima kasih di atas jagaan kamu semua selama ini,. Hadiah ini tidak seberapa jika dibanding dengan jasa kamu semua. Mo Li Hua... Mengundurkan diri. Kesemua yang menerima wang tadi menunduk hormat. Sara mengajak Xiao Lian untuk pergi dari situ dan diikuti oleh Pipit dan Ah Chan.

Li Yang Jian pergi ke bilik Zhu Wu untuk melihat keadaan orang kanannya. Zhu Wu masih memegang yupe pemberian Sara tadi.

"Zhu Wu," tegur Li Yang Jian. Zhu Wu terkejut dan cepat-cepat menyorokkan yupe itu ke bawah bantal.

"Maafkan nuchai, tidak dapat bergerak," sambut Zhu Wu. Li yang Jian melihat keadaan Zhu Wu dan menghela nafas panjang. Dia menyesali perbuatannya semalam.

"Semasa kau tertidur semalam aku bawakan tabib tapi aku melihat kau sudah dirawat. Siapa yang telah membantu kamu?" tanya Li Yang Jian. Zhu Wu agak kaget untuk menjawab soalan itu. "Zhu Wu?" panggil Li Yang Jian.

"Selepas balik ke bilik nuchai pengsan dan apabila nuchai terjaga, nuchai sudah begini," kata Zhu Wu berbohong.

"Kau begitu terleka tadi apa di tanganmu tadi?"soal Li Yang Jian. Zhu Wu dengan perlahan mengeluarkan yupe tadi dari bawah bantal. Dia menunjukkan yupe itu kepada Li Yang Jian. Li Yang Jian mengambilnya dan meneliti yupe itu."Cantik buatan dan sangat mahal. Siapa yang menghadiahkan ini kepada kau?"

"Err... Seorang yang baik hati," jawab Zhu Wu. Li Yang Jian memandang Zhu Wu seketika.

"Siapa dia? Kau nak aku kirakan dia sebagai pengantin kau?" tanya Li Yang Jian.

"Ei... Tak perlu Daren. Err...dia..dia.."Zhu Wu hilang kata-kata. Li Yang Jian tersenyum. 

"Nah, aku beri balik. Sekiranya kau mahu aku pergi bertanyakan gadis ini, kau beritahu aku," ucap LI Yang Jian. "Aku berikan kau cuti untuk seminggu ini. Kau sembuhkan diri kau,"sambung LI Yang Jian. Zhu Wu menunduk hormat. Li Yang JIan berlalu dari situ. Dia berjalan ke kediaman Mo Li Hua hanya untuk memastikan jika perpindahan itu selesai dan mungkin dia dapat bertemu dengan Mo Li Hua sebelum dia keluar dari rumah itu. 

Sara dan pengiring-pengiringnya keluar dari kawasan kediaman itu dan bertemu LI yang Jian di tengah jalan. Pipit dan Ah Chan cepat berada di hadapan Sara.

"Zheng Xiaojie, sudah ada dua orang pengawal peribadi sekarang ya?"sindir LI Yang Jian. Sara hanya mendiamkan dirinya. Xiao Lian memegang lengan Sara dengan erat. Sara menyentuh tangan Xiao Lian. Li Yang JIan mengambil setapak ke hadapan dan mereka bergerak setapak ke belakang. "Mo Li Hua, aku tahu aku bersalah. Aku datang mahu memberikan ini kepada kau," kata Li Yang Jian sambil menghulurkan ubat kepada Sara.  Sara masih tidak berkata apa-apa. "Nahlah..."kata Li Yang Jian menunjukkan bekas kecil itu kepada Sara. Sara terketawa kecil.

"Hei, Li Yang Jian, kau hampir membunuh aku dan kau di sini seperti kau tidak membuat apa-apa kesalahan? Di sini tak berapa betul ya?"tanya Sara sambil menunjuk kepalanya.

"Kau nak kata aku gila?"tanya Li Yang Jian. 

"Kata? Aku bukan kata kau gila...kau MEMANG gila," jawab Sara. Muka LI Yang Jian sudah kemerahan.

