Who Are You? [C]

By FanficSkill01

132K 11.2K 3.3K

"Hiks... ibu... ayah... kenapa ibu dan ayah... tinggalkan Gempa? Hiks.. G-Gempa tak nak ikut atok. Gempa nak... More

Tragedy!
Who Are You?
Get Out or Go Away!
Knowing You
Knowing You (Part 2)
Knowing You (Part 3)
Knowing You (Part 4)
The Secret
The Secret (Part 2)
That Night
I Can Hear It...
I Am Here
Know about Me
Know About Me (Part 2)
Thanks for Your Kindness
What is it?
A Group of Friends!
Fight!
Help?
What Did You Know?
Hurry!
Help!
Little Did You Know..
πŸ’Q&AπŸ’
Trauma
Forgiveness
Forgiveness (Part 2)
Forgiveness (Part 3)
Telling The Truth
Take You Home
Who Am I Actually
Who Am I Actually (Part 2)
Who Am I Actually (Part 3)
Who Am I Actually (Part 4)
Who Am I Actually (Part 5)
🌹Q&A🌹
New Home!
If...
Skirt
Beach!
Tell You The Truth
Goodbye, Halilintar.
I Am Your Love
Epilogue
βœ¨πŸ’–Thank YouπŸ’–βœ¨

Their Parents

2.6K 261 126
By FanficSkill01

Hali: Mak... A-ayah...

Halilintar menatap ke arah kedua ibubapanya dengan pandangan yang terkejut. Jika wajah boleh dibaca oleh semua, pasti mereka yang berada di situ akan tahu bahawa betapa gementarnya Halilintar pada saat itu.

Di ruang tamu di rumah Tok Aba, kelihatan sepasang suami isteri sedang duduk sebelah menyebelah antara satu sama lain. Mereka melihat ke arah anak sulung mereka, iaitu Halilintar. Riak wajah mereka jelas menunjukkan bahawa mereka sedang serius waktu itu.

Hali: Mak... B-bila mak dan ayah sampai..?

Ibubapa Halilintar tidak menjawab. Mereka berdua diam sahaja. Dan itu membuatkan Halilintar terus rasa semakin serba-salah. Adakah dia telah melakukan sebarang kesilapan?

Tok Aba: Haih... Sudahlah Amato.. Ju... Kamu berdua kan baru balik. Anak kamu ni gembira tau dengan kepulangan kamu berdua.

Seorang lelaki dewasa, iaitu si suami tadi mula menghela nafas. Dia bangun dari tempat duduknya lalu berjalan mendekati Halilintar.

Amato: Ayah dan mak baru je balik sejam lepas. Kamu pula dari mana ni? Bukan ke kat luar tadi hujan?

Hali: Ahh... Hali tadi-

Klak!

Gempa: Aduh!

Serentak penghuni yang berada di ruang tamu tersebut berpaling ke arah Gempa. Di kawasan pintu rumah Tok Aba. Ju, ibu kepada kembar 6 tadi mula berjalan ke arah suaminya. Dan dia ternampak Gempa sedang duduk menunduk sambil memegang kakinya.

Senyuman terus terpancar di wajah wanita tersebut.

Ju: Gempa...

Gempa mendongak. Dia memandang ke arah seorang wanita dewasa dan di sebelahnya pula ialah seorang lelaki dewasa yang begitu segak sekali walaupun dia hanya mengenakan baju t-shirt biasa sahaja. Dan melihat dari wajah mereka, terutama wajah wanita tersebut, Gempa sedar mereka berdua adalah ibubapa kepada Halilintar dan adik-adiknya. Kerana wajah mereka mirip.

Ju: Kamu ni mesti Gempa, kan?

Gempa mengangguk kecil. Dia belum kenal keluarga Halilintar dengan lebih rapat jadi tidak hairanlah dia akan gugup dengan ahli keluarga mereka..

Wanita tadi terus berjalan mendekati Gempa dan menyentuh wajah Gempa dengan lembut. Senyuman lembut masih tidak lekang di wajahnya.