"Semasa  itu kau masih isteri aku, aku boleh buat apa saja."

"Oh, tak boleh ke kau minta maaf dengan apa sudah kau lakukan kepada aku?"tanya Sara semula.

"Kalau aku minta maaf, kau aku takkan benarkan meninggalkan rumah ini," ugut LI Yang Jian. Pipit hendak melangkah ke hadapan tetapi ditahan oleh Sara.

"Li Daren, Zheng gonggong sedang menunggu Zheng Xiaojie di rumah penginapan," tegur Ah Chan.

"Ada aku menghalang kamu semua pergi?"sindir Li Yang Jian. Sara mengajak semua pergi dari situ. "Eh, tunggu. Aku berikan ubat ini kepada kau. Selepas ini aku jamin lebam di leher itu cepat sembuh."

"Tak perlu. Li Daren, kami pergi dulu," kata Sara. Mereka berjalan melepasi LI Yang Jian tetapi LI Yang Jian sempat menarik Sara dari kepungan Xiao Lian, Pipit dan Ah Chan. "Li Yang Jian lepaskan," kata Sara cuba menarik tangannya dari pegangan erat Li Yang Jian.

"Kalau tak mahu lepaskan?" Belum sempat Sara menjawab, Shu Wu JI berlari dan menumbuk perut LI Yang Jian lalu menarik Sara kepadanya.

"Kau jangan salahkan aku sekiranya aku bertindak tidak sopan," jawab Shu Wu Ji.  Li Yang Jian berdiri. 

"Aku hanya mahu berdamai. Aku bawakan ubat ini untuk Mo Li Hua." Dia dapat perhatikan betapa Shu Wu Ji begitu melindungi Mo LI Hua. "Nah, Shu Daren, selepas ini akan bertambah seorang gundik lagi di kediaman Shu?"ejek Li Yang Jian. Shu Wu JI yang hilang sabar cuba meluru ke arah LI Yang Jian tetapi ditahan oleh Sara.

"Kau dah melampau LI Yang Jian," kata Shu Wu Ji dalam meronta dipegang oleh Sara dan Ah Chan. 

"Wu Ji, kita masih di kediaman keluarga LI," bisik Sara mengingatkan Shu Wu JI. Shu Wu Ji menenangkan dirinya. 

"Panglima terhebat Shu Wu Ji menjadi penakut apabila ada perempuan cantik di sebelahnya," sindir LI Yang JIan lagi. Sara melepaskan Shu Wu Ji, dan meluru kepada LI Yang Jian.

"Nah, aku bagi hadiah perpisahan," kata Sara sambil menendang perut LI Yang Jian sekuat hatinya. Li Yang Jian terjatuh. Sara mengambil kayu dan membalun belakang Li Yang Jian dan dia tersungkur ke tanah. Sara menghentakkan kakinya ke belakang Li Yang jian sekali lagi. Li Yang Jian terkejut dengan pukulan tiba-tiba.  Sara membalikkan LI Yang JIan dan menekan lutut ke dada panglima itu. Dan dia mencekik Li Yang Jian sebagai balasan kerana terlalu kurang ajar.

"Ha, Shuang er!" jerit Shu Wu Ji. Dia cuba meleraikan mereka tetapi Sara tidak membenarkan sesiapa pun membantunya.

"Li Hua....aku minta maaf," ucap LI Yang Jian sambil memegang tangan yang mencekik lehernya begitu kuat. Sara melepaskan kedua tangannya dan mula menampar muka LI Yang Jian kiri dan kanan sehingga dan Li Yang Jian tidak mempunyai peluang untuk membalas. Shu Wu Ji memeluk Sara dari belakang meleraikan Sara dan LI Yang Jian.  Li Yang Jian yang mengaduh kesakitan masih lagi terlentang di tanah. Ah Chan dan Pipit pergi membantu Li Yang Jian untuk berdiri.

"Ei, kau dengar sini ya, leher aku jadi begini kerana aku membenarkan kau berbuat demikian,"jerit Sara yang masih geram dengan perangai LI Yang Jian.