Ju: Wajah kamu... Sangat mirip dengan arwah ibu kamu. Kamu juga mempunyai iris yang cantik. Betullah.. Kamu memang anak kawan baik aunty..

Gempa terkedu. Tidak pernah dia terfikir ataupun terdetik untuk memikirkan bahawa wanita di hadapannya itu adalah bekas kawan baik arwah ibunya. Dia tidak tahu harus memberikan reaksi bagaimana lagi.

Gempa: A-aunty... K-kawan baik ibu..?

Ju mengangguk.

Ju: Ya. Tapi ia dah lama berlaku. Kali terakhir bersama adalah di sekolah menengah kami. Jadi sebab itulah kamu tak tahu tentang aunty.

Gempa terdiam. Entah kenapa tiba-tiba pula dia terasa sebak.

Baru sahaja Gempa ingin mendekati wanita tadi, kakinya terus sahaja tiba-tiba menyengat kuat.

Gempa: Ah-!!

Pantas wanita tadi melihat ke arah kaki Gempa. Dan dari situ dia dikejutkan dengan darah yang berlinangan dengan banyak sekali keluar dari kaki Gempa. Dia terus panik.

Ju: Alamak! Abang, kaki Gempa berdarah!

Amato: Berdarah?! Kenapa?!

Ju: Kamu ok, Gempa? Kenapa kaki kamu berdarah ni?

Ju memandang ke arah Gempa dengan pandangan yang khuatir. Gempa pula cuba untuk tersenyum.

Gempa: S-saya ok saja, aunty. Kaki saya terkena kaca tadi. I-itu yang luka tu...

Ju: Kena kaca?! Eh, cepat kita ke klinik, ya?

Gempa: Eh, takpe-takpe aunty! S-saya boleh rawatnya!

Amato: Solar, bawakan kit kecemasan ke sini cepat.

Solar: Baik ayah.

Sebaik sahaja Solar beredar, Taufan dan Blaze pun terus menghampiri Gempa dan ibu mereka. Mereka berdua merangkul bahu Gempa bersama lalu memapah Gempa ke ruang tamu dengan berhati-hati.

👪💜👪

Ju: Macam mana kaki kamu boleh terkena kaca ni, Gempa?

Gempa menggigit bibir bawahnya sambil cuba menahan rasa perit sewaktu Amato sedang merawat lukanya. Sementara itu, dia juga sedang ditemani oleh Ju dan kembar yang lain. Mereka memerhatikan sahaja apa yang sedang Amato lakukan pada kaki Gempa.

Thorn: Gemgem keluar tak pakai kasut, kan?

Taufan terus menyiku lengan Thorn. Dan belum sempat dia menutup balik apa yang baru sahaja diperkatakan oleh Thorn, ibunya sudahpun menoleh ke arah mereka.
Ju: Apa maksud kamu, Thorn?

Taufan: Aaa.. T-takde apa pun, mak! Tadi waktu keluar Gempa-

Ju: Taufan. Apa yang mak selalu pesan dalam menipu?

Taufan terpaksa menutup mulutnya.

'Aduuhh..! Aku tak nak mak dan ayah tahu pasal ni! Tapi aku dah tak boleh nak cover line dah! Haih, Thorn ni! Malam ni aku nak sumbat kaktus dalam mulut dia, biar tak celupar sikit mulut tu! '

Amato: Kamu semua ni ada rahsiakan apa-apa daripada kami ke?

Amato menjeling wajah anak-anaknya satu per satu sebaik sahaja dia selesai merawat luka Gempa. Sementara itu, yang dipandang pula mula menggelabah.

Taufan: Mak.. A-ayah... Sebenarnya tadi...

Gempa: Uuhh.. Sebenarnya tadi sewaktu dalam bilik, saya buka jendela untuk kemas bilik. Tapi tiba-tiba masuk seekor tupai ni ke dalam bilik saya lepastu ia ambil barang saya. Jadi sebab takut barang tu hilang, saya pun terus melompat keluar dari jendela dan kejar tupai tadi. Mungkin salah saya sebab tak berfikir dahulu dalam bertindak. Saya minta maaf aunty.. Uncle..

Gempa menundukkan badannya sedikit sebagai tanda memohon maaf daripada Amato dan Ju. Pasangan suami isteri itu pun saling berpandangan antara satu sama lain. Seolah-olah membahagi pendapat masing-masing sama ada haruskah mereka percaya akan kata-kata Gempa?

Sementara itu Gempa dan yang lain pula semakin menggelabah. Walaupun alasan yang diciptakan oleh Gempa itu kedengaran seperti cukup logik, tapi bahagian lompat keluar dari jendela itu nampaknya macam 'kurang' walaupun memang kenyataannya macam tu sebenarnya.

Amato: Baiklah, kami percaya. Lagipun kami tak nak Gempa rasa tak selesa di sini.

Yang lain pun menghela nafas lega. Tidak ketinggalan juga dengan Halilintar. Dia rasa dia dapat menarik nafas buat seketika sekarang. Dibandingkan dengan sebelum ini dia rasa sangat sukar untuk bernafas. Terutama sekali sewaktu dia melihat kemunculan ibubapanya tadi.

Gempa tersenyum. Walaupun jauh di dalam hatinya rasa serba salah kerana telah menipu orang tua, tapi dia berharap sangat bahawa ibubapa 6 kembar itu tidak tahu tentang hubungannya dengan anak-anak mereka berdua. Walaupun Gempa pasti bahawa dia tiada sebarang masalah dengan mereka berenam, tetapi dia tahu, pasangan itu pasti akan bertanya macam-macam benda yang tak akan dijangkakan nanti.

Hali: Ha'chum!

Ju menoleh ke arah anak sulungnya. Dia pun bangun dari tempat duduknya dan menghampiri Halilintar. Tangannya mengusap badan Halilintar dengan lembut.
Ju: Ni kenapa baju kamu basah, Hali?

Hali: Ah? Aaa... Ha-Hali keluar tadi waktu hujan!

Ju: Kamu keluar kenapa?

Hali: S-sebab... Ha.. Ha'chum!

Amato: Ju, biarkan dahulu soalan tu. Dan Hali, naik ke bilik kamu dan mandi cepat. Ayah tak nak kamu demam pula lepasni.

Hali: B-baik ayah...

Sebagai seorang anak yang akur, Halilintar pun mula naik ke tingkat atas melalui tangga tanpa berkata banyak. Dia pun terus sahaja menaiki tangga tanpa berpaling.

Ju: Baiklah, semua! Sebagai tanda kepulangan mak dan ayah, kami ada belikan kamu semua hadiah!

Trio: Yaaayy!! Terima kasih, mak!!

Amato dan isterinya pun mula mengeluarkan hadiah mereka masing-masing dan memberikannya kepada anak-anak mereka. Tidak dilupakan juga dengan Tok Aba.

Amato: Ha, Ais. Yang ni kamu tolong berikan pada abang kamu nanti, ya?

Ais: Baik, ayah.

Sementara sedang melihat hadiah di tangannya, Solar perasan akan satu beg kertas besar yang ada di belakang ibunya.

Solar: Eh, yang tu untuk siapa pula, mak?

Ju: Hm? Yang ni? Ah, yang ni untuk Gempa!

Gempa: Eh? U-untuk saya?

Ju: Yup! Kejap, ya?

Halilintar terus sahaja menoleh ke belakang sebaik sahaja dia terdengar ibunya berkata demikian. Dia dalam diam pun mula mengintip.

'Mak pun belikan hadiah untuk dia? Mak belikan apa? '

Sementara itu, Ju terus mendapatkan hadiah yang dimaksudkannya lalu dia pun duduk di sebelah Gempa. Wanita tersebut mengeluarkan sepasang baju kuning yang cantik dari beg tersebut.