"Apa maksud kau?" tanya Li Yang Jian mengurut leher dan pipinya. Sara melepaskan dirinya dari Shu Wu Ji dan cuba untuk bertenang.

"Tak perlu untuk berbicara lagi. Li Yang Jian, mulai hari ini, jika kau bertemu aku di mana-mana anggap sahaja kita tidak pernah berjumpa. Kau guna sahaja lah ubat itu ya? Mari!" ajak Sara kepada Xiao Lian. "Tak ingin aku berada di sini sesaat lagi," desis Sara terus berlalu. 

"Li Hua...!"panggil Li Yang Jian. Sara mendengar panggilan itu lalu berpaling, menyentap pedang Shu Wu Ji dan menghunuskan pedang itu ke jantung Li Yang Jian.  Shu Wu Ji, Pipit, Ah Chan dan Xiao Lian terkejut dengan tindakan Sara itu.

"Jangan sesekali kau memanggil nama aku," kata Sara sambil menekan hujung pedang ke dada Li Yang Jian. 

"Shuang er!" panggil Shu Wu Ji.

"Zheng xiaojie!" panggil Xiao Lian pula. Li Yang Jian seperti terpaku melihat Sara begitu. 'Mo Li Hua bukanlah selemah yang aku sangka. Sejak bila dia belajar Wukong?'tanya LI Yang Jian kepada dirinya sendiri. 

"Aku tak perlukan sesiapa untuk mengambil nyawa aku. Kau ganggu hidup aku lagi, kau takkan melihat matahari lagi, faham?"ugut Sara. "Mo Li Hua menyesal menjadi isteri rasmi rumah ini. Kau jagalah keluarga kau selepas ini. Kalau kau berjumpa aku, aku hendak kau melarikan diri kerana jika tidak, aku bersumpah, aku akan bunuh kau dengan tangan aku sendiri," sambung Sara. Sara menendang perut LI Yang Jian sekali lagi dan dia jatuh ke tanah. Shu Wu JI cepat-cepat mendapatkan pedangnya dari Sara. 

"Mari," bisik Shu Wu Ji cuba menenangkan Sara. "Qin ai de," panggil Shu Wu Ji. "Mari," ulang Shu Wu Ji menarik Sara untuk berlalu dari situ. Li Yang Jian yang terkejut tidak bersemangat untuk berdiri. Dia melihat sahaja Sara dibawa pergi.  Dia menumbuk tanah dan menjerit semahunya. 

"Mo LI Hua!" Jeritan itu membuatkan langkah Sara terhenti.

"Mari," ajak Shu Wu Ji masih lagi memegang tangannya. Shu Wu Ji belum pernah melihat Sara hilang pertimbangan begitu. Dengan Tun Daim pun Sara masih berlembut. Sara hendak berpaling tetapi dihalang oleh Shu Wu JI.

"Mo LI Hua! Aku tak benarkan kau pergi," jerit Li Yang Jian. 

"Sayang," panggil Shu Wu Ji. Sara memandang Shu Wu Ji. "Kita mesti pergi segera. Tolonglah," rayu Shu Wu Ji.  Sara menganggukkan kepalanya. Langkah mereka lebih pantas kini ke pintu gerbang.

Continue Reading

You'll Also Like

46.6K 3.8K 81
#BOOK 3 (DUNIA KEGELAPAN) siri tiga alam dunia.. Aku penat. Kau tenat. Kita sama-sama rehat. Kau bising. Aku pusing. Kita sama-sama pening. *********...
539 260 108
Siapa sangkakan cinta boleh berputik tak kala diri dilanda musibah. Yaa begitu la kisah Haqiem dan Lisya, dimana Lisya muncul untuk menyelamatkan nya...
7.7K 333 38
Kehidupan yang bahagia berubah menjadi tragis. Kesilapan seorang suami dan bapa telah membawa kehancuran kepada isteri dan anak. Perasaan yang terbel...
144K 979 9
duniaku yg penuh dgn dugaan