Taufan: Waaahh!!

Thorn: Gaun lah!

Blaze: Fuyooo!!

Solar: Hm, boleh tahan.

Ais: Pandai mak pilih!

Ju: Hehe! Mak tahu! Nah, untuk kamu.

Ju memberikan baju gaun berwarna kuning tadi kepada Gempa sambil tersenyum. Manakala Gempa pula menerimanya dengan wajah yang seakan-akan tidak percaya bahawa dia sedang menerima sepasang baju yang begitu cantik sekali.

Gempa: T-terima kasih, aunty! Ia cantik sangat!

Ju: Kamu suka?

Gempa pantas mengangguk.

Gempa: Hm! Mestilah saya suka!

Hali: MAK!!!

Semua yang berada di ruang tamu tadi terkejut dengan jeritan tiba-tiba Halilintar. Pantas kesemuanya menoleh dan mendapati Halilintar sedang berdiri dengan mulut yang terlopong dan mata yang membulat. Seolah-olah terkejut dengan apa yang sedang dilihatnya sekarang.

Amato: Eh, Hali? Tak tukar baju lagi?

Hali: M-mak... G-Gempa... P-p-pe-

Belum sempat Halilintar menghabiskan ayatnya, dia pun tiba-tiba jatuh pengsan dan terus jatuh tergolek turun dari tangga. Yang mana yang berada di situ, termasuk Tok Aba dan ibubapa Halilintar terus terjerit panik. Mereka segera meninggalkan hadiah tadi dan berlari mendekati Halilintar.

Sementara itu, Solar hanya memandang sahaja. Dia tersenyum senget.

'Hmm... Aku dah agak dah. Mesti Abang Hali tak tahu yang Gempa tu sebenarnya adalah perempuan tulen. '









TO BE CONTINUE

Jaaanngg!! Siapa dapat teka tepat? ≧▽≦y

Korang confused lagi? Ok next chapter akan menceritakan segala kebenarannya. And yes, Gempa adalah perempuan. Uwu

Btw ayy, author tahu ada yang nak Gempa sebagai lelaki. ;) Don't worry. Rambut Gempa akan kekal pendek macam lelaki. Uwu

Continue Reading

You'll Also Like

3K 342 7
*β‚©α΄€Κ€Ι΄ΙͺΙ΄Ι’ YᴀᴏΙͺ* (α΄€ΚŸΚŸΓ—Ι’α΄‡α΄) "β„Žπ‘Žπ‘–π‘ β„Ž! π‘‡π‘’π‘π‘–π‘™π‘Žβ„Ž π‘ π‘’π‘‘π‘Žπ‘›! πΎπ‘’π‘Ÿπ‘—π‘Ž π‘ π‘’π‘›π‘Žπ‘›π‘” 𝑝𝑒𝑛, π‘šπ‘Žπ‘ π‘–β„Ž π‘™π‘Žπ‘”π‘– π‘™π‘’π‘šπ‘Žβ„Ž! π΅π‘œπ‘‘π‘œβ„Ž!!" ...... "𝑇𝑒...
2.3K 286 14
Kelahiran mereka dirahsiakan demi keselamatan kerana kehadirannya satu keajaiban. Rahsia tersembunyi dibalik tembok yang menghalang antara dunia luar...
14.8K 1.8K 44
Tinggal sikit sahaja dimensi lagi yang perlu Boboiboy lalu untuk kembali ke dunianya semula. Tapi, selepas dia keluar, keadaan tidak seperti yang dia...
45.7K 4K 29
α΄…Ιͺα΄€ ʏᴀɴɒ α΄α΄‡α΄α΄€Κœα΄€α΄Ιͺ. α΄…Ιͺα΄€ ʏᴀɴɒ ᴍᴇɴʏᴀʏᴀɴɒΙͺ. α΄…Ιͺα΄€ΚŸα΄€Κœ ABANG... Menceritakan tentang kehidupan seorang lelaki yang selalu ditindas dan dizalimi oleh adik-adi...